Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Batterhållbarhet
- Trådstartare Stefan-55
- Start datum
FlyerOne
Aktiv medlem
Det är olika för olika batteriteknologier. Att köra fulla upp- och urladdningscykler gäller i princip enbart NiCd-batterier. Detta för att undvika "minneseffekten", vilken annars efter en tid kommer att begränsa den tillgängliga kapaciteten. Att köra dem i botten betyder dock INTE att ladda ur dem till noll V - det skulle snabbt ta slut på dessa - utan till runt 0,9 V.
För i princip alla andra batterier gäller att det INTE är bra att köra dem i "botten" vid varje användning. Men det är å andra sidan inte bra att ladda i tid eller otid heller. Att ängsligt ladda så fort batterikapaciteten har gått ner till kanske 90% minskar också antalet cykler man kan få ut ur batteriet. Optimalt för att få ut längst livslängd är urladdning till omkring 25-30% återstående kapacitet. Inte heller detta behöver följas slaviskt, jag har emellanåt behövt köra tills det är 2% kvar, och ännu har aldrig något batteri dött, eller gått ner i kapacitet. Har dock enbart använt originalbatterier (med ett enda undantag, som i stort sett har legat oanvänt).
Idag används vanligen Li-Jon-batterier. Använder du Sonys Iinfo-Lithium-batterier får du väldigt bra koll på läget, eftersom dessa innehåller en noggrann kapacitetsmätare, så att återstående batterikapacitet kan avläsas i kameran i procent, alltså med tvåsiffrig noggrannhet.
För i princip alla andra batterier gäller att det INTE är bra att köra dem i "botten" vid varje användning. Men det är å andra sidan inte bra att ladda i tid eller otid heller. Att ängsligt ladda så fort batterikapaciteten har gått ner till kanske 90% minskar också antalet cykler man kan få ut ur batteriet. Optimalt för att få ut längst livslängd är urladdning till omkring 25-30% återstående kapacitet. Inte heller detta behöver följas slaviskt, jag har emellanåt behövt köra tills det är 2% kvar, och ännu har aldrig något batteri dött, eller gått ner i kapacitet. Har dock enbart använt originalbatterier (med ett enda undantag, som i stort sett har legat oanvänt).
Idag används vanligen Li-Jon-batterier. Använder du Sonys Iinfo-Lithium-batterier får du väldigt bra koll på läget, eftersom dessa innehåller en noggrann kapacitetsmätare, så att återstående batterikapacitet kan avläsas i kameran i procent, alltså med tvåsiffrig noggrannhet.
PMD
Aktiv medlem
Jag tycker att det är meningslöst med sånt finlir. Jag laddar mina batterier antingen när kameran påpekar att de är tomma, eller om jag vet att jag ska fotografera nästa dag och därför vill ha fulladdade batterier. Jag bryr mig inte om huruvida batterierna är halv- eller urladdade när jag stoppar dem i laddaren.
FlyerOne
Aktiv medlem
Eftersom de allra flesta tillverkare använder batteri-INDIKATORER av enklaste slag som bara visar tre eller i bästa fall fyra ikoner - Typ Full, halvfull, kvartsfull och tom. Dessa indikatorers onoggrannhet är så stor att de är näst intill värdelösa. Därför blir man mer eller mindre tvungen att göra som du gör.
Men ifall man har kameror med en riktig MÄTARE - med tvåsiffrig noggrannhet - så behöver man inte hålla på med att ladda på måfå. Man vet exakt vilka batterier man behöver ladda och inte. Sparar stress och en massa onödigt jobb.
Men ifall man har kameror med en riktig MÄTARE - med tvåsiffrig noggrannhet - så behöver man inte hålla på med att ladda på måfå. Man vet exakt vilka batterier man behöver ladda och inte. Sparar stress och en massa onödigt jobb.
afe
Aktiv medlem
Min senaste Nikonkamera (från 2007) kunde också visa batteritid med tvåsiffrig noggrannhet, men inte i sökaren utan i menyträsket. Den kunde också visa huruvida batteriet borde bytas ut snart eller inte. Jag har inte kollat, men gissar att motsvarande funktion finns i nyare kameror från både den tillverkaren och andra, så det är nog inget unikt för Sony.
För de flesta räcker det nog dock gott och väl att veta ungefär hur mycket som är kvar på laddningen, och om det är 78 eller 63 % spelar mindre roll.
För de flesta räcker det nog dock gott och väl att veta ungefär hur mycket som är kvar på laddningen, och om det är 78 eller 63 % spelar mindre roll.
PMD
Aktiv medlem
Och man måste komma ihåg vilka laddnivåer som är optimala för att starta en omladdning vid. Näe, om det vore jätteviktigt så borde kameratillverarka ha en indikator i sökaren som säger "Nu är det dags att ladda" när det är dags att ladda.Men ifall man har kameror med en riktig MÄTARE - med tvåsiffrig noggrannhet - så behöver man inte hålla på med att ladda på måfå. Man vet exakt vilka batterier man behöver ladda och inte. Sparar stress och en massa onödigt jobb.
Ja, nån slags indikering på ungefär hur mycket kapacitet som är kvar i batteriet är förstås bra även om man inte håller med med laddoptimering. Det kan t.ex. passa bättre att byta batteri, fastän man har hyfsad kapacitet kvar, innan man kommer till stället där det flyger hundratals örnar som behöver fotograferas.För de flesta räcker det nog dock gott och väl att veta ungefär hur mycket som är kvar på laddningen, och om det är 78 eller 63 % spelar mindre roll.
freddan_6
Aktiv medlem
För LiIon finns inga nivåer där det är bäst att ladda eller sluta ladda, det finns inga minneseffekter alls.
Ska batteriet långtidslagras så mår det bäst av kyla (kring 0 grader men fuktfritt), och vara cirka 75% laddat. Det tappar dock kapacitet vid kylning, men åldringen stoppas. Man bör alltså värma batteriet igen till cirka 20 grader innan man använder det.
Helt urladdat skadar batteriet mycket, helt laddat skadar batteriet lite grann. Processorn i batteriet ska skydda mot urladdning. Värme förstör mer än långtidslagring.
Alla mina tre sonykameror visar batterikapacitet med två siffrors noggrannhet.
Ska batteriet långtidslagras så mår det bäst av kyla (kring 0 grader men fuktfritt), och vara cirka 75% laddat. Det tappar dock kapacitet vid kylning, men åldringen stoppas. Man bör alltså värma batteriet igen till cirka 20 grader innan man använder det.
Helt urladdat skadar batteriet mycket, helt laddat skadar batteriet lite grann. Processorn i batteriet ska skydda mot urladdning. Värme förstör mer än långtidslagring.
Alla mina tre sonykameror visar batterikapacitet med två siffrors noggrannhet.
ztenlund
Aktiv medlem
Nja, problemet är ju att precisionen är för dålig. Inte sällan finns bara fullt-halvt-tomt och eventuellt tvärslut. I värsta fall dessutom med inkonsekvent kapacitet för varje steg. Förvisso bättre än när jag hade en kompakt med AA-batterier, som när man använde laddningsbara varnade för att batteriet var slut ungefär samtidigt som zoomen hängde sig halvvägs ut.