Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteri till Sony RX 100

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte till en handledsrem
Fick faktiskt med en dylik i lådan för kameran (om än i enklaste utförande).
och har en hård Hamaväska vid bältet
Ja, det finns varianter på temat. Jag köpte originalväskan som går att öppna (och dela) utan att man tar ur kameran. Den har dessutom en nackrem som går att vira ett par varv runt handen, när man knallar omkring (så brukar jag bära den, om jag inte bär den i en väska) och så kan man hänga kameran runt nacken när man fotograferar, utifall att man skulle klanta till det och tappa den. Känner mig helt nöjd med mitt köp, faktiskt.
saknar en sökare dock.
Förstår det, det är också något jag vill ha på min (a) kameror, och det finns även på denna, (naturligtvis).

Senast ändrad:
Den lilla gummibiten/greppet är för oss som inte går med kameran på magen i en beredskapsväska utan har den i fickan eller möjligen i ett smidigt fodral.
Jag personligen skulle aldrig ha denna kameran i fickan, det är alldeles för mycket damm och smuts i fickorna som inte går ur, även om man tvättar plaggen aldrig så noggrant. Möjligen om jag hade den i ett fodral, men utan fodral, aldrig !
Sony glömde tyvärr att montera främre greppet i fabriken. Kan inte ha varit något annat. :)
Så måste det vara, det är ju uteslutet att det skulle kunna bero på något annat 🤣.
Det gavs ju ut en Hasselbladvariant av RX100 "mk I" med grepp av trä istället för gummi, Hasselbladlogo och en större prislapp (ca 15 000 kr).
Det var mer än vad jag kände till. Jag visste att H - blad hade satt en träbit på en kamera (Sony ?) och sedan kallat den H - blad, men inte visste jag att det var en RX 100.

Kan även rekomendera den lilla svindyra plastbiten man sätter dit för bättre grepp.
Fotar med RX100 Mark 3 när jag inte orkar ta med min Fujifilm utrustning ut. Har den även i min ficka när jag vandrar.
Tycker allt från 20cm till 50m från kameran blir bra på bild. Dock inte top när det gäller landskap och höga ISO tal. Försöker aldrig gå över ISO 800. Men jag printar en del.
Lycka till.

Kan även rekomendera den lilla svindyra plastbiten man sätter dit för bättre grepp.
I mitt fall lär det inte bli aktuellt, då jag har väskan. Men det är ju jag, det
Tycker allt från 20cm till 50m från kameran blir bra på bild. Dock inte top när det gäller landskap och höga ISO tal. Försöker aldrig gå över ISO 800.
Nä, att gå upp i ISO undviker jag i det längsta. Det är ett utav skälen till varför jag valde att komplettera med ett litet bordsstativ, som kommer att få följa med kameran mest överallt i framförallt urbana miljöer. Är det däremot aktuellt att bege sig ut i geografin med enbart RX100:an (vilket jag finner osannolikt), har jag ytterligare tre (3) stativ att välja på.
Men jag printar en del.
Bilder tagna med RX:en !? Vad tycker du om resultatet i så fall !?
Tack 👍!

Man kan ha en RX100 till mycket. T.om. astrofoto :) Jag försöker komma ihåg att stoppa ner min miniatyr "gorillapod", ett Hama minatyrstativ, i fickan ifall det blir fråga om mörkerfoto men glömmer det ofta. På bilden lade jag kameran på marken och försökte stå stilla i 15 sekunder.
Lycka till med nya kameran. Du blir nöjd.

Man kan ha en RX100 till mycket. T.om. astrofoto :)
Ja, den har visat sig vara synnerligen kompetent, det lilla formatet till trots.
ag försöker komma ihåg att stoppa ner min miniatyr "gorillapod", ett Hama minatyrstativ, i fickan ifall det blir fråga om mörkerfoto men glömmer det ofta.
Skall försöka undvika att glömma stativet.
Lycka till med nya kameran. Du blir nöjd.
Tack. Jag känner mig helt nöjd med köpet, faktiskt.

Funkar att printa upp till A3 i topp kvalite. Även större om du ligger på ISO 200 eller mindre.
DSC03561-01-01-01.jpeg
croppade och printade denna till en vän med goda resultat.
Fotar mest Fuji men blir gång på gång impad av kvaliten från en liten RX100. Jag hade Canon 550D o 700D i flera år men har fått bättre resultat med lilla Sonyn.
@sufstreet

Funkar att printa upp till A3 i topp kvalite. Även större om du ligger på ISO 200 eller mindre.
DSC03561-01-01-01.jpeg

croppade och printade denna till en vän med goda resultat.
Fotar mest Fuji men blir gång på gång impad av kvaliten från en liten RX100.
Alltså, det där var ju jävligt snyggt !
Jag hade Canon 550D o 700D i flera år men har fått bättre resultat med lilla Sonyn.
Jag har ju en Nikon D800E och en D850 när jag skall till att fota lite mer dedikerat, det tänkta användningsområdet med RX:en är lite mer åt en "point and shoot" samt en kamera att alltid ha med sig (om man utesluter mobilkameran).

Resonemanget och beslutet bakom varför jag köpte denna kameran var att antingen köper jag en ny toppmobil (av senaste snitt), för att få en bättre mobilkamera (än vad jag redan har) till en kostnad av 12 - 14 lusentappar, eller så köper jag en RX100, (jag betalade ~ 6 lusentappar för den), plus väska för 1 lusentapp.

Det som talar till RX:ens fördel f(förutom skillnaden i pris) är att det ännu inte finns någon mobil (kamera) som ens kommer i närheten till vad denna lilla kamera lyckas leverera, och med min gamla mobil (Samsung Galaxy S8+) kan jag ju fortfarande ringa (och fotografera) med 😉.

Alltså, det där var ju jävligt snyggt !
Jag har ju en Nikon D800E och en D850 när jag skall till att fota lite mer dedikerat, det tänkta användningsområdet med RX:en är lite mer åt en "point and shoot" samt en kamera att alltid ha med sig (om man utesluter mobilkameran).

Resonemanget och beslutet bakom varför jag köpte denna kameran var att antingen köper jag en ny toppmobil (av senaste snitt), för att få en bättre mobilkamera (än vad jag redan har) till en kostnad av 12 - 14 lusentappar, eller så köper jag en RX100, (jag betalade ~ 6 lusentappar för den), plus väska för 1 lusentapp.

Det som talar till RX:ens fördel f(förutom skillnaden i pris) är att det ännu inte finns någon mobil (kamera) som ens kommer i närheten till vad denna lilla kamera lyckas leverera, och med min gamla mobil (Samsung Galaxy S8+) kan jag ju fortfarande ringa (och fotografera) med 😉.
Testa gärna, - motiv tagna med din RX100, på ISO 125 och exakt samma motiv med din Nikon D800E alt. D850, på ISO 125.
ISO 125 ger bäst resultat på RX100, - lite hjälp skall väl en pluttkamera få?
Hur stor skillnad blir bildens kvalité, i skärpa och i dynamik?

Testa gärna, - motiv tagna med din RX100, på ISO 125 och exakt samma motiv med din Nikon D800E alt. D850, på ISO 125.
ISO 125 ger bäst resultat på RX100
Det där var ett j*vligt bra förslag, det får bli ett projekt att genomföra vid lämpligt tillfälle 😊👍.
ISO 125 ger bäst resultat på RX100
Bra att du nämner det, jag försökte finna information om bas - iso i manualen, men jag hittade ingen. Så ISO 125 är det man skall ha kameran inställd på, för att krama så mycket av sensorn som möjligt !? Och naturligtvis att exponera till höger, (antar jag) 😉.

Edit: Läste på DxO att bäst dynamiskt omfång får man (föga överraskande), på ISO 80 (84, uppmätt av DxO). Det bör i sammanhanget nämnas att det testet är baserat på en RX100 M5 och inte RX100 M5A.

Senast ändrad:
Det där var ett j*vligt bra förslag, det får bli ett projekt att genomföra vid lämpligt tillfälle 😊👍. Bra att du nämner det, jag försökte finna information om bas - iso i manualen, men jag hittade ingen. Så ISO 125 är det man skall ha kameran inställd på, för att krama så mycket av sensorn som möjligt !? Och naturligtvis att exponera till höger, (antar jag) 😉.

Edit: Läste på DxO att bäst dynamiskt omfång får man (föga överraskande), på ISO 80 (84, uppmätt av DxO). Det bör i sammanhanget nämnas att det testet är baserat på en RX100 M5 och inte RX100 M5A.
Har aldrig använt ISO 80, på min RX100 mk I, någon större skillnad lär det knappast vara mellan de olika modellerna i RX100 serien.
ISO 80 är för låg känslighet, när kameran skall användas i verklig vardaglig miljö, - vad DxO anger i sina mätningar är rena lab. drömmar, jag har kameran för att fotografera med!
ISO 125-800 ger utmärkta resultat, när man ställer krav, i vissa situationer, t.ex. kvällsljus, fungerar ISO 1600 riktigt bra.
Jag har "snöat" in på enbart JPG filer, direkt ur kameran, har inte tid eller tillräcklig kunskap, att fixa RAW filer.

Senast ändrad:
Fick faktiskt med en dylik i lådan för kameran (om än i enklaste utförande).
Ja, det finns varianter på temat. Jag köpte originalväskan som går att öppna (och dela) utan att man tar ur kameran. Den har dessutom en nackrem som går att vira ett par varv runt handen, när man knallar omkring (så brukar jag bära den, om jag inte bär den i en väska) och så kan man hänga kameran runt nacken när man fotograferar, utifall att man skulle klanta till det och tappa den. Känner mig helt nöjd med mitt köp, faktiskt.Förstår det, det är också något jag vill ha på min (a) kameror, och det finns även på denna, (naturligtvis).

Visst tusan, handledsremmen följde med, närmar mig 68 år får skylla på det. 2012 knallade jag om kring på El-Giganten ( på den tiden hade dom en hel del kameror att känna på )- hade nyligen läst om denna 1 tums sensorkamera och lovorden den fick drog verkligen igång lusten för något smidigt och lätt ( det vimlade som sagt med kameror och dom verkligen små sensorerna dom hade ) många bra där också, men RX100 var något helt annat, jag slängde ur mig frågan mest på skoj, har du någon RX100, javisst sa han, vi har en, 6000kr jäklar det var dyrt tyckte jag, ringde frugan som vän av ordning, den kameran ville jag ha, en rolig dag blev det, snabbladdning i varuhuset dom hade en separat laddare, så det var bara att börja knäppa bilder. 240 gram den lättaste i serien, men kändes ändå tung på något sätt, den är vill jag inte tappa i asfalten tänkte man direkt, väska tvekade jag på då kameran blev större, tips om en barnstrumpa och ner i fickan, var en av många tips som kom över denna Rexa, det var liksom inget som högg eller hakade i, därför smeknamnet tvålkoppen.

Har aldrig använt ISO 80, på min RX100 mk I, någon större skillnad lär det knappast vara mellan de olika modellerna i RX100 serien.
Det kan man också se på DxO, och visst finns det skillnad 😊
ISO 80 är för låg känslighet, när kameran skall användas i verklig vardaglig miljö, - vad DxO anger i sina mätningar är rena lab. drömmar
Möjligt.
jag har kameran för att fotografera med !
Jaså, du också !?
ISO 125-800 ger utmärkta resultat, när man ställer krav, i vissa situationer, t.ex. kvällsljus, fungerar ISO 1600 riktigt bra.
Jag har förstått att kameran presterar bra ända upp till ISO 800, sedan börjar det bli en liten (men märkbar), försämring. Det finns skäl till varför jag klickade hem ett litet bordsstativ att komplettera med, if u know what I mean.
Jag har "snöat" in på enbart JPG filer, direkt ur kameran,
Och jag fotar bara i RAW. Inte därför jag är speciellt intresserad eller duktig i bildbehandling, men jag vill gärna maximera kvalitén på bilderna och i viss mån ha kontroll över det färdiga resultatet.

Visst tusan, handledsremmen följde med, närmar mig 68 år får skylla på det.
förmildrande omständighet.
den är vill jag inte tappa i asfalten tänkte man direkt
//
smeknamnet tvålkoppen.
Behöver inte kommentera detta, tycker det talar för sig själv.

Och med det sagt, tror jag mig ha fått svar på vilket batteri jag bör komplettera med 😁. Tackar för all input.

Ja det var roligt att skriva om RX100 också, så det blev lite mera än bara om batterifrågan, lite kuriosa om RX100V så får den högre betyg hos DXO än den senaste VII:an, men den har visst en jäkla bra autofokus förstås, objektivet som kom med RX100 3 är nog lite vassare också än dom första i serien, en annan sak som fins med min första är att om man väljer in auto+ utan blixt, så tar den flera bilder och lägger i hop när det är lite mörkt, den tar då lite tid på sig, men så kommer bilden. Har inte varit inne i menyerna på flera år, så jag har nog glömt bort flera möjligheter, får väl börja om och kolla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar