Annons

Batterier till speedlite 430 ex

Produkter
(logga in för att koppla)

perbyl1

Medlem
Min speedlite laddar dåligt (måste vänta 4-7 sek)när jag har uppladdningsbara batterier på 2600mah i.
Med de billigaste Euroshopperbatterierna är det alls inte samma problem.
Vad har ni för batterier i era blixtar och hur funkar det?
 
Min speedlite laddar dåligt (måste vänta 4-7 sek)när jag har uppladdningsbara batterier på 2600mah i.
Med de billigaste Euroshopperbatterierna är det alls inte samma problem.
Vad har ni för batterier i era blixtar och hur funkar det?

Hej,

Jag använder GP Recyko+ på 2050 mAh, med de "nya" cellerna med låg självurladdning. Fungerar utmärkt med min 430EX. Snabb uppladdning och hundratals exponeringar innan det är dax för att peta in de fyra andra.

Det låter som om ditt problem är att något av dina batterier är dåligt, och inte klarar leverera de 1,2 V de är specade för. Mät och kolla!
 
1,5v

Jag var pratade med en fotograf och han sa att det berodde på att det fanns kretsar i elektronblixtar som krävde 1,5V annars så blev det det segt.
Skall prova med några andra laddbara annars får det bli det nya batteriet med lithium istället för brunsten.

Hörde förresten att GP sa att de skulle komma med ett laddningsbart batteri på 1,5 V till jul.
Tack för era svar!!!
 
Bull ! Jag är mycket tveksam till den fotografens värde som "sanningsvittne", likaså tror jag inte riktigt på ryktet om "ny" spänning.

Vilken kemi skulle det vara fråga om - om accken skulle lämna 1,5V? Inte Nickel, inte Litium, vad skulle kunna komma i deras ställe?
 
Du verkar ha koll Lennart Sjöberg

Du verkar ha koll på kemin. Jag har det inte och har en fundering om det finns hinder, och vilka, på ett laddningsbart batteri på 1,5V. Vet du något så skriv!

När jag använder laddningsbart på 2600 mAh orkar inte blixten ladda, det tar några sekunder men om jag använder vanliga batterier laddar den på studs.
Jag hoppas verkligen att mitt "sanningsvittne" har rätt så kan man spara på miljön.
 
Ur miljösynpunkt är laddningsbara batterier att föredra framför alkaliska och brunsten, OM de inte innehåller Kadmium. T.o.m. blybatterier är hyfsat miljövänliga i och med att de är för stora för att "tappas" bort. Ren dumhet kan ingen planering i världen motverka, inte heller ett insamlingssytem. Det finns alltid idioter, och/eller snåljåpar, som kastar vad sk-t som helst på tippen.

I elektrokemin begränsas den uppnådda potentialen alltid av de ingående komponenternar potential. Det går ex.vis inte att tvinga ett Nickel.-batteri bort från +1,2V, hur mycket man än lagstiftar, Litium hamnar på +3,8V ( vill jag minnas ) osv. Valet av metaller styr den uppnådda potentialen och hade det funnits en "enkel" lösning som ger +1,5V, så hade den varit på marknaden för länge sedan.

GPs utsaga att de kommer med en cell på just +1,5V är en nyhet av sådan dignitet, att alla medier i världen, inkl SR och SVT, som annars kan vara lite sega att haka på, hade skrikit sig hesa av hänförelse.

Jag är lätt förundrad över Din blixts beteende, men har ingen ergen erfarenhet av den. Jag har just nu tre olika typer av kamerablixtar, alla tillverkade av Minolta: AF4000, 5400HS och 5600HS(D), två av var sort. Alla sex reagerar tvärtom mot Din blixt, de laddar snabbare med NiMH än med alkaliska - brunsten har jag iunte brytt mig om att testa. IKEAs gula alkaliska är bra, men inte bättre än mina laddningsbara.

Däremot har jag lyckats döda ett antal äldre kamerablixtar genom att sätta i NiCd-celler i dem. Jag vill minnas att det var en Sunpak och en Nissim som dog innan jag fattade att det var min snålhet som ställde till det, men det är minst tjugo år sedan nu. Alla ( moderna ? ) blixtar jag haft sedan dess, har klarat NiCd/NiMH UA och gett kortare cykeltider.
 
Min speedlite laddar dåligt (måste vänta 4-7 sek)när jag har uppladdningsbara batterier på 2600mah i.
Med de billigaste Euroshopperbatterierna är det alls inte samma problem.
Vad har ni för batterier i era blixtar och hur funkar det?

Jag kör med Lenmar laddningsbara (har för mig att de är på 2600).

Funkar bra, har inga problem, blixten laddar om direkt.

Det måste vara något galet med ett eller flera av dina batterier.

Mvh
Anders
 
Jag har använt Biltemas NiMH laddbara i flera år utan problem De äldsta är från år 2000 ioch fungerar fortfarande helt OK. 430 EX laddar på ca en sekund med dessa. Även 550 och 580 I o II fungerar utan anmärkning med dessa.

Det måste var fel på någon av dina batterier. Prova att kortsluta dem en mycket kort stund. Ibland finns en inre kortslutning i batterier som orskas av någon partikel som ligger mellan väggarna inne i cellen. Om man kortsluter så brinner ofta den partikeln av pga den stora strömmen som passerar coh då fungerar batteriet igen.
 
Jag har använt Biltemas NiMH laddbara i flera år utan problem De äldsta är från år 2000 ioch fungerar fortfarande helt OK. 430 EX laddar på ca en sekund med dessa. Även 550 och 580 I o II fungerar utan anmärkning med dessa.

Det måste var fel på någon av dina batterier. Prova att kortsluta dem en mycket kort stund. Ibland finns en inre kortslutning i batterier som orskas av någon partikel som ligger mellan väggarna inne i cellen. Om man kortsluter så brinner ofta den partikeln av pga den stora strömmen som passerar coh då fungerar batteriet igen.

Har lämnat tillbaka batterierna och skall få nya. Får se om det fungerar då!
 
Hejsan.

En ofta förekommande villfarelse är att 1,5 Voltceller har ett högre volttal än NiMhceller.

Här är ett exempel på motsatsen,grafen talar för sig själv:


Anders
 
Det går att hitta alla möjliga utspänningar, mellan nominalspänningen och noll volt från ett primär- eller sekundärbatteri, beroende på när man mäter. Grafen säger precis bara det - inget annat. Dessa mätningar ändrar inte det fundamentala - den valda kemin bestämmer nominalspänningen; bly:2,0V, brunsten:1,5V, Ni:1,2V, Li:3,6V etc.

För lite mer initierad läsning, rekommenderas Elfas katalog, eller batteryuniversity.com.
 
Hej tannler.

Det jag försöker säga är att med moderat last, i detta fall 0,5 A så klarar en standardcell med Alkaliskt innehåll inte av att hålla sig över 1,2 Volt längre
tid än 34 min medan Sanyo Eneloop klarar 3h 23 min och Energizer 2h 54 min.

Sanyo Eneloop håller ett högre volttal än Energizer under i stort sett hela dess urladdningsfas vilket visar att Eneloop också har en lägre IR än Energizern.

Självklart har du rätt att kemin bestämmer den nominella spänningen, jag har inte försökt att ändra på det, jag uttryckte mig klumpigt i föregående inlägg.

"Det går att hitta alla möjliga utspänningar, mellan nominalspänningen och noll volt från ett primär- eller sekundärbatteri, beroende på när man mäter"

Som du ser så mätte jag hela urladdningsfasen och försökte inte påvisa någon speciell punkt förutom när den nominella spänningen var 1,2 Volt.

Här är en annan graf med Maha Imedion som visar samma sak, den nominella spänningen är högre i större delen av urladdningsförloppet med en NiMh-cellkontra en Alkalisk dito.


Du generaliserar Li*** genom att skriva "Li:3,6V etc.", nu finns för många Li***-typer för att påstå att den nominella spänningen är 3,6 Volt. Den stora skillnaden är slutspänningen vid laddning för att undgå överladdning,

I sin linda (1991)hade Li-Ion cellerna 3,6 Volt nominell spänning och laddades till 4,100 Volt, idag så har en standard Li-Ioncell (Litium Kobolt) en nominell spänning på 3,7 Volt och laddas till 4,200 Volt.

Nu finns ju även Litium-Manganese (Emoli) 3.7/3.8V nominell, laddas till 4,2 Volt.

Litium Nickel Kobolt Manganese, nominell 3,7 V, laddas till 4,1 Volt.

Litium Järn Fosfat (Saphion ) (A123) Nominell 3,3V, laddas till 3,6 Volt

Anders
 
Senast ändrad:
I elektrokemin begränsas den uppnådda potentialen alltid av de ingående komponenternar potential. Det går ex.vis inte att tvinga ett Nickel.-batteri bort från +1,2V, hur mycket man än lagstiftar, Litium hamnar på +3,8V ( vill jag minnas ) osv. Valet av metaller styr den uppnådda potentialen och hade det funnits en "enkel" lösning som ger +1,5V, så hade den varit på marknaden för länge sedan.

Undrar bara av ren nyfikenhet. Är helt ointresserad av tråden i övrigt.

Menar du att tex litumbatterier alltid har 3.8V?
Eller omvänt: Menar du att det inte går att tillverka litiumbatterier med tex 1,5V?

Isåfall:
Jag undrar detta då det den senaste veckan gått reklam på tv om att energizer kommitmed litiubatterier i AAA- och AA-storlek.http://www.energizer.com/products/hightech-batteries/lithium/Pages/lithium-batteries.aspx

Hur skulle det fungera om det var 3.8V i varje batteri?
Eller omvänt: Hur fungerar det rent tekniskt?

/tomas, som är väldigt nyfiken på hur saker och ting fungerar.
 
Hej bullen.


En sekundär LitiumJoncell har en nominell spänning på 3,7 Volt.
Ett "batteri" av uppladdningsbara litiumceller har i regel en nominell spänning på 3,7, 7,4, 11,1, 14,8 osv. detsamma gäller Litiumpolymer.

Uppladdningsbara ltitiumjonceller är fulladdade vid 4,20 Volt och kameror och ficklampor som "tar" primära Litiumbatterier klarar i regel inte den högre spänningen, särskilt vid användandet av fler celler än en.

Primära litiumceller (ej uppladdningsbara finns däremot med nominell spänning på 1,5 Volt, med AA-storlek,dessa håller i regel 1,7 Volt då de är nya och i vissa applikationer så kan den sammanlagda spänningen bli för hög om många celler används.

CR 123A är en primär litiumcell som är i 123-storlek eller 16340 som storleken också heter. 16 mm lång, 34 mm tjock, 0 visar att celler är rund. Denna cell har en nominell spänning på 3,0 Volt och används i regel till kameror och ficklampor.

Energizer har i många år haft primära litiumceller i AA samt AAA storlek med en nominell spänning av 1,5 Volt, det som är nytt är att de har tagit fram en ny cell med högre kapacitet än den tidigare.

Anders
 
Hej igen.

Ett tillägg till föregående post eftersom det inte går att editera efter en stund.

Det finns också sekundära RCR-celler (uppladdningsbara) i 16340 (A123)storlek med en nominell spänning på 3,0 Volt som bla säljs på Clasisjön mm.
Glömde av det i föregående inlägg.

De RCR-celler med 16340 storlek som har en nominell effekt av 3,7 Volt säljs inte regelmässigt av butiker i Sverige men finns på ett fåtal webbutiker nu även här. De finns i många andra storlekar också.


Anders
 
Hej igen.

Ett tillägg till föregående post eftersom det inte går att editera efter en stund.

Det finns också sekundära RCR-celler (uppladdningsbara) i 16340 (A123)storlek med en nominell spänning på 3,0 Volt som bla säljs på Clasisjön mm.
Glömde av det i föregående inlägg.

De RCR-celler med 16340 storlek som har en nominell effekt av 3,7 Volt säljs inte regelmässigt av butiker i Sverige men finns på ett fåtal webbutiker nu även här. De finns i många andra storlekar också.


Anders

Ja det där var info som hette duga =)
Tackar och bockar!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.