Annons

Batteri till Spotmatic, hjälp=kris!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Losecontrol

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska till prag onsdag nästa vecka och måste hitta batterier till min Pentax spotmatic (endast SP äldre modellen).

Vet att folk har kört batterier från höraparater, vanliga 1,5v batterier (ska tydligen fungera också?!?! m.m.

Pentax hemsida hänvisar till Lfoto som tyvärr inte har orginal batteri (orginal ersättningsb) inne.

Jag undrar om någon här som använder Pentax spotmatic som kan säga till mig en batterityp (nummer) som fungerar säkert till min kamera samt var jag kan köpa detta innan onsdag!

Tacksam för all hjälp som går att få av er på pentaxforumet.

Mvh Emil Gustafsson

Hej!

Jag ska till prag onsdag nästa vecka och måste hitta batterier till min Pentax spotmatic (endast SP äldre modellen).

Vet att folk har kört batterier från höraparater, vanliga 1,5v batterier (ska tydligen fungera också?!?! m.m.

Pentax hemsida hänvisar till Lfoto som tyvärr inte har orginal batteri (orginal ersättningsb) inne.

Jag undrar om någon här som använder Pentax spotmatic som kan säga till mig en batterityp (nummer) som fungerar säkert till min kamera samt var jag kan köpa detta innan onsdag!

Tacksam för all hjälp som går att få av er på pentaxforumet.

Mvh Emil Gustafsson

Hej! Jag har nu hittat batterier till spotmaticen. Det var inte lätt. Om någon undrar var så är det bara att fråga

Mvh Emil

Just Spotmatic ska funka med 1,5v ersättningsabatterier. (kompenserar själv för högre spänning). Annars finns 1,4 v zink-luft i olika storlekar på apoteket och Biltema.

Just Spotmatic ska funka med 1,5v ersättningsabatterier. (kompenserar själv för högre spänning). Annars finns 1,4 v zink-luft i olika storlekar på apoteket och Biltema.

Tack så hemskt mycket Urban!
Jag hittade orginalersättningsbatterier nu men i framtiden ska jag tänka på vad du sa! Tack!

Hej, sitter själv på en Spotmatic SP som där batteriet håller på att ta slut.

Kan någon vara mer specifik ang. vilka batterier som verkligen fungerar? (Vilken på Biltema t.ex.)
Behöver man kompensera ljusmätningen med nyare batterier?
Hur mycket isåfall?

Tacksam för svar!
mvh
/Erik

Jag har inte själv någon Spotmatic. Så jag har inte testat. Jag har dock en del äldre kameror hemma, så tids måste vi ordna detta på min frus Minolta Srt 101b, min Fujica ST701 osv, om vi ska använda dem. Även min Leicameter till min Leica M2 lyder under samma problematik som berörts i tidigare forum. Det är storleken på zink/luftbatterierna som måste avgöra. Om ljusmätaren mäter rätt får man nog avgöra genom att jämföra med en annan kameras ljusmätare, dvs med en mätare som man litar på.

Hej, sitter själv på en Spotmatic SP som där batteriet håller på att ta slut.

Kan någon vara mer specifik ang. vilka batterier som verkligen fungerar? (Vilken på Biltema t.ex.)
Behöver man kompensera ljusmätningen med nyare batterier?
Hur mycket isåfall?

Tacksam för svar!
mvh
/Erik

Spotmatic utmärker sej jämfört med andra kamerar som använde de numera förbjudna kvicksilverbatterierna (tex RM400R) genom att ha bryggkoppling i matningskretsen. Det innebär att du kan använda vanliga silveroxidbatterier, tex SR41, vilket jag gör till min Spotmatic. Någon omjustering eller kompensation behövs alltså inte.
Silveroxidbatterierna måste dock förses med en liten krage av t.ex. en liten bit plastslang för att inte kortslutas i batterikammaren. Det gäller också att hålla koll på + och - så att det blir rätt. + , dvs höljet ska vara nedåt/inåt kameran och knappen, dvs - ska vara mot skruvlocket.

Jag har även en gammal Canon F1 Old som är kinkigare. Eftersom jag har hörapparater själv och använder de orange batterierna så blev det sådana. De håller kanske inte så länge, dock mycket, mycket längre än när de siter i hörapparaten. De kostar typiskt 8 kr styck och har ett par års lagringstid innan tapen tas bort. De har lite avvikande spänning, men det är försumbart. Urladdningskurvan är rak, dvs spänningen hålls uppe in i det sista. De här kan också användas i Spotmatic, men jag har inte provat själv.

Spotmatic utmärker sej jämfört med andra kamerar som använde de numera förbjudna kvicksilverbatterierna (tex RM400R) genom att ha bryggkoppling i matningskretsen. Det innebär att du kan använda vanliga silveroxidbatterier, tex SR41, vilket jag gör till min Spotmatic. Någon omjustering eller kompensation behövs alltså inte.
Silveroxidbatterierna måste dock förses med en liten krage av t.ex. en liten bit plastslang för att inte kortslutas i batterikammaren. Det gäller också att hålla koll på + och - så att det blir rätt. + , dvs höljet ska vara nedåt/inåt kameran och knappen, dvs - ska vara mot skruvlocket.

Jag har även en gammal Canon F1 Old som är kinkigare. Eftersom jag har hörapparater själv och använder de orange batterierna så blev det sådana. De håller kanske inte så länge, dock mycket, mycket längre än när de siter i hörapparaten. De kostar typiskt 8 kr styck och har ett par års lagringstid innan tapen tas bort. De har lite avvikande spänning, men det är försumbart. Urladdningskurvan är rak, dvs spänningen hålls uppe in i det sista. De här kan också användas i Spotmatic, men jag har inte provat själv.

Tack så hemskt mycket för detta! Det var verkligen sådann information som jag jagade efter :) 8kr styck låter bra. Ungefär hur länge håller ett sådant batteri?

Mvh Emil

Silveroxidbatterierna måste dock förses med en liten krage av t.ex. en liten bit plastslang för att inte kortslutas i batterikammaren.

Ja, jag har sett nån slags adapterring-sats till salu på nätet. Men det borde man väl kunna fixa på egen hand...

Du tipsade om hörlursbatterier till din Canon, men fungerar samma batterier till Pentax-kameran då?

Och vad ska vara upp och ner?

Hörde någon som använde ett batteri som han satte upp och ner för att spänningen skulle bli rätt :S verkar lite konstigt.

Ni som äger en Pentax Spotmatic och VET vilken typ av batteri som fungerar. Kan ni kolla genom följande länkar och se om något passar.

http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=94166
http://www.swedoffice.se/products-a-oe.php?id=1432
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/catalog/products.do
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/...do?tab=catalog

Emil, angående +/- för batterier, läs inlägget en bit upp i den här forumtråden. Svaret finns redan där.

tack Erik!

Kan du vara med specifik vilka batterier som passar/fungerar?

Benämningarna står i mitt första inlägg. Bara att läsa. Hörapparatsbattterierna som jag använder är av typ 13 om jag minns rätt, orange märkning. Men det finns bara fyra sorter och de har såvitt jag vet samma spänning. Finns på apoteket, en fp om 6 st kostar ca 50 kr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar