Annons

Bandningseffekt vid Vinjettering i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
När jag vinjetterar mina bilder i PS med hjälp av snabbmask, gaussisk oskärpa, justeringslager - nivåer så får jag tydliga bandningar i övergångarna. Jag kommer inte ifrån detta. Hur ska jag egentligen bära mig åt?

Filerna jag använder är i format TIFF,16bit, AdobeRGB. Jag plattar ihop lagren det sista jag gör och jag vill inte använda brus.

Det kan väl ändå inte vara omöjligt att få detta snyggt i PS? Hur gör t.ex du, Christel? Vinjetteringarnas drottning...

Tacksam för hjälp.

Mvh /Peter
 
Eeros skrev:
Skapas bandningen av PS eller finns den redan där, men din redigering lyfter bara fram den?

Den skapas av PS när jag försöker lägga till vinjetteringen.

Jag skapar ibland viss vinjettering på bakgrunden mha belysningen. Detta ser dock helt perfekt ut i PS.

Jag brukar ha justeringslagret på 25%. Då är bandningen acceptabel. Ökar jag opaciteten på justeringslagret så blir bandningen mer påtaglig. I 100% så är det oanvändbart.

/Peter
 
peter_wahlström skrev:
Den skapas av PS när jag försöker lägga till vinjetteringen.

Jag skapar ibland viss vinjettering på bakgrunden mha belysningen. Detta ser dock helt perfekt ut i PS.

Jag brukar ha justeringslagret på 25%. Då är bandningen acceptabel. Ökar jag opaciteten på justeringslagret så blir bandningen mer påtaglig. I 100% så är det oanvändbart.

/Peter

Jag får ibland bandning vid vinjettering och jag använder samma tillvägagångssätt som du. En orsak är väl om histogrammet är överarbetat, alltså väldigt taggigt. Då får man bandning. En annan orsak kan väl vara skärmen? Dvs hur bra den klarar av att visa övergångar i gråskalor. Dock brukar detta mer visa sig på ett annat sätt än bandning. Jag vet att jag testat nån gång att lämna för utskrift trots att jag haft bandning på skärmen men då har jag ofta inte sett det på den färdiga kopian.

Ofta löser jag det dock med att lägga på lite gaussisk oskärpa på vinjetteringslagret. Detta syns ju inte förutom att bandningen försvinner.
 
Bandningen beror på avrundningsfel.

Arbeta i 16-bitarsläget istället för standardläget 8-bitar så ska det bli bra.
 
Jag arbetar alltid i 16-bitarsläge.

Vinjetteringen syns även på kopian. Kopian är en exakt avbild av det som syns på skärmen som är en EIZO CG19 och kalibrerad med E1. Jag sitter i rätt betraktningsljus.

Att lägga gausisk oskärpa på vinjetteringslagret har jag inte provat. Det låter som bästa metoden hittils.

Histogrammet i övrigt är normalt och bilden är perfekt exponerad.

Mvh /Peter
 
Varför inte testa med brus? Det använder jag alltid om det blir bandningar. Syns ju ändå inte på utskrift om man kör med 1-3 % brus.

/petter
 
petter olsson skrev:
Varför inte testa med brus? Det använder jag alltid om det blir bandningar. Syns ju ändå inte på utskrift om man kör med 1-3 % brus.

/petter

Räcker det med så lite brus för att det ska försvinna menar du? Jag får prova....

Nu har jag två metoder att testa... Ska bli intressant. Jag får återkomma med vad jag kom fram till.

Tack för hjälp!!

Mvh /Peter
 
Nu har jag testat lite...

Med gaussisk oskärpa på justeringslagret blev bandningarna nästan värre.

Med 3% brus och 25% opacitet så försvann bandningarna i princip helt... Ska bli intressant att se det på en utskrift.

Är detta verkligen enda sättet att gå tillväga om man inte vill ha bandningar? Hur bra är ett program som används av tusentals yrkesfotografer egentligen? Blir det inte bättre än så här? Eller ligger begränsningen i datorerna? är 16-bit för klent?

Lägger alla på brus för att "gömma felen"?


Låter nästan som jag är lite bitter. Men så är inte fallet. Känner bara att jag måste gå till botten med det här!! =o)

Fler tips???

Mvh /Peter
 
peter_wahlström skrev:
Är detta verkligen enda sättet att gå tillväga om man inte vill ha bandningar? Hur bra är ett program som används av tusentals yrkesfotografer egentligen?

Det kan ju vara så att det finns en metod där bandning inte uppstår. Att läsa vidare om ämnet i någon proffsbok om PS kanske kan ge dig svaret. Eller så finns svaret ute på Internet. Berätta gärna för oss om du finner ett svar.
 
Kan du inte lägga upp ett typexempel här så vi kan se, helst då ett utsnitt i "100% crop" som det så vackert kallas...?
 
Vad jag vet så används nog brus av de flesta fotografer/retuscherare när man får bandningar. Vi använder det hela tiden på jobbet, och vad jag har sett i dom färdiga trycksakerna så syns aldrig bruset där. (Där gör ju även rastret i trycket att så små detaljer som brus lätt "göms").

Har även kört ut 50x70 kopior på uppskalade EOS 5D-bilder där jag använt mej av brus. Har inte märkt något problem där heller.

Man får komma ihåg att det som syns i 100% på skärmen knappast syns på en utskrift i 300 ppi.



/petter
 
petter olsson skrev:
Vad jag vet så används nog brus av de flesta fotografer/retuscherare när man får bandningar. Vi använder det hela tiden på jobbet, och vad jag har sett i dom färdiga trycksakerna så syns aldrig bruset där. (Där gör ju även rastret i trycket att så små detaljer som brus lätt "göms").

Har även kört ut 50x70 kopior på uppskalade EOS 5D-bilder där jag använt mej av brus. Har inte märkt något problem där heller.

Man får komma ihåg att det som syns i 100% på skärmen knappast syns på en utskrift i 300 ppi.



/petter

Vilka inställningar kör ni på bruset? Max 3% eller vågar man gå upp mer? Jag kan ju prova mig fram, men det är alltid intressant att höra vad andra har kommit fram till som funkar bäst =o)

mvh /Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.