Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterier och laddare till Dimage 7?

Produkter
(logga in för att koppla)

John-A

Ny medlem
Har precis köpt en en Dimage 7 (inte 7i), och undrar vilka batterier/vilken laddare som är bäst. Har varit runt i ett gäng affärer i Stockholm idag, och fått en del olika bud...

Kan t.ex. Olympus NiMH 1700mAh hålla längre än GP 1800mAh?

Och är supersnabbladdare (GP har en entimmas t.ex.) sämre än de som tar längre tid på sig?

John

John-A skrev:

Och är supersnabbladdare (GP har en entimmas t.ex.) sämre än de som tar längre tid på sig?

skillnaden är att snabbladdare sliter mer på batterierna..istället för och räcka till ca 1000laddningar så blir det ca 500.

Batterier och laddare...

När det gäller batterier så rekommenderar jag FRIWO som man kan köpa på antingen cyberphoto eller på DUSTIN De har fungerat mycket bra för mig... AA cellerna är på 1800 mAh.

Till laddare vill jag rekommendera följande automatiska laddare som finns på bl.a
Jula Postorder Den finns även på Clas Ohlsson men där är den dyrare...
Tycker att det känns som den trycker i mer ström i batterierna än de andra laddarna jag har och då har de även varit betydligt dyrare.
Byggkvaliteen på denna laddare kanske är lite tveksam. Jag hade en tidigare som jag fick utbytt på garanti eftersom ena fjädern lossnade. Då öppnade jag den först för att se om det var enkelt fixat. Fjäderinfästninarna ser lite tveksamma ut samt att resten ser ut som china-lågpris-kvalite. Trotts detta vill jag rekommendera den pga laddresultatet, men var försiktiga och spänn inte fjädrarna för hårt...

M.v.h Anders

Du kanske lever på dina bilder! Då ska du satsa på snabbladdare. Blixt brukar slita batterier.

Annars är "normalladdare" och 4 till 8 st AA NiMH lagom.

Där kan du ha färdigladdade batterier klara när de i kameran lägger av.
Friwo säger 14 timmar (1800 mAh), men deras laddare har en 10 timmars timer så man ska ladda batterierna en extra gång (laddaren ska sluta ladda om batterierna är fulla innan 10 timmar).

Det kan vara så för många andra laddare med timer.

Du har VC-7?

Lycka till

Snabb laddare = drygt en timme!

Profs kanske inte vill vänta 7 timmar.

Jag skrev lite fel här ovan 7 timmar för normal-ladddare inte 14 timmar.....

Räcker det.

Senast ändrad:
påhittat skrev:
Snabb laddare = drygt en timme!
Profs kanske inte vill vänta 7 timmar.

och du tror "icke proffs" vill vänta massa timmar?
använder flera (3)laddare med 5 satser med batterier, så jag behöver inte vänta..tror knappast proffsen sitter och väntar en timma heller ;-)

Ja kim7i, du har så rätt.

Men jag tror inte Dimage 7 drar så mycket.

lycka till John-A med dina bilder.

Dimage 7 drar ganska mycket..som de flesta digitalkameror.
(men 7i drar bara hälften så mycket)

Jag hade en Olympus C-3020 innan och den höll väldigt länge med intensivt fotande med BILTEMAS(!) egna 1300maH(!)-batterier och snabbladdare(!)... Låter lite otroligt kanske, men batterierna var verkligen billiga, likaså laddaren OCH bra. Kolla med närmaste Biltema-affär. :)

Annars rekommenderar jag också FRIWO, jag köpte 12 batterier + 2 laddare, så hade jag alltid åtta batterier med mig när jag var ute och de räckte en hel dag. Sen var det bara att ploppa i de färska laddade i kameran när man kom hem och sätta de övriga åtta på laddning över natten. :)

Tack för alla tips och råd! Det blir nog Friwos snabbladdare då! Kunde tyvärr inte hitta Sanyos, eller Biltemas.

John

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar