Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bara modelljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Eldred

Aktiv medlem
På studioblixtarna som jag precis köpt från kaffebrus finns det ett sk modelljus. Jag undrar om det är vanligt att man bara använder det ljuset när man fotar i en studio och inte själva blixten?

Det blir ju väldigt långa slutartider och en helt annan färgtemperatur, så det verkar ju onödigt. Om man inte är ute efter ett kortare skärpedjup än vad man kan få med blixtarna på lägsta styrka förståss.

Ene del blixtar har oxå väldigt starkt modellerings ljus.De jag har använder 50 watss lampor och det räcker inte långt alls.

Enda anledningen till att ha modelleringsljuset på, är under inställningen av en ny uppställning, för att se var skuggan faller och få en uppfattning om hur mycket skugga där är.

När uppställningen är klar, slår jag alltid av det.

Det blir ju väldigt långa slutartider och en helt annan färgtemperatur, så det verkar ju onödigt. Om man inte är ute efter ett kortare skärpedjup än vad man kan få med blixtarna på lägsta styrka förståss.

Ene del blixtar har oxå väldigt starkt modellerings ljus.De jag har använder 50 watss lampor och det räcker inte långt alls.

Tack för svar!

Hur är det om man ska fotografera tex djur då? Jag har hört att de kan bli störda av blixtarna. Jag har lovat att fota en kopis schäfer och vill ju naturligtvis inte att den ska få spel i min nya studio.

Enda anledningen till att ha modelleringsljuset på, är under inställningen av en ny uppställning, för att se var skuggan faller och få en uppfattning om hur mycket skugga där är.

När uppställningen är klar, slår jag alltid av det.

Spelar det någon egentlig roll om man slår av modelljuset eller inte?

Det lär nog snarare vara matte som får spel för att "lilla älsklingen" rycker till vid den första blixten. Om ingen gör säkskilt mycket väsen av det, kommer hunder att uppfatta blixtrandet som en naturlig, om än ganska märklig, del av den mänskliga vardagen. Den gör som flockledaren gör.

Det lär nog snarare vara matte som får spel för att "lilla älsklingen" rycker till vid den första blixten. Om ingen gör säkskilt mycket väsen av det, kommer hunder att uppfatta blixtrandet som en naturlig, om än ganska märklig, del av den mänskliga vardagen. Den gör som flockledaren gör.

Bra, tack så mycket!

Modelljuset kan användas för att kameran skall fokusera lättare. Om man inte har något ljus alls så får modellerna väldigt stora pupiller! Jag brukar rikta en 50W halogenlampa i fejset på modellen för att få fukusljus och små pupiller på modellen. Det är speciellt snyggt på blå eller grönögda tjejer.

Modelljuset kan användas för att kameran skall fokusera lättare. Om man inte har något ljus alls så får modellerna väldigt stora pupiller! Jag brukar rikta en 50W halogenlampa i fejset på modellen för att få fukusljus och små pupiller på modellen. Det är speciellt snyggt på blå eller grönögda tjejer.

Perfekt! Min fru har gröna ögon :-D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar