Annons

Batteri till Dimage A1

Produkter
(logga in för att koppla)

Mae

Avslutat medlemskap
Hej

Funderar på att köpa en Dimage A1, men undrar först hur det är med batterierna där.
NP-400 är något specialbatteri, eller?
Hur länge räcker dom inna de behöver laddas om?
För och nackdel i jämförelse med vanliga uppladdningsbara batterier (t.ex. AA)?

Hoppas någon kan göra mej lite klokare här.
//Marika
 
jag har haft en a1:a sen januari och tycker att batterierna håller väldigt länge. de laddas upp snabbt igen. jag har aldrig känt mig begränsad av batterilivslängden, men det är såklart bra att alltid ha ett färskt extrabatteri med sig ut eftersom den inte varnar för att batteriet håller på att ta slut förrän väldigt sent.
 
Tack för svaret... =)

Så med ett extra batteri klarar man sig bra med andra ord?
Vet du om de finns möjlighet att koppla laddaren till cigarettuttag eller så, med någon extra utrustning?

Vad tycker du annars om kameran förresten? *nyfiken*
 
cigarettuttag vet jag ingenting om :) laddaren har en vanlig kontakt.

jo jag är mycket nöjd med kameran. den startar fort, den är lättskött och lätt att förstå. de flesta rattar och knappar sitter utanpå så man slipper gå in i menyer för att ändra t.ex. vitbalans och iso. det mesta vet du säkert redan :) att man kan vinkla sökaren är guld värt... det som jag är mindre nöjd med är den manuella fokusen, tycker den är alldeles för svår att ställa in (man ser inte ordentligt). det blir också väldigt brusiga bilder när man går upp i iso (800). men autofokusen är väldigt bra när det är tillräckligt ljust ute, så jag har aldrig behövt använda den manuella fokusen egentligen. och isobruset kommer man runt genom att använda stativ (lägre iso) eller köra bilden i ett brusreduceringsprogram typ neat image efteråt. man får väldigt mycket kamera för pengarna.
 
Låter lovande. Inte bestämt mej helt än men lutar troligen mot den. Har ingen enorm budget men vill ändå gå över till digitalt nu, o då låter de ju som de här kan va ett bra allternativ.
 
Jag skulle definitivt rekommendera att köpa till vertikalgreppet. Dels gör det kameran mer "komplett" i form av ett mycket bra, just det, vertikalgrepp, och dels så kan du stoppa i två stycken NP400 batterier vilket ger en mycket bra batteritid. Du kan också välja att ha sex stycken AA batterier vilket kan vara bra som reserv.
 
ok. Har aldrig haft något sånt, så vet inte hur de funkar. Har tyckt det ser små klumpigt ut, men det kanske underlättar stödet med vertikalgrepp?

Är det bara i vertiklagreppet man kan använda AA batterier? Om inte annat så läter de ju väldigt bra med den extra kapaciteten det batteriutrymmet ger.

Tack för era tips och kommentarer.
Allt är välkommet. E ju en djungel det här.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.