Hans-C
Avslutat medlemskap
Jag läser ofta inläggen här på fotosidan och på ett antal andra fotosidor, diskuterar "i verkligheten" , iaktar, lysssnar, skiter i, osv. För mej finns det bara en slutsats. Vad som är rätt och fel, bra eller dåligt, konservativt eller kreativt osv. beror helt enkelt på SYFTET med bilden. Syftet kan variera hur mycket som helst och resten kan därför inte bli annat än tyckande. Detta anser jag gälla alla områden. Är en bild bra? Javisst 5 points! Varför? Jämfört med vad? Tyckande, tyckande. Det finns inga femmor och ettor. Löjligt och mycket förenklat exempel: Försök att sälja en tekniskt perfekt bild på Crister Sjögren på en hårdrocksfest. Bara ettor, dvs ingen köper. Snarare ger det upphov till till disk. och ev. även slagsmål. Vilken kamera är bäst? Jag undrar igen, i vilket syfte då? Är fotosidan bra? Javisst, men i vilket syfte då? Eftersom jag anser att fotografin är en konstform anser jag också att det inte finns några rätt eller fel, bara tyckande. Det är vad jag tycker i alla fall.