Annons

batteri erfarenheter med SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

Artin

Aktiv medlem
Hej undrar vad ni har för batterier till era SB-800 och erfarenheter med dessa batterier, fick min i går men har ej köpt några batterier än. Vilka ska man ha??

//Artin
 
Jag har en SB600 men i den kör jag bara IKEAs batterier. Håller längre än Duracell och kostar 19 spänn för 8 eller 10 stycken.

=)
 
Jag kör med biltemas 2300 mAh uppladdningsbara batterier. Fungerar väldigt bra och de är väldigt prisvärda. Har inte testat med 5 batterier än.
Sedan har jag 4 ikeabatterier i reserv.
 
Du kan köpa vilket märke som helst. Se bara till att du får moderna = över 2000mAh celler. 800:an slukar batterier, speciellt om du använder tekniken att slå blixten i taket. Jag har köpt 10 st 2350mAh celler. 5 sitter alltid i blixten och 5 ligger i väskan. Problemet med att använda 5 är att alla laddare klarar inte udda antal celler utan bara 2 eller 4 celler.

Har en halvgammal snabbladdare från GP som funkar fint med 1 till 4 batterier. Den heter Rapid. Min nyare som heter Rapid 2 klarar inte udda antal celler. På bägge står det 2 eller 4 celler men som sagt den gamla funkar finfint även med tre eller endast en cell

Mankan
 
Använder Dustin´s Lenmar 2500 mAh. Fungerar ypperligt, känns inte som jag någonsin har laddat batterierna för att dessa är slut. Laddar dock vid viktigare evenemang.

// Maxe
 
Maxe skrev:
Använder Dustin´s Lenmar 2500 mAh. Fungerar ypperligt, känns inte som jag någonsin har laddat batterierna för att dessa är slut. Laddar dock vid viktigare evenemang.

// Maxe
Inte för att jag vill vitsa till det, sorry Johan, men Ansmann har kommit med ett nytt Ni-MH AA/2100, jo - med beteckningen 'MAXE' (!) som finns - åtminstone - hos TechnikDirekt för €7,70/2st.

'The maxe cell conjuncts the advantages of rechargeable cells and primaries. Due to latest technology the maxe AA cell possesses a very low self-discharge, in contrast to traditional rechargeable cells. This makes it perfect for usage in all devices from remote control up to digital camera. As a result of these features the charged maxe cell is ready for use for up to one year. maxe is rechargeable like a traditional NiMH – no special chargers required. The maxe cell is delivered pre-charged and is directly ready for use.'

Jag tycker, att Ni-MH på mer än 2000mAh självurladdar på väldigt kort tid. Om man inte använt blixten på några veckor, men behöver den med kort varsel, så får man inte ut mycket av den. Så jag funderar på att vid nästa upphandling kanske satsa på dom.
Någon som hört mera..? Inköpskälla i Sverige..?
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
red-top skrev:
Inte för att jag vill vitsa till det, sorry Johan, men Ansmann har kommit med ett nytt Ni-MH AA/2100, jo - med beteckningen 'MAXE' (!) som finns - åtminstone - hos TechnikDirekt för €7,70/2st.

'The maxe cell conjuncts the advantages of rechargeable cells and primaries. Due to latest technology the maxe AA cell possesses a very low self-discharge, in contrast to traditional rechargeable cells. This makes it perfect for usage in all devices from remote control up to digital camera. As a result of these features the charged maxe cell is ready for use for up to one year. maxe is rechargeable like a traditional NiMH – no special chargers required. The maxe cell is delivered pre-charged and is directly ready for use.'

Jag tycker, att Ni-MH på mer än 2000mAh självurladdar på väldigt kort tid. Om man inte använt blixten på några veckor, men behöver den med kort varsel, så får man inte ut mycket av den. Så jag funderar på att vid nästa upphandling kanske satsa på dom.
Någon som hört mera..? Inköpskälla i Sverige..?
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.


Hehe, tycker själv att jag "possesses a very low self-discharge", dock har jag vissa begränsningar vad avser "ready for use for up to one year" - jag behöver ladda batterierna betydligt oftare - softar gärna i tv-soffan ;-)

// Maxe - now up to charge
 
GP Ni-MH 2500 mAh

Alltid nyladdade när de skall användas.

Helst 5 alt 4 om det inte är en situation i vilken det kan bli tätt mellan tagningarna.

Fungerar mycket bra. Betydligt bättre tryck i laddningsbara än engångs... och miljövänligare :)
 
Artin skrev:
Viket är att föredea Ni-MH eller NiCd ?? Har hittat GP med 2700mA de kanske kan vara nåt
Har själv just de batterierna till all min kamerautrustning: SB-600, SB-800 och batterigreppet till D200:an. Visst kostar de lite, men jag tror inte du hittar några som är så värst mycket bättre. Rekommenderas.

Köp inte NiCd-celler! Dels är de rena miljöbomberna, och dels är de svåra att handha pga den s.k. "minneseffekten" de besitter.
 
Jag köpte GP 2700 med 15min laddare. Det var inte dumt idag när jag skulle leka lite med blixtar och jag behövde ladda två omgångar. Det gjorde jag medan jag pillade med lite annat. Med de andra laddarna jag har hade jag fått leka vidare i morgon.
 
Jag använder Uniross Sprint 2700Mah. Tycker inte 800:an drar mer batterier än många andra blixtar. Däremot förstår jag inte hur man kan köra vanliga icke uppladdningsbara batterier. Men å andra sidan alla är kanske inte är beroende av en fungerande blixt 24 timmar om dygnet heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.