Annons

Balfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

sdrlnd

Ny medlem
Hej!
Har åtagit mig ett uppdrag att fotografera en kompis lillebror när han har sin studentbal. Men har total idé-torka, är det någon som har några bra tips på vinklar bra bakgrunder osv? Fotograferingen kommer att vara i slottsmiljö, förhoppningsvis utomhus om vädret tillåter.
Kommer använda mig av en Canon eos 50D med antingen ett 24-70 2,8L eller ett 50 1,8II.
Några tips på hur jag ska få rätt med bra ljus osv. Reflexskärm?Har även att tillgå extern blixt om det skulle behövas!
(Mitt första "riktiga" uppdrag)
Tack
//oscar
 
Grattis på ditt första uppdrag!

Några saker att tänka på:
1. Glöm inte att fokus är på människorna. När familjen eller studenten tittar tillbaka på fotona så är det bra bilder för att de, eller folk de känner, är med i bilden. Det händer ofta att man ibland vill ta bilder på kristallkronan och slottet istället för studenterna.
2. Om du kan ha med en kameraassistent som tar hand om reflexskärmen skulle det vara suveränt. Han eller hon kan också hjälpa med att scout:a för fina bakgrunder.
3. Extern blixt är bra att ha när man fotar, både inomhus och utomhus. Om din kamera tillåter dig att fota med extern trådlös blixt kan du få väldigt fina bilder med bra ljus. Även om detta inte inte är möjligt, så funkar blixt bra som fill light eller som primär ljuskälla inomhus.

Lycka till! :D
 
Tack för grymma tips! blev kanonbra foton!
Ska lägga upp några snart så du kan se.
//Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.