Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Balfoto - dilemma

Produkter
(logga in för att koppla)

mgrufman

Aktiv medlem
Igår lånade jag ut mitt bästa porträttobjektiv 50/1.7 till en vän som ska ta student- och balkort under helgen. Naturligtvis fick jag idag frågan om inte jag kunde ta några bilder på ett par som ska på bal på lördag.

Jag vill inte gå till min vän och be att få tillbaka objektivet utan funderar istället på om mitt macroobjektiv Tamron SP AF 90/2.8 skulle duga? Vad tror ni? Har även ett 70-210/3.5-4.5 men jag tror att macroobjektivet ger betydligt skarpare bilder.

Tar även tacksamt emot andra tips vad gäller denna typ av fotografering. Kommer förmodligen att ta bilderna utomhus i skuggan. Kom gärna med förslag på bakgrund, poser etc.

/Mikael
 
Jag har själv nyligen fotograferat bilder till balen, använd gärna ett stort träd som ger skugga uppifrån, och ett tele på 200-250mm för att sudda ut bakgrunden, kör på bl:5,6 så får du en härligt suddig bakgrund, givetvis stativ och om du har spegeluppfällning så använd det också. Ditt Macro funkar också.
 
Reflexsärm

Tack Inge för dina råd. Efter att ha läst ditt svar samt letat lite i andra trådar har jag uppfattat det som att mitt macro rent av skulle vara bätte lämpat än 50/1.7 för detta ändamål.

Har även fundarat lite på ljuset. Som jag nämnde tidigare och som även Inge rekommenderade så kommer jag ta bilderna utomhus i skugga. Har förstått att många använder sig av någon typ av reflexskärm. Kan någon förklara för mig som är nybörjare hur denna ska placeras?
 
för att använda en reflexskärm så krävs det att du har en assistent. Hur den ska placeras beror helt på ljussituationen, men vitsen är ju altså att man ska lätta upp skuggor med den. En inte allt för låg position på skärmen brukar vara att föredra. Viktigt är också att assistenten håller den så att han/hon kan se effekten direkt på modellen/modellerna, annars är det svårt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.