Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bandningseffekt

Produkter
(logga in för att koppla)

essovich

Medlem
Någon kunnig människa som kan komma med input här....har en bild som redan när den kommer från kameran (fotot taget i studio, belys bakgrund, D800 f 6,3 iso 200, konverterad i 16 bitars) har bandningseffekter eller väldigt oljämnt belyst bakgrund. Fattar inte hur detta kan uppstå. har ju såklart även effekten när jag redigerar, ser ut som oljeskimmer över hela bilden. Eller ja jag ser det bara kom jag vinklar skärmen grovt bakåt men det syns på framkallningen oxå. har testat lägga på 3 % brus och det hjälper ibland och ibland inte. Beror alltså inte på skärmen heller eftersom problemet kvarstår när jag zoomar in.

Bilagor

• bandning.jpg
    bandning.jpg
    32.6 KB · Visningar: 202
Det vore nog bra om du kunde lägga upp en tydligare bild på problemet, kanske en råfil. För du fotar i råformat? Redigerar i vad?

Dels nämner du bandning, sen nämner du "oljeskimmer över hela bilden". Nu pratar vi tå olika problem väl?

Framkallning: hos vem, hur? Till vad?

Annat kul att veta är vilken skärm, objektiv. Har du alltid haft det här problemet? Visar det sig bara i studion?

Det vore nog bra om du kunde lägga upp en tydligare bild på problemet, kanske en råfil. För du fotar i råformat? Redigerar i vad?

Dels nämner du bandning, sen nämner du "oljeskimmer över hela bilden". Nu pratar vi tå olika problem väl?

Framkallning: hos vem, hur? Till vad?

Annat kul att veta är vilken skärm, objektiv. Har du alltid haft det här problemet? Visar det sig bara i studion?

Jag fotar i Råformat och redigerar i PS. Oljeskimmert är oxå en typ av bandningseffekt som kommer när jag redigerar men i bilden jag lagt upp syns problemet redan i oredigerad bild uppe till höger främst. Framkallning var hos Crimson i vanliga 10x15, det var en kund som blivit missnöjd. Jag ser inte problemet förrän jag vinklade skärmen men hon hade sett det i "vanligt läge" så att säga.

Jag fotar i Råformat och redigerar i PS. Oljeskimmert är oxå en typ av bandningseffekt som kommer när jag redigerar men i bilden jag lagt upp syns problemet redan i oredigerad bild uppe till höger främst. Framkallning var hos Crimson i vanliga 10x15, det var en kund som blivit missnöjd. Jag ser inte problemet förrän jag vinklade skärmen men hon hade sett det i "vanligt läge" så att säga.

Oljeskimmer som i de här bilderna? http://www.vf.se/nyheter/karlstad/batagaren-misstanker-sabotage

Har du själv sett papperskopiorna? Om det är "fel" på 10x15cm men som inte syns på skärmen (utan att vinkla den) så är det knas någon stans emellan export från PS till utskrift hos Crimson.
Frågan är hur filen du skickar till Crimson är, storlek kvalitet färgprofil filformat?

Vinklar jag min skärm får jag fram en massa knasiga "fel" i bilden, trots att bilden är korrekt. Vad har du för skärm?

Oljeskimmer som i de här bilderna? http://www.vf.se/nyheter/karlstad/batagaren-misstanker-sabotage

Har du själv sett papperskopiorna? Om det är "fel" på 10x15cm men som inte syns på skärmen (utan att vinkla den) så är det knas någon stans emellan export från PS till utskrift hos Crimson.
Frågan är hur filen du skickar till Crimson är, storlek kvalitet färgprofil filformat?

Vinklar jag min skärm får jag fram en massa knasiga "fel" i bilden, trots att bilden är korrekt. Vad har du för skärm?

jag har en bärbar macbookpro. http://www.bemlar.com/2015/04/mina-systerbarn.html#links
i de här fotona syns oljan och bandning rätt bra.

Jepp jag har själv sätt att det syns på kopiorna tyvärr.

Effekten i bilden när hon pussar det mindre barnet, liknar när man drar för hårt i redigeringen.
Lättast att trolla fram det är om man utgår från en jpg.
Vilken färgrymd har du valt var?

Jag antar att bilderna från kameran inte ser ut sådär.

Jobbar du i sRGB och redigerar en jpg-fil?

Ja precis. Öppnar upp raw-filer i bryggan och redigerar sen i jpeg fil. använder bara färdiga macro som jag köpt för just detta ändamål:(

sRGB är jag lite osäker på men tror det är det....

jag har en bärbar macbookpro. http://www.bemlar.com/2015/04/mina-systerbarn.html#links
i de här fotona syns oljan och bandning rätt bra.
Det där se mer ut som "posterisering" (posterization) än bandning. Med bandning brukar man mena raka band över bilden. De beror ofta på ofulkomligheter i utläsningen av data från kamerans sensor, men det är nog inte frågan om det här.

Posteriseringen kan bero på att bildfilen har för litet färgdjup vid redigeringen. När man konverterar från RAW till JPEG så reducerar man färgdjupet från 12-14 bitar till 8 bitar och då tappar man en del information. Försöker man sen redigera JPEG-filen så är risken stor för posterisering.

Öppnar upp raw-filer i bryggan och redigerar sen i jpeg fil.

sRGB är jag lite osäker på men tror det är det....
Är inte riktigt med. Har du RAW? i så fall redigerar du väl RAW?
Att du sen exporterar i jpeg är en annan sak.

Du bör undvika sRGB fram till export, det kan skapa liknande effekter men eftersom att exemplet har rätt liten färgskala så är jag tveksam till att det skulle ge problem.

TS: Posterisering av det här slaget uppstår oftast i efterbehandlingen, och särskilt när man bearbetar en bild med litet bitdjup, exempelvis jpeg. Effekten beror på att digitala bilders toner inte är jämna, utan att de har steg, som när man drar i reglagen kan bli mer abrupta.

Risken att få problem med posterisering i ljusa toner ökar om en eller två kanaler går till klippning, så ibland kan det uppstå genom att man exponerar för mycket, även om det inte är sannolikt på just din kamera, som har väldigt stort dynamiskt omfång. Man kan se på råfilen om man har råkat gå så högt i exponering att någon kanal klipper.

Men mer troligt är att du har konverterat filen, exporterat den, och sedan fortsatt bearbeta och råkat få till det i den fortsatta bearbetningen, där du har färre bitar än när du jobbar direkt i råfilen.

Precis hur det har gått till kan man bara spåra genom att följa din bearbetning steg för steg, och någon av de mer skickliga bildbearbetarna kanske skulle kunna hjälpa dig att förstå hur det hände och lotsa dig fram till en bearbetning som inte ger den här effekten.

Som jag ser det är det troligt att den har kommit till vid bearbetning av toner i ett sent skede av hanteringen, där bilden har mycket starkt begränsat innehåll av toner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar