Annons

Batteri till Minox 35 GT

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej,

efter att blivit lycklig adoptivfader till en alldeles repfri Minox 35 GT har jag nu tillbringat en vecka med att leta batterier. Nu behöver jag er hjälp innan min chef kommer på mig.

Jag har försökt att hitta originalbatteriet hos Claes Ohlsson, utan framgång. Gissningsvis är de batterierna små miljöbomber. Istället tog jag fasta på ett tips från ett internetforum, och hällde ner fyra stycken LR44 eller vad de heter. Det ger 6 volt, istället för det anvisade 5,6. Mätarnålen hickade till lite i går kväll, men idag är den stilla igen.

Nu hoppas jag tacksamt på FS:s samlade vishet. Denna Minox måste komma i bruk!

Tack på förhand.
hälsningar
Erik
 
Tack för tipsen! Mellan varven glömmer man bort att E-bay är ens rädnning.

Kameran verkar så död bara. Nu är jag rädd att den kan ha skadats av att jag lade i de fyra LR44. Kan det vara så?

hälsningar
Erik

En snabb sökning på ebay:
http://search.ebay.com/search/search.dll?from=R40&_trksid=m37.l1313&satitle=PX27+battery&category0=

Kan kanske vara något?

Men, hittade även detta om problem med S27PX...
http://photo.net/minox-camera-forum/003wPF

CR-1/3N finns tydligen här, men de är dyra och behöver du två så blir det ca 200 spänn!´´´´´´
http://www.batteripoolen.se/torrbatt.asp
 
Tack för tipsen! Mellan varven glömmer man bort att E-bay är ens rädnning.

Kameran verkar så död bara. Nu är jag rädd att den kan ha skadats av att jag lade i de fyra LR44. Kan det vara så?

hälsningar
Erik

Nu kan jag ingenting om just den kameran, men det står i en av ebay-säljarnas beskrivning av batterierna med 6V inte skadar kameran trotts att den har 5,6V specifikation. Jag tror att dina 4 AAA batterier på 6V inte skadat kameran heller. Om man mäter spänning på batterier så faller den ganska fort till ca 1.2V-1.3V, laddningsbara håller 1.25V hela tiden, så därför hade du aldrig fullt 6V.
 
Hej
orginalbatteri heter
4LR44 en äldre benämning är PX28
modernt batteri är CR-1/3N ,2 st 3 v
photax hr också e batteriadapter, den har jag
själv ingen erfarenhet av , men en kamrat är nöjd

Lycka till

Bertil
 
Tack allihopa. Prövade nu på morgonen igen med de fyra LR44. Kameran fungerar.

Har ni haft problem med att ljusmätaren fungerar annorlunda när ni använder 6v istället för 5,6v? Själv tänkte jag fotografera ett kontrastrikt motiv med några olika ISO-inställningar för att se vad som passar bäst. Tyvärr hamnade en negativfilm i kameran först, och den tål nog att under- och överexponeras ändå.

hälsningar
Erik
 
Exponeringsmätaren mäter fel med de nya batterierna med fel strömstyrka, att låta en verkstad justera kameran kostar minst tusen spänn, i vart fall när jag jag övervägde det för några år sen. Men man kan säkert klura ut hur man ställer in filmkänsligheten så att det blir rätt ändå.
 
När jag jämför med en digitalkamera som råkar finnas i närheten så verkar min ljusmätning vara två stopp fel. Det skulle innebära en duktig underexponering utan justering.
 
Tack allihopa. Prövade nu på morgonen igen med de fyra LR44. Kameran fungerar.

Har ni haft problem med att ljusmätaren fungerar annorlunda när ni använder 6v istället för 5,6v? Själv tänkte jag fotografera ett kontrastrikt motiv med några olika ISO-inställningar för att se vad som passar bäst. Tyvärr hamnade en negativfilm i kameran först, och den tål nog att under- och överexponeras ändå.

hälsningar Erik
När jag jämför med en digitalkamera som råkar finnas i närheten så verkar min ljusmätning vara två stopp fel. Det skulle innebära en duktig underexponering utan justering.

Kameran gör så gott den kan efter de förutsättningar du ger den. Klart att den exponerar fel eftersom du matar den med 6 volt isf 5.6 volt.

"Bara 7% överspänning!"

Har själv en Minox 35 GT och där har jag gett upp att hitta batteri som fungerar.
 
Minox 35GT ska ha ett batteri som heter px27 på 5.6V men det är ett kvicksilverbatteri som numera inte går att få tag i. Anledningen till att det är så viktigt är att kvicksilverbatterierna har samma spänning ända tills de tvärdör och kamerans ljusmätare är kalibrerade efter det. Det är mao en sniklösning istället för att göra elektronik som kompenserar. Tur är att det finns lösningar:

http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_v27px_adapter.htm

Denna adapter tar ner spänningen och ser till så att kameran får rätt spänningsmatning från vanliga silveroxidbatterier. Den kostar visserligen en del men det är en engångskostnad och sedan kan man använda vanliga billiga batterier.

M
 
Jag tror att jag låter kameran gå på 6V tills vidare. Det är nog inte värre än att man får kalibrera om den då och då.

Än en gång stort tack för all hjälp.

Erik
 
Jag tror att jag låter kameran gå på 6V tills vidare. Det är nog inte värre än att man får kalibrera om den då och då.

Än en gång stort tack för all hjälp.

Erik

Du fick i alla fall mig att leta reda på min GT-E och kollade batterina som var helt döda = plockade ur dem. Beteckning EPX76??? Antal volt ??? men vet att de fungerade för 5-10 år sedan.

Går ju att justera med filmkänslighetsratten, läs nedan.


You are able to compensate for the higher voltage by a fixed number of stops or by adjusting the ASA setting. There may be as many as two f-stops underexposure by a camera that uses 6v instead of the original 5.6v, but the compensation you require is constant.
 
Du fick i alla fall mig att leta reda på min GT-E och kollade batterina som var helt döda = plockade ur dem. Beteckning EPX76??? Antal volt ??? men vet att de fungerade för 5-10 år sedan.

Går ju att justera med filmkänslighetsratten, läs nedan.


You are able to compensate for the higher voltage by a fixed number of stops or by adjusting the ASA setting. There may be as many as two f-stops underexposure by a camera that uses 6v instead of the original 5.6v, but the compensation you require is constant.

Jamen GT-E är en nyare modell och använder silveroxidbatterier och då behöver man inte kompensera.
 
Om man använder 4st A76/LR44 måste man ha en annan hållare/lock än originalet. Man lägger då batterierna i hållaren som också funkar som batterilock. Kanske har du lagt i 4 LR44 med bara ett vanligt lock, och då kan det nog bli glapp? Du skrev ju att mätaren hoppade till och sedan verkade död? Finns också ett batteri som har dubbla storleken mot LR44 och då ska man ha två sådana i hållaren. Jag kör med normal ISO och har inte märkt att negativen blivit felexponerade. Men tycker man att de blir det är det ju enkelt att justera ISO-inställningen på kameran som går i "tredjedels" steg.

Hållaren säljs av flera firmor, bl.a LP-foto tror jag.
 
Wibergs Foto har adaptern också. Kostar 360kr hos båda inkl batterier. Används med 2 SR44 eller 4 LR44.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.