Annons

Batteri till Canon A1

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolla med LP-Foto... De importerar batterier som används till äldre kameror nu när kvicksilver är förbjudet. De har hjälpt mig många gånger bl a till Canon FT, Yashica-Mat 124G mm mm

Mvh Mattias
 
Jag köper batterierna på Biltema. Köp några extra så har du hemma. Enorm sskillnad i pris jämfört med fackhandeln.
 
Originalbatteriet PX28 (silveroxid) kostade i slutet av 80- talet nära 100:-

Det finns att köpa i dag men priset gör det ointressant.

Köp i stället ett alkaliskt dito (4LR44) på Clas Ohlson

Art. nr. 22-2272.........56:-


http.www.clasohlson.se
 
Hej igen...

Naturligtvis ska du köpa de billigare alternativen. Jag trodde nämligen att det var samma batteri till A-1 som till FT, men så var ju icke fallet... A-1:an använder ju ett 6 volts-batteri som man kan köpa på Biltema eller CO.

Mvh

Mattias
 
Batteriet kostar 14,90:- på Biltema
art:nr: 38-310.

Det är ett alkaliskt batteri och hur länge det håller har jag inte tänkt på men det är länge. Byter kanske en gång per år. Men håller det bara halva tiden så gör det ju inget, priset håller ändå ner kostnaden. Man har även råd att ha några på lager i väskan.
 
janne ö skrev:
Batteriet kostar 14,90:- på Biltema
art:nr: 38-310.

Detta är ca. 4 gånger billigare än märkesbatteriet Varta på Clas Ohlson.

Livslängden är väl det minsta problemet. Däremot skulle jag vara lite orolig när det kommer till mekanisk kvalitet och därmed motståndskraft mot läckage.
 
Stephan: mekanisk kvalitet och därmed motståndskraft mot läckage.

Oroa dig inte. Under 10 år minst så har jag köpt och använt Biltemas batterier till 5 kameror och aldrig haft det minsta problem med läckage. Lägger man undan en kamera under en längre tid så är det bara att ta ur batteriet om man så vill.

Mekaniskt kvalitet? Ska det vara att sätta i och ta ur batteriet det? Jag är mer rädd för batterierna till motorerna. Där finns det risk att dom inte orkar vid minus 20 grader. Men det går att lösa med adapter som man har i fickan och kabel till kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.