Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

madelenrisberg

Aktiv medlem
Jag sitter och väljer mellan olika kameror men vet inte vilken jag ska köpa. En av sakerna som skiljer är batterierna. I Canonen är det "vanliga" batteri medans Panasonicen har ett specialbatteri.

Vad säger ni om för- och nackdelar. Den klara fördelen som jag ser det är att med vanliga batterier kan man alltid få tag på extra om dom skulle ta slut eller liknande.

Åsikter?

Om de andra är av typen LiPol eller LiIon så har de betydligt större energinnehåll = fler bilder /laddning
Det finns tyvärr ingen som gör LiPol batterier i den vanliga AA-storleken, det har förmodligen med att om man skulle stoppa dessa i en vanlig laddare så sklle huset brinna upp ganska snart.

Jag skulle aldrig välja kamera efter batterityp. Det måste finnas andra skillnader som har större inverkan på valet?

Som jag ser det är AA-batterier att föredra, men det är ju inte något som jag skulle välja kamera efter. Visst skulle jag ta med det i beräkningen och om allt annat var lika skulle jag valt den med AA-batterier.

Sen är det väl inte helt korrekt det som Per säger. Li-ION och Li-Polymer har högre energitäthet. Ett batteri av samma vikt/storlek har alltså mer energi om det är ett Lithium-baserat batteri, men ofta är specialbatterierna till kompaktkamerorna mindre.
Dyrare att skaffa fler batterier till en kamera som tar specialbatterier.

Dom är rätt lika i övrigt vad jag fått fram iaf. Det handlar om Canon S2 IS och Panasonic FZ5. De skiljer sig ju såklart lite åt men ändå inget markant som gör den ena bättre än den andra.

Sen kommer ju panasonic snart med en ny FZ30 (tror jag det var) som verkar kanon! Men jag vet inte. Den blir ju garanterat dyrare också... *beslutsångest*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar