Annons

Batch-märka bilder med namn

Produkter
(logga in för att koppla)

Ninja Lars

Aktiv medlem
Hallå!

Jag skulle vilja märka upp mitt namn så det syns i bilden, tex nere i högra hörnet på ett helt gäng bilder (sisådär 100st)

Finns det något smidigt program för detta?
Superdupermega tacksam för svar!!

Mvh
Lars
 
Hallå!

Jag skulle vilja märka upp mitt namn så det syns i bilden, tex nere i högra hörnet på ett helt gäng bilder (sisådär 100st)

Finns det något smidigt program för detta?
Superdupermega tacksam för svar!!

Mvh
Lars

Det går att åstakomma med photoshop. Använd dig av macro som du sedan batchkör på massa bilder. Antagligen mest kraftfullt, men inte så smidigt och photoshop kostar ju mycket pengar om du inte redan har det.

Ett annat alternativ är Image magick, det kräver en viss datorvana för att använda men är väldigt smidigt och klarar av det du efterfrågar.
 
Okej, det va ju skönt att höra att det går!
Dock är jag som ni märker inget proffs på PS, finns det nått enklare program eller en beskrivning på hur man gör i PS?
Detta måste ju vara användbart för många fotografer!

Mvh
Lars
 
IrfanView fixar detta om du vill, gratis och snabbt. Under Batch-verktyget hittar du Advanced options, där finns "Add overlay text"

/ Jonas
 
finns det nått enklare program eller en beskrivning på hur man gör i PS?

Jag gör det enkelt i PS CS3 iallafall (nu har jag den engelska varianten men du hittar nog rätt ändå med lite eget tänk):

File | Automate | Webphoto gallery

och i rutan som dyker upp väljer jag Options: Security där man hittar vad man vill skriva för text och var (centrerad eller i något av de fyra hörnen).

Under Options: Large Images väljer man om man vill ändra storlek på bilderna samtidigt.

Finns en massa andra inställningsmöjligheter där också, men när man är nöjd och väljer OK så kommer den generera ett gäng html-sidor med tumnaglar och stora bilder. Bara att spara undan de stora bilderna och slänga resten. Det är så jag gör iallafall...

Se bilder på http://www.remo.nu, där jag har valt att ha en liten diskret textsnutt i nedre högra hörnet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.