Annons

Bamboo eller Graphire4 calassic?

Produkter
(logga in för att koppla)

Batte

Aktiv medlem
Hej

Ska köpa mig min första ritplatta för bildredigering (wacom) och nu är jag i valet och kvalet mellan den beprövade Graphire4 eller den nya Bamboo. Intuos är tyvärr inget alternativ då pengar fattas.

Så min fråga är helt enkelt om någon har erfarenhet av att använda Bamboo till bildredigering?

Mycket tacksam för svar.

//Batte

http://www.wacom-europe.com/bamboo/showbamboo.asp

Batte skrev:
Hej

Ska köpa mig min första ritplatta för bildredigering (wacom) och nu är jag i valet och kvalet mellan den beprövade Graphire4 eller den nya Bamboo. Intuos är tyvärr inget alternativ då pengar fattas.

Så min fråga är helt enkelt om någon har erfarenhet av att använda Bamboo till bildredigering?

Mycket tacksam för svar.

//Batte

http://www.wacom-europe.com/bamboo/showbamboo.asp

Bamboo marknadsförs som en skrivplatta och det diskvalificerar den som ritplatta för dina ändamål. Därav blir det Graphire4 som är din grej.

// Maxe

Men om man tittar på upplösning och trycknivåer osv verkar de vara likvärdiga. Vad gör Bamboo till en dålig fotoredigeringsplatta? Vad ska man titta efter?

Batte

Ingen som har någon kommentar? Skulle verkligen uppskatta ett svar då jag inte förstår skillnaden mellan de båda.

Tack på förhand Batte

antagligen marknads profil, vem man försöker sälja till vilket även gör att kavliteten är olika.
Designers, konstnärer och fotografer är oftare petigare med kvaliteten än Bosse Buissnessman som är CEO CFO eller liknande...

Varför inte åka och testa båda hos en återförsäljare?

Själv har jag en graphire (nej inte 2, 3 eller 4) och är mycket nöjd med den =)

Från deras sida:

"Bamboo is a pen tablet for freehand writing, annotating and navigating in computer applications. Bamboo unlocks enhanced pen-based features in Microsoft Vista, Office 2007 or Mac OS offering a new way to interact with your computer. Extending the possibilities for personalisation, Bamboo provides a simpler, more natural way to navigate through information or create documents with greater impact."

Avgör själv - jag står fast vid mina rekomendationer.

// Maxe

Jag är också nyfiken på denna. Är det fortfarande ingen som har använt den? Bara för att den riktar sig till vanliga datoranvändare betyder ju inte det nödvändigtvis att den är oduglig som ritplatta.

Tror inte att det är någon skillnad på dem, annat än Bamboo's nya skroll/snabbknappar och något större aktiva yta. Det är likadan penna med i båda också, så vad kan vara så "fel" med bamboo? Några extra knappar försämrar inte ritförmågan precis.

mvh
Håkan

Jag har Bamboo . Har dock inte testat någon annan platta.

Är dock mycket nöjd och den har smått revolutionerat retuscharbetet. Har den i knät och sitter tillbakalutad i stolen =) , bara en sån sak. Och zoomar med touchpanelen på plattan.

Köpte den mest för att se om jag kunde vänja mig vid penna istället för mus, och det tog några timmar. Storleken är perfekt för mig ( A6 ) då jag är van vid små rörelser.

Äntligen någon som verkligen provat den. Ett problem jag har med min nuvarande mus är att den är för lågupplöst så det kan vara svårt att pricka rätt ibland, den hoppar flera steg vid en liten förflyttning, upplever du något sånt med plattan? Går det bra att använda den i vanligt datorarbete?

Pennan hoppar en pixel i taget, vilket kan se lite hackigt ut om man rör den med snigelfart, men det är ju oundvikligt.

Jag surfar ofta med pennan, är behagligt just att kunna luta sig tillbaka i stolen. Dessutom blir det ju inga klickljud från musen så det är alldeles tyst. Dubbelklick och sånt fungerar oxå fint.

Har dock inte lagt in några specialfunktioner på alla knappar än ( 2 på pennan och fyra på brädan ).

Det låter ju jättebra, en sån blir det. En stor anledning att jag köper en är för att lindra min musarm. Tack så mycket för hjälpen, tack även till Håkan.

Har precis packat upp en Intuos 3, verkar underbar! Men hur gör man för att skifta mellan musläge och pennläge på pennan?

Och när jag suddar ett lager i PS så är markörringen betydligt större än vad som verkligen suddas. Kan man ändra detta. (När jag använder musen är markörringen lika stor som det som suddas).

Hmmm, någon som vet?

Magnus Petersson skrev:
Och när jag suddar ett lager i PS så är markörringen betydligt större än vad som verkligen suddas. Kan man ändra detta. (När jag använder musen är markörringen lika stor som det som suddas).

Hmmm, någon som vet?

Det beror på tryckkänsligheten, ringen är så stor som penseln blir maximalt när du trycker jättehårt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar