Annons

Batteri till Nikon d 7500

Produkter
(logga in för att koppla)

bralis

Medlem
Hej! Jag måste skaffa ett extrabatteri i till min Nikon D7500 och har gått in på nätet för att kolla och undrar vad jag ska köpa. Det finns ju en hel uppsjö av olika märken och pris. Är det original som gäller eller kan jag med gott samvete köpa exempelvis ett Duracellbatteri? Tacksam för tips

Tittade på Cyberphoto och där kostar den senaste original 749:- och det billigaste Jupio 490:- dock har detta något sämre kapacitet. När skillnaden är några hundra så hade jag valt original

Har haft ett antal EN-EL15 både original och pirat. Piratbatterierna fungerade klanderfritt i ett par år med lite sämre kapacitet som enda nackdel.
Skillnaden när de blir äldre (2-3år) och har laddats/laddats ur ungefär lika många cykler som originalen är mer markant. Medans originalbatterierna fortfarande hänger med bra så har piratbatterierna blivit avsevärt mycket sämre i kapacitet. Ett par bl. annat ett Jupio har blivit opålitliga så tillvida att de visar bra kapacitet när man kollar i kameran men kan plötsligt vara på noll. Detta händer oftast när man använder liveview och kameran drar mycket ström.

Har du som de flesta på denna sidan redan siktet på nästa kamera kan du nog lugnt köpa piratbatterier. Planerar du däremot att behålla den några år skulle iaf jag lagt pengarna på original.

.......
Har du som de flesta på denna sidan redan siktet på nästa kamera kan du nog lugnt köpa piratbatterier. Planerar du däremot att behålla den några år skulle iaf jag lagt pengarna på original.
En stor eloge till Nikon som använder EL-15 i de flesta av sina hus, jag har just nu fem hus där samtliga har EL-15, har ännu inte en Z6/7 men när det blir så har de också EL-15 eller D850 och förhoppningsvis så fortsätter nikon med detta batteri. Fördelen är att jag inte behöver ha en större mängd extra batteri utan kan bara skifta i värsta fall med ett annat hus och alla använder samma laddar, fantastiskt. Så fortsätter man inom nikon så känns EL-15 som framtidssäker

Det är väl därför man lyckats slita ut några EN-EL15. Har haft med dom från D600 till D800 därifrån till D800E och nu åter i en D600 som ligger i handskfacket utifallatt.
Piratbatterierna laddar dessutom ur sig mycket snabbare när de inte används.

En stor eloge till Nikon som använder EL-15 i de flesta av sina hus, jag har just nu fem hus där samtliga har EL-15, har ännu inte en Z6/7 men när det blir så har de också EL-15 eller D850 och förhoppningsvis så fortsätter nikon med detta batteri. Fördelen är att jag inte behöver ha en större mängd extra batteri utan kan bara skifta i värsta fall med ett annat hus och alla använder samma laddar, fantastiskt. Så fortsätter man inom nikon så känns EL-15 som framtidssäker

Som användare av en-el4-batterier är jag inte alls glad åt det ynkliga en-el15 som min D810 använder. Man kan ju förstås skruva på batterihandtaget och använda två, men då måste man skaffa två till reservbatterier och fördelen med att D810 är liten och lätt går förlorad.

Men det är uppskattat att Nikon inte ändrar på batteriet för ofta. Tyvärr har D4, D5 och D6 en ny variant (en-el18) så blir att byta batterier den dagen D3:an går i pension.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar