Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterier till K100/K200?

Produkter
(logga in för att koppla)

coolhand

Medlem
Hej,

Har en K100 som jag kör med vanliga uppladdningsbara Ni-Mh 2500 mAh.
Problemet är att de drar ur ganska snabbt (ca 200-300 bilder).

Vanliga CR-V3 batterier är väl ett allternativ men jag vill helst ha uppladdningsbara då jag tar ganska mkt kort.
Kan man använda uppladdningsbara CR-V3 batterier till dessa kameror?

Killen jag köpte kameran av sa att Pentax inte rekomenderade detta men han hade inte fått svar på varför.

Så, vilken är den bästa lösningen?

Mvh / G
 
Hej du ! Hade själv samma problem som dig innan vilket jag skapade en tråd här för ett tag sedan.Jag köpte en lite dyrare laddare som laddar varje batteri för sig själva och då löste sig problemet direkt.Har du inte en sådan laddare så köp en ,från ca 250 spänn och uppåt !
 
Hej!

Jag vill tipsa om följande tre lösningar, lite beroende på hur du fotar:

1: Batterigrepp med Litiumbatteri (6V, ingen självurladdning): http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=100670
Funkar klockrent för mig, en laddning räcker till en hysterisk massa bilder.

2: Om du fotar intensivt men inte vill köpa greppet ovan: Sanyo 2700 eller GP 2700. No-name-batterier göre sig icke besvär. Jag har tagit över 600 exponeringar på 4st Sanyo TwiCell 2700. Dock är de nästan döda om de legat några veckor.

3: Om du fotar lite mer sporadiskt: Sanyo Eneloop 2000. Batteri med låg självurladdning, funkar bra, men ger färre exponeringar än 2700. Dock är kameran alltid redo efter en tids vila.

/ Jonas
 
Jag har en K100D som jag köpte begagnad, med kameran följde uppladdningsbara litiumbatterier som jag använde inledningsvis innan jag fick veta att Pentax inte rekommenderar dem. De ger rätt mycket högre spänning, det har gått flera trådar här på FS om det.

Det blir en väldig fart på autofokus med de här litiumbatterierna och jag misstänker att det kan bli för stora påkänningar på mekaniken i både kameran och objektivet. Likaså kan det kanske allmänt bli lite för hög spänning för elektronik och blixt.

Jag provade med de uppladdnigsbara batteriaer jag hade men det funkade inte bra. Lösningaen blev Varta Power Accu 2700 mAh. Vid ett tillfälle tog jag omkring 500 bilder med en sådan sats, dock med ett manuellt fokuserat objektiv. De här funkar bra, jag har två satser, vilket jag anser vara minimum, till alla mina kameror.

I höstas köpte jag en omgång (4 st) Varta Ready 2 Use 2100 mAh. Såvitt jag förstår är det här sådana som har låg självurladdning.

Alla här nämnda batterier är köpta på Clas Ohlson.

För att kunna dra nytta av de här fordras absolut en laddare som laddar varje batteri separat. Kallas ibland att laddaren har separata kanaler för varje batteri. Sådana kan ladda ett batteri om så behövs. Andra, enklare laddare, måste ladda batterierna två och två.

Den laddare jag använder heter Duracell (!!) 1Hr Charger och kan även ladda AAA-batterier och den tar fyra batterier i taget. De här batterierna jag nämner ovan tar dock vanligen lite längre tid än en timma och batterierna blir rätt varma, men verkar inte ta skada än i alla fall.

Den här laddaren är en rätt stor klump med ventilationsöppningar både här och där och har en separat nätdel.

Sedan jag började använda den här laddaren har mina andra laddningsbara batterier som används till en äldre kamera och en del annat, piggnat till påtagligt, och håller igång mycket längre än tidigare. Några av dem är omkring 5 år gamla men funkar mycket bra fortfarande.
 
Själv kör jag mest med Litiumbatterier. Klart dyrare i inköp, men de brukar hålla för 1200-1300 bilder. Har även märkt att, nu i vintertid, de klarar kylan betydligt bättre.
 
Tips för er som bor i närheten av Clas i sjön, jag var där för någon vecka sedan och de säljer laddningsbara CR-3 litium batterier i fyndhörnan, för otroliga 79kr för ett batteri med laddare och enbart batteri för 49kr st, tror det var fabrikatet "varta", så det borde vara skapliga grejer, jag minns att ordinare priset var runt 3-400kr för batteri och laddare.
Blev lite sugen att inföskaffa till min gamla ist-DL men sen tog jag mitt förnuft till fånga och lät bli att handla, har redan en uppsättning på 16st laddbara R6.
 
Hej hej!

Är på jakt efter shyssta batterier samt laddare.
Såg att någon nämnde laddare som laddar varje enskilt batteri.
Låter mycket bättre än att batteriet laddas tills laddarn tror att båda är helt laddade.
Några tips på en sådan laddare?

I dagsläget så har jag 4st Energizer batterier, har för mig att det är Li batterier.. Men jag skulle behöva 4st till blixten också, då jag märker att den tar väldigt lång tid på sig att ladda om inför nästa foto..
Sen beror det väll på hur pass urladdade de är innan och så också. Men det behövs 4 till :)
Antar att ju mer man betalar för batterierna desto bättre håller de laddningen?

Så lite tips på bra batterier (har sett ovan) och laddare skulle uppskattas.

Sen en annan fråga, hur funkar litium batterier gemtemot vanliga batterier i kyla? Är det någon skillnad?
Och finns det batterier som funkar bättre än andra i kyla?
 
.xPower KCR-A099 + 4 st AA 2300mAh

Hej,

Jag har nu skaffat mig en laddare som laddar batterierna separat samt batterier av modell:

.xPower KCR-A099 + 4 st AA 2300mAh

Från teknikmagasinet för 199:-

Jag är mkt nöjd, stor skillnad från min gamla laddare som inte laddade batterierna sepparat. Rekomenderas.

mvh / G
 
Hej hej!

...

Sen en annan fråga, hur funkar litium batterier gemtemot vanliga batterier i kyla? Är det någon skillnad?
Och finns det batterier som funkar bättre än andra i kyla?

Litium-batterier fungerar klart bättre i kyla jämfört med alkaliska. Var uppe i nord-norge i november och hade laddat med litium. Jag hade inga som helst problem med dem. Kollegorna som hade alkaliska fick ständigt plocka ur batterierna och värma dem i fickan...
Jag kan dock inte svara på hur NiMH (vanliga laddningsbara alltså) beter sig, men jag gissar att litium är oslagbart.
 
Hej,

Jag har nu skaffat mig en laddare som laddar batterierna separat samt batterier av modell:

.xPower KCR-A099 + 4 st AA 2300mAh

Från teknikmagasinet för 199:-

Jag är mkt nöjd, stor skillnad från min gamla laddare som inte laddade batterierna sepparat. Rekomenderas.

mvh / G

Köpte mig en sådan i helgen, har bara laddat en omgång batterier ännu, men han i disken sa att de var väldigt prisvärda.

En fråga bara, har du något bakrundsbelysning på din laddare så som det är på bilderna på hemsidan? :)

Mvh Carl-Johan
 
Jag hade uppladdningsbara cr-v3 till min k100 i två år, utan att det var problem. var verkligen evighets batterier, dom kunnde i mellan bli liggande någon månad när jag hade fotosvaka, och nästa gång jag knäppte på kameran var det bara att fota. med lika mycket styrka som var kvar då jag senaste använde kameran.

säger hade för jag har nämligen sålt pentaxen för uppgradering.
 
På min K100D så funkar faktiskt GoTech från klas ohlsson klart bäst. 400-500 blider brukar de klara. Sämst alla kategorier är faktiskt GP:s skräpbatterier. Har man tur kan man få 150 bilder ur dem.
 
Jag använde uppladdningsbara CRV3-batterier till min k100:a, och de funkade utmärkt! Tror inte jag laddade de oftare än en gång i månaden och dessutom ansåg jag att AF:en blev en aning snabbare.
Nu har jag inte kvar 100:an, så om någon vill köpa batterierna och laddaren för en billig slant går det bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.