Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batch / Droplet

Produkter
(logga in för att koppla)

sflow

Aktiv medlem
Ja, det är med viss skamsenhet jag måste erkänna att jag inte lyckats fixa en droplet som automagiskt konverterar alla RAW-bilder (nef) till JPG-filer med samma namn.

Det måste väl endå gå, tycker jag. Någon som känner sig kompetent och manad nog att ge sig i kasst med det? Helst enligt principien "previous conversion" i konverteraren, så man enkelt kan ställa in lite behändiga värden för en bild, och sen batcha resten.

Om detta är möjligt kan jag inte längre se speciellt många anledningar till att plåta RAW + JPG.

Mvh

Björn
 
Problemet är att du måste du lita till att datorn kan välja vitbalans och lite sådant, och det är ju det du vill komma ifrån med RAW, annars kan du lika gärna plåta JPEG direkt.
 
Spela in en action som inkluderar både öppnande, sparande och stängande av en fil.

Gör sen ditt batchjobb. Där får du inte glömma att kryssa i "Override..." på både öppna- och sparastegen.

Klart.

Men det finns smidigare metoder än previous conversion tycker jag. Ta en titt på möjligheterna att spara inställningar. Då kan du spara grundinställningar för många situationer och sen supersnabbt applicera dem i filebrowsern. Då får du fördelarna från individuella inställningar utan nackdelen att behöva sitta och konvertera manuellt.

Jag kan förresten varmt rekommendera boken Real World Camera Raw. Det känns lite töntigt med en hel bok bara om det, men den är verkligen guld värd. Jag har inte smält allt än, men den var en ögonöppnare när det gäller möjligheterna med trion Photoshop-Camera Raw-File browser.
 
Peter: Mja alltså. Det jag vill åstadkomma med min batchning är främst att få fram jpg-kopior som går snabbt att browsa i bildprogram för att se vilka som är värda att lägga mer tid på. Och oftast plåtar jag ju en "session" där jag kan applicera samma vitbalans på hela serien. Därav önskemålet att först ratta in en bild korrekt, och sedan köra batch på resterande ur serien. MEN bara som ett slags grund, sedan skulle jag finjustera de exponeringar med potentialt manuellt i slutändan. (självfallet).

Jim: Jo, jag har faktiskt provat en del, var förvisso någon månad sedan nu så minns inte på rak arm exakt vad som gick snett, men snett gick det i alla fall. Vill minnas att fler försökt och gått bet. Jag är medveten om möjligheterna att spara inställningar, men i förlängningen skulle det endå bli en inställning per fototillfälle, och då fallerar vitsen med att ha sparade inställningar.

Skall spana in boken (och framförallt priset) och se om det kan vara något.

Ingen som redan gjort en droplet eller i alla fall konstruerat en så att jag _vet_ att det går och inte bara behöver _tro_ att det _borde_ gå?
 
sflow skrev:
Ingen som redan gjort en droplet eller i alla fall konstruerat en så att jag _vet_ att det går och inte bara behöver _tro_ att det _borde_ gå?
Ja, dropleten beskrev jag ju ovan hur du gör.

Däremot går det mig veterligen inte att lagra "Previous conversion" i en action, den lagrar då de enskilda parametrarna. Men du kan istället öppna den första bilden som vanligt, spara den inställningen och sen tillämpa den på alla bilder i filebrowsern.

Alltså, för att skapa en action:
- spela in
- öppna en råfil. Välj "Selected image" som inställning
- spara bilden som jpeg
- stäng bilden
- avsluta inspelningen

Och när du sen använder den:
- öppna bilden du vill basera din konvertering på
- gör dina inställningar
- spara inställningarna
- klicka avbryt
- gå in i filebrowsern
- markera alla bilder
- välj Apply camera raw settings i högerklicksmenyn och applicera nyss gjorda inställningar
- välj Batch i högerklicksmenyn och ställ in batchen med valet Override på både öppna och spara
- klart!

Sista steget kan du ju hoppa över om du istället väljer att göra en droplet. Men det är ju smidigare att skippa dropleten.
 
jimh skrev:
Ja, dropleten beskrev jag ju ovan hur du gör.

Däremot går det mig veterligen inte att lagra "Previous conversion" i en action, den lagrar då de enskilda parametrarna. Men du kan istället öppna den första bilden som vanligt, spara den inställningen och sen tillämpa den på alla bilder i filebrowsern.

Alltså, för att skapa en action:
- spela in
- öppna en råfil. Välj "Selected image" som inställning
- spara bilden som jpeg
- stäng bilden
- avsluta inspelningen

Och när du sen använder den:
- öppna bilden du vill basera din konvertering på
- gör dina inställningar
- spara inställningarna
- klicka avbryt
- gå in i filebrowsern
- markera alla bilder
- välj Apply camera raw settings i högerklicksmenyn och applicera nyss gjorda inställningar
- välj Batch i högerklicksmenyn och ställ in batchen med valet Override på både öppna och spara
- klart!

Sista steget kan du ju hoppa över om du istället väljer att göra en droplet. Men det är ju smidigare att skippa dropleten.

Ja nu fick jag det att fungera rätt bra. Stort tack. En dialogruta som stannar upp batchen dock, och det är frågan om vilken profil man vill jobba i. Förmodar att det finns någon checkbox för huruvida man vill att den skall stanna där eller ej? Får kika mer på det i helgen.

Tack ännu en gång, är i alla fall en hjälpligt fungerande droplet nu :)
 
Japps, Phase one skall ju vara bra, fast jag tycker det är trevligt om jag kan köra photoshop "all the way". Är liksom hemmaplan, och allt övrigt arbete kommer endå ske där.

Bra tips endå dock :)
 
sflow skrev:
En dialogruta som stannar upp batchen dock, och det är frågan om vilken profil man vill jobba i. Förmodar att det finns någon checkbox
Japp. "Suppress color profile warnings" finns i batchdialogen.
 
Wünderbar. Nu blir min samboglad, för nu kan jag sitta i soffan hos henne istället för framför burken :)

Tack Jim, du gungar.
 
jimh skrev:
Japp. "Suppress color profile warnings" finns i batchdialogen.


Man skall visst inte ropa tjena för tidigt...

Om jag inte är en komplett klant och det således beror på mig så verkar det som en hel del funktioner inte fungerar i dropleten. För det första så tar den inte alls hänsyn till vilka inställningar som gjorts i rawkonvertern (previous conversion), vilket således innebär att jag måste in i filebrowsern och dona (ett extra steg). Går det ens att undvika månne?

Sen verkar det som Supress color profile warnings hjälper föga, även iboxat får jag upp dialogrutan om ICC-profil. Det känns ju som att åtminstone där torde det bero på mig på något underligt vis.


Ja och detta var anledningen till att jag inledningsvis undrade om någon verkligen producerat en droplet som fixade hela biffen, för att helt enkelt veta om det ens är möjligt.

mvh

Björn
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.