Annons

Batteridrift på blixt + vad behöver jag utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Diver69

Aktiv medlem
Hej,

Har två frågor. Hoppas detta är rätt forum.

1. När jag fotar modell utomhus, så använder jag en externblixt dock på kameran. Kan vinkla den + har en omnibouncer. Sist nu så hade jag den riktad uppåt + med bouncer på. Detta ger dock oftast väldigt mycket ljus (såklart) på modellens hår! Om jag nu har lite tid och är ensam på plats, vad skulle ni rekommendera att ha istället?
Ett paraply/blixt påstativ från sidan? med en refexskärm på andra sidan?
Eller hur skall jag göra? Tacksam för lite tips.

2. Vad skall det stå på en studioblixt spec, om man vill att den skall ha batteridrift också?Tittade snabbt på några, på kaffebrus och det står ingenstans att dom har batteridrift! Stås bara strömkabel!

Tacksam för svar.
P.S
Har en fråga till men skall söka lite här först för att se om jag hittar något gammalt svar!

MVH
 
OK ,har letat fram svar på fråga 2 iallfall.
"Normala" billiga studioblixtar går inte på batteri. Finns vist att köpa sådana som klarar 12V, men frågan är vad som krävs för ström då! Kånkar ju inte omkring på ett bilbatteri iallafall! :)
 
Är inte riktigt säker på vad du menar med batteridrift. Inga studioblixtar är ju batteridrivna i egentlig mening. Skall de användas på ställen där det inte finns 220V tillgängligt så är det antingen bilbatteri med 220V omvandlare alternativt portabelt elverk som gäller.

Skall du ha något portabelt och batteridrivet är det väl enklare att köpa några extra externa blixtar som kan köras som slav. Finns ju stativ som passar blixt + paraply som skulle vara optimala för dig.
 
Att köra med en omnibouncer utomhus är ju oftast helt värdelöst. Att rikta den mot molnen är tyvärr ännu mer värdelöst.

Om du vill få mer info om hur man kör en studioblixt utan två hål i väggen så sök i forumet efter Innovatronix. Det är billiga aggregat som passar till de flesta studioblixtar.
En del kör med UPS också.
 
Som Mats säger så är Innovatronix Tronix Explorer 1200
det som gör jobbet. Den kostar under 3000kr inkl. frakt, tull och moms.

Med tre Tronix 1200 och 7st studiobixtar mitt i natten på en kyrkogård kan man göra så här t ex.

mvh/Ove
 

Bilagor

  • cat4.jpg
    cat4.jpg
    40.2 KB · Visningar: 584
Tack Ove och Mats!
Skall kolla på Innovatronix!

Hmmm. Rikta den mot molnen helt värdelöst!?
Du menar att jag borde riktat den mot modellen?
Skall testa det! Tycker dock att omnibouncern ger ett skönare ljus, än utan.

Här är ett exempel från gårdagen. Tyvärr ganska redigerad. Men man ser hur toppen på håret lyser en del!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1195399.htm

Så alternativet är att skaffa ett paraply med stativ för min externa blixt!?
 
Diver69 skrev:
Hmmm. Rikta den mot molnen helt värdelöst!?
Du menar att jag borde riktat den mot modellen?
Skall testa det! Tycker dock att omnibouncern ger ett skönare ljus, än utan.
Folk får gärna rätta mig om jag har fel men idén med den lilla plastbiten är att den ska sprida blixtljuset som sedan ska studsa runt i rummet. Ofta vinklar man den snett uppåt för att få spridning/studs från taket. Inomhus är det ju tak och väggar som blixtljuset studsar emot men utomhus på en mörkgrå asfalt finns det inte så mycket att "bounca" emot. Man kan ju även skapa mjukare ljus genom att gör ljuskällan större men det vete tusan om det blir någon effekt med den lilla plastbiten på. -Ljusarean blir ju bara marginellt större.
 
matnyttige skrev:
Folk får gärna rätta mig om jag har fel men idén med den lilla plastbiten är att den ska sprida blixtljuset som sedan ska studsa runt i rummet. Ofta vinklar man den snett uppåt för att få spridning/studs från taket. Inomhus är det ju tak och väggar som blixtljuset studsar emot men utomhus på en mörkgrå asfalt finns det inte så mycket att "bounca" emot. Man kan ju även skapa mjukare ljus genom att gör ljuskällan större men det vete tusan om det blir någon effekt med den lilla plastbiten på. -Ljusarean blir ju bara marginellt större.
Du har helt rätt. Genom att blixtljuset sprids kommer endast en mindre del av ljuset att träffa motivet. Ledtalet blir lägre, vilket i sin tur gör att uppladdningstiden mellan blixtarna ökar och att batteriet laddas ur fortare.

Olle
 
OK. Tack alla. Väldigt lärorikt!
Tack också förexemplet + länkarna. Softboxen var ju väldigt smart!

Jag skulle dock uppskatta någon mer kommentar vad jag behöver utomhus när det är sämre ljusförhållanden. Som igår när det var väldigt dimmigt. Skulle det då kunna vara samma produkter som du Ove, använde inomhus?
 
Diver69 skrev:
OK. Tack alla. Väldigt lärorikt!
Tack också förexemplet + länkarna. Softboxen var ju väldigt smart!

Jag skulle dock uppskatta någon mer kommentar vad jag behöver utomhus när det är sämre ljusförhållanden. Som igår när det var väldigt dimmigt. Skulle det då kunna vara samma produkter som du Ove, använde inomhus?
Jag har använt samma prylar utomhus men har numer gått över till studioblixtar pga av styrka och möjligheter att forma ljuset på olika sätt, typ reflektor, beauty dish, softbox (av större modell) samt olika paraplyer. Men visst funkar det med små externa blixtar utomhus. Jag kör ofta en kombination av både studioblixtar och extrana småblixtar samt olika typer av ljusformare.

Till den här bilden så använde jag tre små externa blixtar och två studioblixtar. Växla mellan Aktuell och #1 för att se uppställningen.
Bilden som större

Fler bilder ur samma serie


mvh/Ove
 

Bilagor

  • knight.jpg
    knight.jpg
    18.7 KB · Visningar: 497
Verkigen läcker bild. Man börjar förstå (Eller inte) vad det krävs för ljuskällor för att lysa upp en modell på ett speciellt sätt.

Övning ger färdighet och testar man inte, så lär man sig inte. Jag tror inte portabla studioblixtar med powerpack är något att tänka på för mig. Det handlar om en hobby och man vet aldrig hur länge intresset finns där. Då tänker jag inte på foto i sig självt utan mer modell/studio delen. Det krävs en hel del.
(Se bara på dina sessions.)

Jag hittade denna på kaffebrus:
http://www.kaffebrus.com/tristar-magic-square-softbox-for-hot-shoe-blixt-509.html
Liknande den du länkade till.
Dags att handla lite!

TACK!

MVH
 
Hej!
Med bowens Esprit kan du köra på location till "rimliga pengar"
Gemini finns i olika storlekar, från 125Ws till 750Ws.
Här ett par bilder jag tog i helgen med mitt 750+ samt 500 huvud med kameran på ISO200 1/160 sec och F22 mitt på dagen i full sol i Sydafrika, Cullinan Station.
Länkar till prylarna som finns att köpa på Dito.

Bowens Eprit-Studio in a box


TravelPak (12V batterienhet)

]
 
Senast ändrad:
PUST!!!
Vilka bilder och vilket ljus!!!!
SNYGGT!!

Jag får nog lugna ner mig med portabla blixtar. Det handlar inte bara om budget. Finns intresse så finns alltid pengar.
Måste först lära mig lite mer om fotografering och utrustning, innan jag bestämmer mig!

Tackiallafall + trevlig hemresa! ;-)
 
UPS som batterienhet

Hejsan!

Jag kör studioblixtar ute och använder vanliga UPS:er som energikälla 220volt!
fungerar perfa får ut en 200-220 blixtar ur varje ups och har två 500watts idag.
Dessa är ju verkligen superbilliga idag!

Blixtarna jag använder nu är "billiga" 300watts kaffebrus

se mer info här om UPS:arna:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=71403
 

Bilagor

  • kyrka_liten.jpg
    kyrka_liten.jpg
    37.9 KB · Visningar: 260
Tycker de bildexempel vi sett varit bra bilder men en sak är att tänka på om man kör blandljus och speciellt i bra (läs mycket) dagsljus är att "kvalitén" på fyllnadljuset inte är lika noga. En vanlig blixt på kameran räcker oftast väldigt bra då för att lyfta fram modellen.
 
matnyttige skrev:
Tycker de bildexempel vi sett varit bra bilder men en sak är att tänka på om man kör blandljus och speciellt i bra (läs mycket) dagsljus är att "kvalitén" på fyllnadljuset inte är lika noga. En vanlig blixt på kameran räcker oftast väldigt bra då för att lyfta fram modellen.

Glöm det på mina bilder ovan. Aldrig att du kan balansera din kamerablixt mot det starka dagsljuset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.