låter väldigt konstigt (och oroväckande) att lampan inte lyser. Jag har aldirg haft detta problem med något av mina batterier eller laddare. Att lampan inte tänds tyder ju på att laddaren inte tycker att den laddar...kan det vara så att lampan betyder snabbladning? D.v.s. det finns någon defekt på dessa batterier som gör att laddaren tycker de är fulla och bara sätter på underhållsladdning? Hur lång tid tar det att lada ett batteri när lampan inte tänds, normalt tar det väl en timme eller två för ett helt urladdat batteri.
Anledningen till att jag blir lite orolig är att Li-jonbatterier faktiskt kan explodera om de laddas felaktigt, och det är en rejäl smäll (läs stor sprängverkan och skaderisk). Tack och lov har som sagt var mina alltod funkat som de skall, men jag skulle bli orolig om de INTE betedde sig som de skall.
Jag överladdade en gåg ett NiCd som satt in en liten blixt. Cellen var stor ungefär som en enkrona och kanske lite längre. Jag satt i rummet när den exploderade och det flög splitter i hela rummet. Av blixten blev det bara smulor, det tog faktiskt flera dagar innan jag kom underfund med vad som hänt, det var när jag hittade något som såg ut som en del från ett urladdningsrör. Allt annat var delat i milimeterstora delar (Jag hade alltså HELT glömt bort att jag satt blixten på laddning någon vecka innan). Li-Jon skall vara värre, samt att cellerna vi har i kameran är betydligt större. Så jag skulle inte vilja vara i samma rum som ett exploderande Li-Jon ens med hörselskydd och skyddsglasögon. Och skulle den explodera när den sitter i kameran skulle jag tro att inget på kameran går att rädda, kanske inte ens objektivet.
Nu vill jag ju inte skrämma upp någon, jag tror både laddare och batterier har inbyggt skydd mot detta. Jag har aldrig hör talats om att detta hänt, men lite fösiktig kan man ju vara. Som sagt, om en cell skulle bete sig konstigt skulle jag kassera den.