Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteri till Leicameter MR från 1958-59?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mac-PC

Aktiv medlem
Någon som känner till vilket sorts batteri det ska vara till en Leicameter MR från 1958-59?

Bästa hälsningar /Peter

Någon som känner till vilket sorts batteri det ska vara till en Leicameter MR från 1958-59?

Bästa hälsningar /Peter

Googlade och fick omedelbart fram att det var som jag misstänkte PX625, som skall användas. Men då det är ett kvicksilverbatteri finns de inte att köpa. Batterier med samma dimensioner går dock att finna, men de har en spänning på 1-5 V istället för 1-35 V. Detta innebär att exponeringsmätaren kommer att ge ett felaktigt mätvärde

Den första varianten av Leicameter från 50-talet är en sk selenmätare. Har för mig den heter Mc. Jag har en sådan liggande, som är död. Den är batterioberoende. MR kom nog inte förrän i början på 60-talet någon gång. Jag har en sådan också, kvicksilverbatteriet som sitter i har nog suttit där i tio år, om inte mer. Tar inte slut i första taget. Går som sagt att köra med 1,5 v eller 1,4 volts ersättningsbatterier (zink/luft). De senare har tidsbegränsad livslängd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar