Annons

Batteri på tjocken.

Produkter
(logga in för att koppla)

gunte

Aktiv medlem
Märkligt är det. Skulle byta batteri i min Panasonic GX9, gick trögt och ploppade inte ut som det brukar. Fick pilla ut det med en liten mejsel. Mätte upp tjockleken som på originalet är ca: 14,10 mm men Jupiobatteriet mätte ca: 14,45 mm. Hade tydligen svällt en aning på mitten. Har kontaktat CP och dom skickar ett nytt på garantin så inga problem. Men vad är det som hänt??
 
Det kan hända med batterier om de laddats på fel sätt, är felaktiga från fabrik eller bara gamla. När ett Li-Ion-batteri blir gammalt och inte tar laddning ordentligt så kan det bildas gaser och batteriet sväller.
 
Li-Ion brukar variera sin tjocklek ganska mycket. Särskilt märks det på batterier utan hårt skal. Märker det på t.ex Sonybattetrier BX1 att de ibland är lite bulliga, men aldrig så att de fastnar. Annat än originalbatterier får man nog ingen sympati från kameratillverkaren för.
 
En del laptopmodeller från Apple fick problem med svällande batterier för 3-4 år sen. Det märktes tydligt. Min dator nådde inte ner med fötterna när den låg på ett skrivbord. :)

Apple bytte kostnadsfritt ut alla defekta batterier. Även på de datorer som inte längre omfattades av garanti.
 
Märkligt är det. Skulle byta batteri i min Panasonic GX9, gick trögt och ploppade inte ut som det brukar. Fick pilla ut det med en liten mejsel. Mätte upp tjockleken som på originalet är ca: 14,10 mm men Jupiobatteriet mätte ca: 14,45 mm. Hade tydligen svällt en aning på mitten. Har kontaktat CP och dom skickar ett nytt på garantin så inga problem. Men vad är det som hänt??
5C887DBA-E25F-47F6-BC34-358C106CBC81.png
Saxat ur GX80 brux
 
Jag har fått samma fenomen på en Fujifilm X-E2 med ett originalbatteri och ett JUPIO batteri. Har hanterat batterierna lika och JUPIO batteriet har svällt och är svårt att få ut.Originalbatteriet är helt opåverkat.
 
Jag har fått samma fenomen på en Fujifilm X-E2 med ett originalbatteri och ett JUPIO batteri. Har hanterat batterierna lika och JUPIO batteriet har svällt och är svårt att få ut.Originalbatteriet är helt opåverkat.
Samma har hänt mig men bara med ett av 5 Jupio Batterier. Alla Hahnel batterier har svällt.
Aldrig haft problem med original batterierna. Galna priser dock.
 
Samma har hänt mig men bara med ett av 5 Jupio Batterier. Alla Hahnel batterier har svällt.
Aldrig haft problem med original batterierna. Galna priser dock.
Jag hade ett piratbatteri till en Samsungkamera som tjocknade och dog. Det satt ordentligt fast men fick ut det med instrumentmejslar. Har aldrig haft problem med originalbatterier.
 
Jag har för mig att man gör inkapslingen av Li-Ion batterier elastisk avsiktligt, just för att batteriet ska kunna svälla lite vid gasbildning och inte explodera när trycket blir för högt inuti. Sen kanske batteriet kan vara defekt eller så har laddningen inte skett på ett sätt som batteriet tål och det kan göra att batteriet expanderar orimligt mycket.
 
Tack för svaren och dom många olika möjliga orsakerna. Batteriet returnerat och ett nytt är på ingång.
 
Batterier som sväller bör man ta ur direkt och förvara någonstans där en eldslåga inte utgör ett problem. Ett LiIon-batteri som tar fyr är i princip omöjligt släcka.
 
Jag köpte flera batterier men använde bara ett. Efter ca tre år hade batterierna i byrålådan svällt, medan batteriet som jag hade använt en hel del behöll originalstorleken. Märket var Patona, från tyska ebay.
 
Det är bra att underhållsladda batterier lite då och då. Jag har 4 st Patonabatterier som är 4-5 år gamla och som fortfarande fungerar lika bra som originalbatterierna, men jag brukar underhållsladda dem regelbundet.
 
Det är bra att underhållsladda batterier lite då och då. Jag har 4 st Patonabatterier som är 4-5 år gamla och som fortfarande fungerar lika bra som originalbatterierna, men jag brukar underhållsladda dem regelbundet.
Laddar du kontrollerat då, så att du landar på kanske 50-60% eller toppar du upp helt (vilket ju är emot de flesta rekommendationer)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.