Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteri till en Minolta SR505

Produkter
(logga in för att koppla)

Thatwasme

Ny medlem
Hejsan!

Jag kopte en Minolta SR 505 pa Ebay.
Jag fick inte med en manual och jag har inte lyckas hitta nagon.

Min fraga lyder. Vilket batteri ska jag anvanda till den?

Tack for hjalpen!
/
Martin Gustafsson
 
Det är väl ett 1,35V kvicksilverbatteri som sitter i en sådan. Typ PX-625.

Kolla efter ersättningsbatterier via t.ex. retrofoto.se
 
Senast ändrad:
Det är väl ett 1,35V kvicksilverbatteri som sitter i en sådan. Typ PX-625.
Kolla efter ersättningsbatterier via t.ex. retrofoto.se
Ett problem med moderna ersättningsbatterier är att de har en annan spänning (1,5 V) än de gamla kvicksilverbatterierna. Om jag förstått det rätt innebär detta att ljusmätaren kommer att visa fel värden.
 
Ett problem med moderna ersättningsbatterier är att de har en annan spänning (1,5 V) än de gamla kvicksilverbatterierna. Om jag förstått det rätt innebär detta att ljusmätaren kommer att visa fel värden.

Det stämmer.

Om man googlar på "PX-625 replacement" hittar man en massa info om problemet. Det som verkar vara bästa alternativet är Zink-luft batterier som också håller 1,35V. De finns att köpa på t.e.x http://www.vintagebatteries.com/

Jag har lite större problem med min XG-M. Till skillnad från de gamla SR modellerna är det en elektrisk avtryckare på den :-(
 
Zink-luft är till för hörapparater och har urusla långtidsegenskaper. Inte bra.

Allt har sina för och nackdelar. Om alternativen är ingen eller en felaktigt visande ljusmätare så.... Livet är fullt av val.

Själv köpte jag helt sonika en ny analog kamera som använder batterier som finns att köpa i handeln. Det finns många billiga och bra analoga kameror till salu. Slapp problem med batterier och fick dessutom AF på köpet :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.