Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterier?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skötkonung

Aktiv medlem
Hörde att nån tillverkare har släppt "vanliga" inte uppladningsbara batterier med 8 gånger mer kräm i (eller om det var 80 gånger låter det vara osakt)
Nån som vet vilka batterier det är???
Tack på för hand.

Det du tänker på är nog lithiumbatterier i vanlig AA- eller AAA-storlek. Finns från flera tillverkare och kostar runt 20 kr styck. Om de håller vad de lovar (dvs 8 ggr mer energi) har jag inte testat.

Gillar skarpt: Shelf Life, 15 years (90% bibehållen kapacitet). Mycket bra att ha ett sådant paket som sista reserv till blixten t ex i fotoryggsäcken.

Har för övrigt börjat byta ut alla laddningsbara AA-batterier mot den nya typen som levereras laddade och inte tappar laddning när de ligger. Numera när jag använder AA-batterierna rätt sällan så händer (hände) det att jag plockar upp ett paket "laddade" ur väskan bara för att upptäcka att de legat och laddat ur sig.

Gillar skarpt: Shelf Life, 15 years (90% bibehållen kapacitet). Mycket bra att ha ett sådant paket som sista reserv till blixten t ex i fotoryggsäcken.

Har för övrigt börjat byta ut alla laddningsbara AA-batterier mot den nya typen som levereras laddade och inte tappar laddning när de ligger. Numera när jag använder AA-batterierna rätt sällan så händer (hände) det att jag plockar upp ett paket "laddade" ur väskan bara för att upptäcka att de legat och laddat ur sig.

Dom väger dessutom mindre äv vanliga batterier, vilket inte är helt fel. Om jag inte missminner mig så skall dom ha "samma" kapacitet som dom bästa laddningsbara.
Dom har BARA ett fel: priset.

Det du tänker på är nog lithiumbatterier i vanlig AA- eller AAA-storlek. Finns från flera tillverkare och kostar runt 20 kr styck. Om de håller vad de lovar (dvs 8 ggr mer energi) har jag inte testat.

Kapaciteten är 3000mAh och den inre resistansen är väsentligt mycket högre än hos NiMH, dvs för blixtar, kameror etc som kan dra mycket ström på kort tid är dessa bortkastade pengar. Förutom en uppsättning att ha som nödfallsbackup.

Använd laddningsbara! För drygt 20kr/st köper man Sanyo Eneloop från www.akkustadt.de

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto