Annons

Batterier?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__P

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte bara fråga om det går att blanda olika typer av batterier?
Alltså 2100mAh med 2300mAh.

Mvh
Johan Pettersson
 
Jag tror inte det händer så mycket om du blandar olika typer av batterier men helst ska du försöka undvika att göra det.
 
videochild skrev:
Det är inte bra att blanda batterier som har olika mAh...

Varför inte det??? Borde ju inte spela någon roll oavsett om de är serie eller parallellkopplade. Serie får du ju högre volttal medan i parallell högre strömtal. Blanda du då 2 2100 mah med 2 2300 mah blir det väl 2175 mah i serie...

Det borde inte ta någon skada!

Rätta mig om jag har fel!

//Marcus
 
Antalet mAh blir i alla fall inte fler än det lägsta.

Jag har fått det rådet att inte blanda batterier med olika effekt från en butik. Men kan inte helt säkert säga om det skadar eller ej...
 
Olika batterikapacitet blandade

Det är mycket olämpligt att blanda laddningsbara celler av olika typ o kapacitet. Det är olämpligt att blanda olika fabrikat och celler med olika ålder.
Först, ett batteri är ett paket där man kopplat ihop flera laddningsbara celler till ett batteri av celler.
En laddningsbar cell exvis NiCad eller NI Me H av R6 storlek finns från 500- 2300mAh.
Blandar man så kommer inte laddningstiden att stämma för de olika ingående cellerna. De som är på exvis 1800mAh kommer att bli fulladdade och de på 2300mAh blir inte fulla. Laddar man längre tid kommer de med minst kapacitet att bli överladdade.
I vissa laddare sker detekterinen av att de är fulla genom att de blir varma. De minsta cellerna kommer då att blir för varma innan de största blir varma o laddningen avbryts. Därmed skadas de som blir för varma under lång tid. Vid långsam laddning på exvis 15 timmar är det inte så farligt, men man måste ladda till de stora är fulla, då kommer de minsta att bli överalddade och skadas.
Vid urladdning kommer de med minst kapacitet att bli slut först. Fortsätter man sedan att köra kommer de stora att tvinga de som är slut, dvs de med liten kapacitet, att polvända, det skadar dem ännu mer. Så att blanda celler till ett batteripaket kommer att betyda kraftigt minskad livslängd.
Dock en del apparater, stänger av sig när batterispänningen är unde ren viss gräns, därvid kan det i vissa fall undvika att tvinga de små stackarna att polvändas.
Samma skäl vid både laddning o urladdning gäller för celler med olika ålder o fabrikat, samt typ, NiCad eller Ni MeH.
Sist men inte minst, det allra skadligaste är att låta betteriet ligga o självurladda sig. Dvs förvara dem uralddare om du inte använder dem på en månad eller mer.
med Litzium Ion celler är det helt andra regeler som gäller...
 
Min gamla GP-laddare dog igår och i bruksanvisningen till den nya jag köpte idag står: "Olika batteristorlekar kan laddas samtidigt". Detta gäller givetvis just den laddare jag har (GP powerbank rapid) men där funkar det ju uppenbarligen.
 
fjalstal skrev:
Min gamla GP-laddare dog igår och i bruksanvisningen till den nya jag köpte idag står: "Olika batteristorlekar kan laddas samtidigt". Detta gäller givetvis just den laddare jag har (GP powerbank rapid) men där funkar det ju uppenbarligen.

Som GP skriver; 4 individuella laddkanaler - varje batteri laddas var för sig, oberoende av varandra. Då går det förstås bra, men de flesta laddara har nog gemensam laddkanal, ofta åtminstone för parvis laddning. 2+2
 
Laddning av flera celler

Precis en del laddare har separat laddström för resp. plats.
det gör då att man kan ladda ett eller två celler ensammt.
Andra laddare måste ha alla på en gång.
men probleme finns där vid urladdning i alla fall.
 
Re: Olika batterikapacitet blandade

ROYSAN skrev:
...det allra skadligaste är att låta betteriet ligga o självurladda sig...
Det kände jag inte till, och eftersom jag använder NiMh till det mesta numera så händer det titt som tätt att laddade batterier får ligga en tid innan de används.
Det är alltså inte bra, eller gäller det bara om batteriet ligger i veckor/månader?
 
Självurladdning

Nicad celler har c:a 3 månaders självurladdning, dvs ett uppladdat batteri är nästan tomt efter att ha legat tre månader.
Ett batteri med Ni MeH celler går ändå fortare att självurladda.
den urladdnigen är skadlig och försämrar livslöngden kraftigt.
Ett sätt att undvika självurladdning är att förvara batterierna tomma och ladda dem dagen före man avser använda dem.
Ett annat sätt är att förvara dem kallt, frysta, då blir all kemisk reaktion långsam. Det kan gälla både urladadde, och om man ändå vill ha dem ladaade för att snabbt kunna komma igång.
Med då tar det några timmar att tina upp dem....
Strömförsörjing med laddningsbara batterier är ett enda stort problem. Olika fabrikat har olika egenskaper, köper man ny vet man inte om de är fem år gamla ändå. Man vet inte om de legat o självuralddat sig innan man köper dem etc..
Så när d det gäller sådant är man ganska utlämmnad. Trots detta är de ju ändå ganska användbara o ekonomiska.
Men man kan få 100 - 1000st cykler ur dessa batterier beroende på vad man får.

Nej, fram för mekansika kameror som inte behöver en massa laddningsbara batterier......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.