Annons

barn door tracker?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej,

jag skulle vilja kunna fota stjärnhimlen utan att få de sedvanliga strecken från stjärnorna. Lösningen är ju en sk Barn door trecker, men jag hittar inget ställe att köpa sådana. Jag hittar bara en massa ritningar att bygga en egen. Vet någon var man kan köpa en?

mvh
 
Astrosweden, cyberphoto
Sök efter Vixen Polarie, ioptron skytracker, astrotrac eller skywatcher adventure.
Vad ska du fota? Bara stjärnor? Eller med landskap? De flesta kör utan följare.
 
Det finns nog inga färdiga kameravridare av barn door-typ att köpa, man får bygga själv. Antingen handmanövrerad, eller motordriven.

Men det finns som Astroscapist säger färdiga kameravridare av annan typ att köpa. Funktionen är densamma, stjärnspår elimineras vid långtidsexponeringar.

Vilken typ av vridare du behöver styrs av hur du vill fotografera, med vidvinkel eller tele. Enklare vridare klarar bara måttligt långa brännvidder, andra klarar tom att mindre teleskop monteras på dem.

Du får nog precisera mera vad och hur du tänker fotografera för att få närmare råd.
 
Hej! Kul med bra respons, jag ska specificera lite så ni får chansen att ge mig ännu bättre svar.

Jag hade tänkt att fota med Tamron 17-50 f/2.8 och försöka fånga vintergatan. Gärna också med landskap med, men jag fattar inte riktigt hur det blir om kameran vrids för att kompensera jordrotationen?

Jag vevar gärna själv, det behöver inte vara elektrisk motor, det är mest det att jag helst köper något färdigt än att bygga själv

Med vänlig hälsning
 
När kameran vrids blir stjärnorna till punkter i stället för utdragna streck, men har du landskap, mark och träd med i bilden blir istället de suddiga, kameran vrids ju under exponeringen.

Ett sätt att jobba runt detta är att köra vridaren på halva farten, stjärnorna blir då mindre utdragna än utan vridare, marken blir också mindre suddig än med vridaren på full stjärnföljningsfart. Du kan på detta vis dubbla exponeringstiden mot om du fotar utan vridare. Du vinner alltså ett bländarsteg ljus. Inget dramatiskt skulle jag vilja mena. Varken mark eller stjärnor blir heller skarpa utan allt blir lite blurrigt i bilden och jag skulle vilja mena att förlusten av skärpa är större än vinsten med ett bländarsteg mer ljus.

Ett annat sätt är att exponera himlen med kameravridaren som följer stjärnorna. Marken blir då väldigt blurrig. Men ta sedan en till bild utan påslagen vridare och exponera marken skarp. Sedan redigera ihop bilden med de skarpa stjärnorna och den skarpa marken till en bild. Beroende på förgrund mot himlen kan detta vara ett knepigt och tidsödande redigeringsjobb.

Det är enklare att fota utan vridare och moderna fullformatskameror skulle jag vilja mena har tillräckligt bra högisoegenskaper för att det skall fungera utan. Det funkar utan också med APS-C, men ett bländarsteg brusigare. Kanske inte hela världen.

Men en kameravridare är kul, och ger i vissa fall möjligheter till bilder som är svåra att ta utan. Tror inte det finns några handvevade vridare att köpa färdiga, alla har motor.

För ett 17-50 behöver vridaren egentligen bara klara vikten och ha de funktioner du vill ha. Välj någon portabel och praktisk modell. Någon annan kanske kan ge närmare råd om specifik modell. Kommer du dock på att du vill fota med längre brännvidder skulle jag föreslå att du kikar på AstroTrac. Enklare vridare klarar nog också lite längre brännvidder, men AstroTrac är beprövad för detta och stabil nog.
 
tack för infon. Ja att ta två bilder för att sedan redigera ihop blir nog bäst rent bildkvalitemässigt, men lite "meckigare". Såg att dom där små enkla typ vixen polarie går på nätan 5000 kr. Är ju rätt saftigt, men fördelen är ju att man kan vrida ner ISO och få klara och fina bilder. Jag har 1,5 cropsensor på kameran och det blir ju inte riktigt lika brusfritt på höga ISO som FF. Testade f2.8, 20 sek 17 mm ISO 1600 på en hyffsad mörk plats utanför stan och man kunde se vintergatan svag på fotot, men inte med blotta ögat. Dock stör jordrotationen redan vid 20 sek. Kanske ska jag testa på ISO 3200 eller 6400 och köra brusreducering, men då försvinner kanske även lite stjärnor?
 
Var och en blir salig på sin tro då det gäller detta. En del är mer känsliga för stjärnspår än andra. 20-25 sekunder tycker jag nog att du kan exponera vid 17 mm med APS-C. Visst, det syns lite stjärnspår då, men du vinner exponering och behöver inte brusreducera lika hårt. Det hela blir en kompromiss du själv får välja efter tycke och smak.

Brusreducera lär du nog göra, men gör det i efterredigeringen då du kan se resultatet och prova dig fram till lagom mängd, inte i kameran.

Det jag tycker stör mest vid brusreducering är inte att de allra minsta stjärnorna kanske försvinner, i stjärnbilder med landskap finns det nog med stjärnor ändå, utan det att himlen och landskapet blir "plastigt", utsmetat. Detsamma med Vintergatan.

Du får prova dig fram tills du hittar ditt sätt att fota motivet. Mycket vid denna typ av fotografering handlar om efterredigering. Som med HDR överdriver många reglagedragandet och intrycket blir kanske mer supernaturligt än naturligt :)

Vintergatan syns som du säger bättre på bilderna, än med blotta ögat. Men intrycket av stjärnorna blir ett annat på bilden, inte lika vackert som i verkligheten med ögat i mitt tycke.

Du kan öka exponeringen i efterhand på de bilder du redan tagit och experimentera med redigeringen. Det skiljer inte så mycket i brus mot att direkt fota på högre ISO. Googla efter tutorials för Vintergatan så har du något att starta med.

Lycka till!
 
En handvriden barn door som man bygger själv är ju klart billigare än de 5000 en färdig kostar. Med korta brännvidder som 17 mm funkar den nog om du gör den så att mekanismen vrider sig lätt och följsamt för fingret. Men det är ju klart fräsigare att komma med en fabriksbyggd, än två hemsnickrade plankbitar med gångjärn mellan :)

Kanske mest i avskräckande syfte vill jag visa två filmklipp om mitt sommarens barndoorbygge, osagt om den fungerar då jag inte testat den på stjärnor än. Kanske ser fler som är inne på detta tråden och som funderar på hembygge. Skärpan i filmklippen bjuder jag på :)

https://www.youtube.com/watch?v=RZ3J845JShY
https://www.youtube.com/watch?v=EyMwqM84_BY&feature=youtu.be
 
Vill du spara pengar, men inte vill bygga själv så är näst billigaste alternativet jag sett och ägt en skywatcher adventure för knappt 3000kr.
 
En barn door kan man bygga för under 100-lappen. Två brädbitar, ett möbelgångjärn (25kr), gängstång M6 (25kr), muttrar och ett lock från en glasburk. Böj gängstången med radien 458mm (=omkrets 1440 = minuter på ett dygn). Avstånd mellan gångjärn och gångstång ska vara 458mm. Borra hål i burklocket och limma fast en mutter där med tex epoxi. Burklocket glider bra på brädan och används som en stor mutter att vrida ett var per minut med.
 
Det går ju att slå ihop flera bilder för att få längre exponeringstid utan streck från stjärnorna, till exempel med DeepSkyStacker. Är det någon som vet hur det står sig mot en motoriserad följare?
 
Det går ju att slå ihop flera bilder för att få längre exponeringstid utan streck från stjärnorna, till exempel med DeepSkyStacker. Är det någon som vet hur det står sig mot en motoriserad följare?

Nej det är inte möjligt att få DSS att få streck att bli som punkter. De som kör stackning måste hålla sig någorlunda inom gränserna för reglerna för stjärnspår.

/Stefan
 
En barn door kan man bygga för under 100-lappen. Två brädbitar, ett möbelgångjärn (25kr), gängstång M6 (25kr), muttrar och ett lock från en glasburk. Böj gängstången med radien 458mm (=omkrets 1440 = minuter på ett dygn). Avstånd mellan gångjärn och gångstång ska vara 458mm. Borra hål i burklocket och limma fast en mutter där med tex epoxi. Burklocket glider bra på brädan och används som en stor mutter att vrida ett var per minut med.

1440/pi blir diametern = 458 mm. Radien blir då 458/2 = 229,2 mm.

Detta fungerar eftersom M6 har stigningen just 1 mm per varv. Med annan gänga får man andra mått.

Detta är ändå inte helt rätt, stjärndygnet är något kortare än 1440 minuter pga att jorden samtidigt vrider sig runt solen i sin årliga bana.

Omkretsen blir ca 1440 - (1440/365) mm, vilket ger radien ca 228,6 mm (stjärndygnet är ca 23 h, 56 m och 4,099 s).

Vill man undvika avvikelsen som uppstår efter en tids exponering om man använder en rak gängstång så böjer man stången till denna radie. Måttet avser då stångens centrumlinje.

Det är kul att bygga barn door!
 
Det går ju att slå ihop flera bilder för att få längre exponeringstid utan streck från stjärnorna, till exempel med DeepSkyStacker. Är det någon som vet hur det står sig mot en motoriserad följare?

Det fungerar utmärkt, men blir trixigt om du har landskapselement med i bilden.

Metoden står sig bra, eller tom bättre (beroende på hur mycket du exponerar), men man kan förstås fortfarande inte exponera varje enskild delbild längre än att man undviker stjärnspår i denna. Det är för övrigt denna metod många astrofotografer använder sig av, trots motoriserade stabila teleskopmonteringar som knappt är transportabla pga sin vikt.

En svårighet som direkt uppstår om man försöker detta med vidvinkel och utan följning, är att objektivet har olika distorsion i olika delar av bilden. När stjärnorna då vandrar över bildfältet hamnar de med tiden på olika inbördes avstånd från varandra beroende på distorsionen.

Går att justera i PS, align image layers tror jag metoden heter (använder inte PS själv). Man får då först maska bort landskapselementen i bilden, annars blir PS förvirrat. Kommandot körs och bilderna justeras då så att de överlagrar varandra. Sedan får man maska in landskapselementen i bilden igen. Då man nu ändå är i PS är det ju lika bra att passa på att medelvärdesbrusreducera bilderna där. I princip samma som DSS gör vid stackningen.

DSS brukar jag inte använda, men jag tror det också klarar att stacka med kompensation för distorsion när stjärnorna vandrar över bildfältet. Låter detta vara osagt, bara att prova för den som vill :) Hittade en tutorial som verkar vettig och där det ser ut som om just detta görs: http://www.asignobservatoryii.com/tutorials.htm

Vill man verkligen göra sig för kan man använda denna metod, men i min mening är ändå stjärnhimlen ganska ljus när det gäller astroscape med vidvinklar och landskapselement med i bilden. Man får testa och jämföra resultatet med och utan denna stackning om man tycker metoden är värd merarbetet.

Men är man utan kameravridare och vill fota ljussvaga himmelsobjekt (och framför allt om bara stjärnhimlen är med i bild) är detta en klart användbar metod. Men blir delexponeringarna korta, pga att lång brännvidd används, kommer utläsningsbruset att göra sig påmint vid stackningen och bilderna blir ändå inte så brusfria som man kunde önska. I dessa fall är en kameravridare oumbärlig för att få upp exponeringstidernas längd i subbarna, delbilderna.
 
Senast ändrad:
En handvriden barn door som man bygger själv är ju klart billigare än de 5000 en färdig kostar. Med korta brännvidder som 17 mm funkar den nog om du gör den så att mekanismen vrider sig lätt och följsamt för fingret. Men det är ju klart fräsigare att komma med en fabriksbyggd, än två hemsnickrade plankbitar med gångjärn mellan :)

Kanske mest i avskräckande syfte vill jag visa två filmklipp om mitt sommarens barndoorbygge, osagt om den fungerar då jag inte testat den på stjärnor än. Kanske ser fler som är inne på detta tråden och som funderar på hembygge. Skärpan i filmklippen bjuder jag på :)

https://www.youtube.com/watch?v=RZ3J845JShY
https://www.youtube.com/watch?v=EyMwqM84_BY&feature=youtu.be
Snyggt bygge. Jag har själv byggt en kameravridare för några år sedan och det du kommer att märka är det krävs en helt otrolig precision vid längre brännvidder.

Men jag såg att det var en Pentax monterad ovanpå, du känner till o-gps1 antar jag? Den fungerar iofs inte fullt så bra som den själv säger men lite rolig är den allt.
 
Snyggt bygge. Jag har själv byggt en kameravridare för några år sedan och det du kommer att märka är det krävs en helt otrolig precision vid längre brännvidder.

Men jag såg att det var en Pentax monterad ovanpå, du känner till o-gps1 antar jag? Den fungerar iofs inte fullt så bra som den själv säger men lite rolig är den allt.

Roligt att höra någon fler som byggt! Detta är mitt andra bygge. Den första undersökte jag vad som egentligen krävs med. Körde teleskopet på den med 750 mm brännvidd för att se och det gick faktiskt någorlunda. Det är rent löjligt vad känsligt det är för att det skall bli bra. Precision är A och O. Först gjorde jag den handvevad, sedan motoriserade jag den. I båda fallen funkade det hyfsat med teleskopet på. Men alls inte med den precision som man kunde önska för perfektion. Att handveva 750 mm var ett rent hantverk som krävde övning och uppfinningsrikedom.

Jag tror att denna vridare fixar biffen. Det svåraste kommer att bli att träffa in helt vindstilla nätter, för det får inte blåsa mer än att ett fristående stearinljus utomhus inte blåses ut och knappt det. Montaget på kamerastativet blir alls inte helt stabilt. Speciellt som teleskopet är ett bra vindfång.

Vinterkylan kommer att vara ett hot mot växelmotorns ork, den går trögt vid 20 minus visade ett frysboxtest, även om den klarade att obelastad hålla farten med lite marginal kvar. Får se om den orkar vrida teleskopet vid detta kvicksilver. Valde denna motor pga dess små dimensioner vilket gör vridaren transportvänlig. Ibland bär jag ut den långt ut i skogen längs någon fotstig i ryggan med alla andra fotogrejor för att fota något obskyrt. Dessutom skall den alltid bäras till och från bilen och sedan också förvaras någonstans.

O-gps1 funkar inte på mina pentaxar, de är för gamla. Sedan fyller den inte heller mitt syfte rent funktionsmässigt. Men det är en rolig grej och helt klart innovativ teknik.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar