Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteri till D300

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneBerne

Aktiv medlem
Jag köpte för ett tag sedan 2 batterier från Kaffebrus till min D200. Det fungerar perfekt. När jag sätter in dessa batterier i D300 fungerar även dessa i kameran. Men sätter jag in ett sådant batteri i batteripacket fungerar inte kameran överhuvudtaget. Om jag däremot har piratbatteriet i kameran och ett originalbatteri i batteripacket fungerar det.
Är det någon som kan förklara varför.
Arne
 
Tja, som vanligt. Läs bruksanvisningen. Om jag inte minns helt fel så kan du inte använda kameran utan att ha ett batteri i kameran. Sedan finns det en inställning där du skall ange vilket batteri som skall användas först,
det i batterifacket eller det i kameran.
Mvh
JB
 
Hej Jan!

Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt, men givetvis har jag batterier på båda ställena. För att göra det lite tydligare.

1 piratbat i kamera + 1 pirat i packet. Funkar ej
1 original i kamera + 1 pirat i packet Funkar ej
1 pirat i kameran + 1 original i packet. Fungerar
och givetvis fungerar 1 original i kamera + 1 original i packet.

Nu hoppas jag att jag varit tillräckligt tydlig.
Min fråga är då. Vad är det som gör att packet inte hanterar piratbatteriet.
Arne
 
Jag som är helt ny i Nikonvärlden trodde att D300-batteriet var en ny modell. Men det är alltså exakt samma batteri som används till D200?
 
Hej Arne. Om du ställer om kameran vilket batteri som skall prioriteras, blir det samma resultat då? Ser blecken på batterierna helt lika ut? Du ser i displayen ovanpå vilket batteri som används, kanske en ledtråd? /FW
 
Senast ändrad:
uppenbarligen så är det nåt sattyg Nikon har bygt in där så att den känner igen pirat eftersom EN-EL3e pirat funkar i både D80 och D200.. väldigt märkligt..
 
Looped skrev:
uppenbarligen så är det nåt sattyg Nikon har bygt in där så att den känner igen pirat eftersom EN-EL3e pirat funkar i både D80 och D200.. väldigt märkligt..

"Sattyget" är en inbyggd laddnings/överladdningsmätare enligt en säljare.
 
Du förlorar inte bara information. Kameran startar överhuvudtaget inte när du har ett piratbatteri i packet.
 
Har för mig att det stod i manualen att fabriksinställningen är att använda batteriet i "packet" först. Antar att det kan vara därför det funkar när du har orginalet där men ej i de andra fallen.


Edit: Läste lite snabbt vad du skrev. Fattade inte först att de funkade i kameran. Mitt svar blev lite intetsägande. Om det inte är så att batteripacket kräver ett orginal av någon anledning.
 
Senast ändrad:
Och där står det ju att det INTE passar till D 300. Anledningen kan vara den som försäljaren uppgav, kanske för att skydda kameran? Vad vet jag.
Mvh
JB
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.