Annons

Batteri till Sony RX 100

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Ja, som alla (ägare av denna kamera) känner till, är batteriet inte den starkaste komponenten till denna kameran och jag tänkte köpa ett reservbatteri.

Nu hör det till saken att ett originalbatteri ligger på saftiga ~ 600 :- (här i Sverige), så jag fundera på ett "piratbatteri" (trots att jag egentligen föredrar original), och jag tänkte höra mig för om det är någon - (ra) som har goda erfarenheter av något piratbatteri, och som kan komma med rekommendation, gärna i kombination med en reseladdare (som laddar genom USB).
 
Köp inte ett piratbatteri. Köp två-tre stycken, för du vet aldrig när de tvärdör.

Sök "sony rx100 akku" på ebay.de så köper du tre batterier och laddare för runt trehundra spänn. Chansa och hoppas på det bästa. Det brukar gå bra.

För betalning är det enklast att skaffa ett paypalkonto.
 
Köpte ett extra batteri och en laddare från batteriexperten.se. Fungerar alldeles utmärkt. Laddaren kan utöver att kopplas till 240 V även anslutas till cigtändaruttaget (12V) i bilen.
 
Köp inte ett piratbatteri. Köp två-tre stycken, för du vet aldrig när de tvärdör.
Hade nog tänkt att köpa mer än ett, ja.
Chansa och hoppas på det bästa. Det brukar gå bra
Jodå, jag har hittat på Ebay, men det som egentligen bekymrar mig mest, är huruvida dom börjar läcka eller inte...😯.
För betalning är det enklast att skaffa ett paypalkonto.
Det har jag redan sedan lång tid tillbaka, men tack för tipset iaf 👍.
 
Senast ändrad:
Handlade ett originalbatteri och laddare på B&H (något billigare än hemma) för några år sedan. Båda batterier funkar bra fortfarande och klarar en hel dags intensivt turistfotande (ett räcker bara halva dagen). Laddning i kameran, en typisk sonygrej, är inte det smartaste eller snabbaste så en riktig laddare är en bra investering. Köp gummigreppet också om du inte redan har. Det är bra. :)
 
Finns ett kit från Jupio med två batterier och en laddare som man själv får tillandahålla ström till via USB.


Ingen erfarenhet dock, men kan ju vara en idé om man villa undvika de mer mystiska piratbatterierna.
 
Senast ändrad:
Finns ett kit från Jupio med två batterier och en laddare som man själv får tillandahålla ström till via USB.


Ingen erfarenhet dock, men kan ju vara en idé om man villa undvika de mer mystiska piratbatterierna.
Precis det paketet jag tänkte satsa på ! Gillar att det är USB - laddare, då jag har en laddare i bilen, med 4 (fyra) USB - portar 😊.
 
Senast ändrad:
Har själv Jupio batterierna och är väldigt nöjd med dom.
Sony RX100 är en väldigt underskattad kamera om man vet hur den används. @SUFSTREET
 
Har själv Jupio batterierna och är väldigt nöjd med dom.
Har precis klickat hem ett paket enligt ovan.
Sony RX100 är en väldigt underskattad kamera om man vet hur den används.
Kan ju konstatera att den är väldigt kompetent i vart fall, min är en RX100 5A. Har klickat hem ett litet bordsstativ också, tanken är att kamera och stativ skall få följa med mig (nästan) överallt.

Älskar det faktum att man kan koppla (och styra) kameran med telefonen 😍.
 
Senast ändrad:
Har själv Jupio batterierna och är väldigt nöjd med dom.
Sony RX100 är en väldigt underskattad kamera om man vet hur den används. @SUFSTREET
Sony RX100 (mk I) är en väldigt underskattad kamera, om man INTE vet hur den används, det är min åsikt.
Den ser ut som en enkel kompakt kamera, skenet bedrar, levererar i rätt händer, utmärkta bilder, i olika miljöer, ljusa/mörka, stillastående som snabbrörliga motiv, mycket skarpare Zeiss optik, än vad jag hade räknat med.
Köpte liten orig fodral/väska, till modell mk I, ger ett perfekt grepp om kamerahuset, kameran behöver inte tas ur, skyddar mot eventuella skador.
Har haft kameran i många år, tusen-tals tagna bilder, ännu inget behov av nytt batteri, kanske tur.
Skulle aldrig köpa annat än ett orig batteri, vid ett läckage, om det händer, då är troligen Sony agenturen välvillig till rep av kameran och ge nytt batteri.
Ta ur batteriet, om kameran inte skall användas på flera månader, gäller alla kameror, enkel regel.
 
Den ser ut som en enkel kompakt kamera, skenet bedrar, levererar i rätt händer, utmärkta bilder, i olika miljöer, ljusa/mörka, stillastående som snabbrörliga motiv, mycket skarpare Zeiss optik, än vad jag hade räknat med.
Har inte tagit så många bilder ännu, men det som jag ändå tagit, imponerar. Gick igenom manualen igår (skippade videodelen, då den inte är så intressant för mig i detta nu); Totalt 563 sidor 😲 !
Köpte liten orig fodral/väska, till modell mk I, ger ett perfekt grepp om kamerahuset, kameran behöver inte tas ur, skyddar mot eventuella skador.
Precis min tankegång, därför köpte jag väskan samma dag jag fick kameran. Och ett displayskydd.

Skulle aldrig köpa annat än ett orig batteri,
Förstår dig precis, men dom är så ohemuligt dyra. Har ett Hänhel batteri till min(a) Nikon - kameror och det fungerar (än så länge) 😲.
Ta ur batteriet, om kameran inte skall användas på flera månader, gäller alla kameror, enkel regel.
Sant.
 
Senast ändrad:
Tony,
du hade en manual på hela totalt 563 sidor, till din Sony Rx100!
Alldeles säker?
Var det inte en manual till alla Sonys olika kameror, sedan 60-talet? :)
Exakt, den lilla orig fodral/väskan är perfekt, ger bra grepp, fattar inte varför många bara köper till ett litet plastgrepp, som limmas fast på kamerakroppen, skyddar knappast.
Dessutom, många klagar på, att kameran är hal, ja, va tror dom, kameran är egentligen avsedd att lätt glida ner i sitt fodral/väska!
En Sony A7III/50 mm optik finns i mitt stall också, - tro det eller ej,
men upp till A4 format färdig bild, ger RX100 mk I nära nog lika bra skärpa, som sin större broder. 👍
 
Tony,
du hade en manual på hela totalt 563 sidor, till din Sony Rx100!
Alldeles säker?
Klicka på "Utskriftbar PDF - fil" i hö övre hörnet och scrolla hela vägen ner, så kan du själv se hur många sidor det är.
Exakt, den lilla orig fodral/väskan är perfekt, ger bra grepp, fattar inte varför många bara köper till ett litet plastgrepp, som limmas fast på kamerakroppen, skyddar knappast.
Nej, jag förstår inte det heller, och som du redan konstaterat utgör den lilla plastbiten inget skydd att tala om ö h t.
Dessutom, många klagar på, att kameran är hal, ja, va tror dom, kameran är egentligen avsedd att lätt glida ner i sitt fodral/väska
Det är möjligt och det förefaller vara rimligt, men inget jag kan slå fast med någon bestämdhet
En Sony A7III/50 mm optik finns i mitt stall också, - tro det eller ej, men upp till A4 format färdig bild, ger RX100 mk I nära nog lika bra skärpa, som sin större broder.
Då jag fått kameran i mina händer ganska nyligen har jag inte fått till någon utskrift ännu, men när jag tittar på skärmen, tycker jag att det ser väldigt bra ut.

Som du själv skrev, (men med andra ord och annan formulering); Kameran har oanade resurser, om man vet hur man skall ta vara på dess potential.
 
Senast ändrad:
Jag köpte till en handledsrem, och har en hård Hamaväska vid bältet, RX100 den första passar exakt i den, handledsremmen tar jag fram kameran med och direkt över handleden, man kan väl inte förneka att den är lite hal, men samtidigt rätt så tjock så det går bra att hålla i den. lite räfflat gummi hade väl inte skadat på framsidan, ett så kallat fingertopps grepp original fins på flera andra små kameror och brukar uppskattas vid tester, sedan vänjer man sig och gör det bästa av hanteringen. Man vet om att man köpt en liten kamera och då får man förhålla sig till det. saknar en sökare dock.
 
Den lilla gummibiten/greppet är för oss som inte går med kameran på magen i en beredskapsväska utan har den i fickan eller möjligen i ett smidigt fodral. Sony glömde tyvärr att montera främre greppet i fabriken. Kan inte ha varit något annat. :)

Det gavs ju ut en Hasselbladvariant av RX100 "mk I" med grepp av trä istället för gummi, Hasselbladlogo och en större prislapp (ca 15 000 kr).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.