Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterier byte av celler...

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola_E

Aktiv medlem
Någon som är bra på batterier?

Jag tänkte försöka byta cellerna i mitt batteripack till laptop:en.(Fujitsu B142 gammal och liten)

Jag har pillat isär mitt batteripack och hittat 6 st celler.
Cellerna är av typen Lithium ION benämningen ser ut att vara LGR1865OP.
Jag ser inga uppgifter om spänning och mAh på cellerna.
Totalt så är hela batteripacken på 10,8V och 3200mAh (enligt klistermärke på utsidan).


Frågor:

Jag har hittat en battericell som stämmer i måttuppgifter längd, bredd.

http://www.batteribyen.dk/product_info.php?cPath=239_45_206&products_id=1063

Battericellen heter faktiskt 18650 som mina gamla.

I mitt batteripack ser batterierna ut att vara paralellkopplade två och två.
Dessa par ligger sedan i serie så att det blir 3,7v + 3,7v +3,7v=11,1 V
På mitt batteripack står det 10,8V, den lilla skillnaden kan väl inte spela så stor roll?

Hur viktigt är det med mAh timmarna på cellerna?
De celler jag hittat har en mAh tid på 2200 mAh är det den tiden som blir för det ihoplödda packet?

Nån där ute som är duktig på sånt här?

Bifogar en bild på mitt isärtagna batteripack.

edit: stavfel
 

Bilagor

  • batteripack_small.jpg
    batteripack_small.jpg
    35.9 KB · Visningar: 1,390
Det är lättare att dra slutsatser om du kan visa HUR batterierna är ihopkopplade.

Är de 3 grupper som är paralellkopplade där var grupp är paralellkoplad i sig?

Eller är nåt seriekopplat?

mAh som du frågar om talar om hur länge paketet håller strömmen, alltså ju högre mAh ju längre varar det.


Mvh
Hampus
 
Hej.

Nu har jag gjort ett försök att rita av kopplingarna.

Hur fungerar det med laddning om man ändrar mAh?
Det tar längre/kortare tid att ladda men är det någon fara för laptopen?

Bifogar mitt kopplingsschema.(ej ritat i Autocad...)
 

Bilagor

  • koppling.jpg
    koppling.jpg
    15.3 KB · Visningar: 1,378
Hmm.. Ta en kik på ritningen igen.. Så borde det inte vara kopplat. Då är 2 batterier utan funktion...

Laddning av batterierna tar längre tid, men samtidigt kan du använda datorn längre tid när de är full-laddade.


/Hampus
 
Ola_E skrev:

Jag tänkte försöka byta cellerna i mitt batteripack till laptop:en.(Fujitsu B142 gammal och liten)

Jag har pillat isär mitt batteripack och hittat 6 st celler.
Cellerna är av typen Lithium ION benämningen ser ut att vara LGR1865OP.

Ha! Är det du som just frågat samma sak på IDG?
Läs gärna min varning ang. LiIon-batterier där isåfall. Om det inte är du, så kan du läsa det ändå, så det inte händer nån olycka...litumbatterier är farliga om dom hanteras fel.
 
Så sant så, det vänstra paret var direktkopplat till kretskortet...
 

Bilagor

  • koppling2.jpg
    koppling2.jpg
    16.3 KB · Visningar: 1,338
Som du kom fram till i första inlägget så blev det för hög spänning om varje batteri gav 3,7V.

Komponenterna som sitter på kretskortet skulle kunna vara någon form av spänningsregulator.

Har du tillgång till nån form av mätinstrument skulle du kunna mäta spänningen över en cell.

Får du fram att det är 3.7V i det när det är fulladdat så borde det inte vara några problem.

Stämmer inte spänningen så är det vanskligt.

Kopplas nåt fel är det inte hälsosamt för det som är inkopplat.

Dessutom kan batterier explodera.

/Hampus
 
En standardcell ger ungefär 1,2 volt, så i de där cellerna består antagligen internt av tre stycken seriekopplade celler, det vill säga 3,6 volt (de befintliga i det gamla packet alltså). Skillnaden till 3,7 är knappast nåt som bör orsaka problem, och inte heller skillnaden mellan 11,1 och 10,8 volt. Betänk att spänningen successivt sjunker när du laddar ur batteriet, och det funkar ju det med. Uppåt finns det säkert spänningsreglering och skydd, kanske både i datorn och i chipet i packet. Dessutom är skillnaden så minimal att det inte torde spela nån som helst roll.
Om cellerna har vardera 2200 mAh så bör batteripacket få sammanlagt 4400 mAh då de är parallellkopplade två och två, om jag tänker rätt. Du ökar alltså packets kapacitet med de nya cellerna:)

Edit: Jag har förresten med gott resultat brottat sönder ett batteri till en gammal kamera, som bestod av 5 stycken AAA-celler om vardera 1,2 volt. Det funkade finfint:)
 
Makten skrev:
En standardcell ger ungefär 1,2 volt, så i de där cellerna består antagligen internt av tre stycken seriekopplade celler, det vill säga 3,6 volt (de befintliga i det gamla packet alltså).
Du tänker nog på nickel-metallhydridbatterier, litium-jonbatterier har en cellspänning på 3,6-3,7 V. I övrigt är vi helt överens.

Jag tror för övrigt att 3,6 eller 3,7 V bara är olika sätt att mäta och/eller avrunda så det bör inte spela någon roll.
 
Som föregående skrivare skrev, ingen fara gällande den lilla skillnaden i spänning.
Tänk då man kör sina elektronikprylar med adapter, den lämnar långt ifrån lika stabil och rippelfri ström som batterier gör.
Att spänningen då ligger 2.7% över det specifierade värdet innebär ingen fara då du brukar ha toleransnivåer på minst 5% på spänningen ...

lycka till!
 
Pupillen skrev:
Du tänker nog på nickel-metallhydridbatterier, litium-jonbatterier har en cellspänning på 3,6-3,7 V. I övrigt är vi helt överens.

Jag tror för övrigt att 3,6 eller 3,7 V bara är olika sätt att mäta och/eller avrunda så det bör inte spela någon roll.
Hmm, så kanske det är ja. Jag hade för mig att i princip alla laddningsbara spänningsceller gav runt 1,2 volt, men det är nog föråldrade "fakta" kan man tänka:)
Vid närmare eftertanke ger väl blybatterier 2 volt per cell, så där hade det redan spruckit, hehe.
Lustigt i alla fall att det är exakt 3 gånger så hög spänning i Li-Ion-batterierna! Antagligen elektrokemiskt "bestämt".

Edit: Lite intressant läsning om batterier: http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2257/batterier/
Särskilt intressant är avsnittet en bit ned om "risken med seriekoppling"!
 
Senast ändrad:
En laddningsbar LiIon cell laddas normalt sett till 4,2 V med någon form av säkerhetselektronik som ser till att spänningen aldrig blir för hög (4,2 +/-0,05 V). Det finns tre farliga saker vid laddning: För hög ström, för hög spänning och för hög temperatur.
När man lägger en last på en fulladdad cell så sjunker spänningen rätt snabbt i början och den nominella spänningen brukar anges till 3,6 eller 3,7V.
När det gäller laddströmmar och kapacitet så brukar man relatera dessa till cellens kapacittet "C".
En cells nominella kapacitet anges för det mesta vid snäll laddning med 0,2C. För en 2000mAh innebär detta att man laddar med 400mAh, dvs med lite förluster så kommer laddningen att ta up emot 6 timmar.
För en Laptop så är kraven att snabba på laddförloppet stora så därför kommer man att tänja på säkerheten ladda med så stor ström man vågar. Rekomenderad laddström för en cell avsedd för Laptop brukar vara 0,5C och max tillåten 1C.
Exempel på en 18-65 LG cell med inbyggd säkring (PTC)
http://www.lgchem.com/upload/product/electromaterial/battery/18650a3.pdf
En vettig design för en pack så som den är skissad ovan är att övervaka spänningen för varje cellpar, ha temperaturövervakning i packen och använda sig av celler med inbyggd säkring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.