ANNONS
Annons

Balbilder utomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

ellinor-hn

Ny medlem
Jag har fått i uppdrag av en kusin att fota hennes balbilder i början av Juni.
detta kommer ske mitt på dagen när solen står som högst dvs kring 13.
Har tagit reda på hela faderullan med att vara i skuggan och att reflektera ljus på paret.
Jag har en reflektor med guld/silversida samt en Nikon SB-800 blixt.
Men behöver lite fler tips på hur jag ska använda det och få så bra bilder som möjligt!!

Gå ut och öva med de saker du har. Testa olika förhållanden som sol, skugga, motljus, med eller utan blixt o.s.v. Du har ju en månad på dig att testa.

Med reflektorer i mycket starkt ljus är det lätt för modellen att kisa.
Det jag använder är en stor diffuser istället som ger mjukt behagligt ljus.

MVH Julle.

Reflexskärmen är inte alls dum men de flesta kniper med ögonen när du reflekterar ljus i ansiktet på dem. Rätt använd så är den väldigt bra men oftast så krävs det en medhjälpare som sköter skärmen för att balansera upp skuggsidan.

Blixten är helt klart överlägsen. Ger det där lilla extra i ögonen. Testa dig fram hur du skall ställa in kameran v.s. blixten. Jag kör kameran manuellt. Oftast exponerad efter bakgrunden (t.ex. himlen vid sidan av personen) Blixten -1/3 till -2/3 utom vid längre avstånd (ca 4 meter) då +-0 eller +1/3

Reflexskärmen är inte alls dum men de flesta kniper med ögonen när du reflekterar ljus i ansiktet på dem. Rätt använd så är den väldigt bra men oftast så krävs det en medhjälpare som sköter skärmen för att balansera upp skuggsidan.

Blixten är helt klart överlägsen. Ger det där lilla extra i ögonen. Testa dig fram hur du skall ställa in kameran v.s. blixten. Jag kör kameran manuellt. Oftast exponerad efter bakgrunden (t.ex. himlen vid sidan av personen) Blixten -1/3 till -2/3 utom vid längre avstånd (ca 4 meter) då +-0 eller +1/3

Ja jag får helt enkelt testa mig fram innan...
Tror du att man skulle kunna spänna upp ett stort vitt lakan mellan nå träd för att få ett mjukt ljus från solen? Jag har en medhjälpare med på detta så det är inge problem... när ja använde reflexskärmen förra gången, tyckte ja att guldsidan blev det ett aningen för gult ljus... Finns de vita reflektorer?

Lakan är nog lite för tätt. Har i och för sig inte testat själv. Reflexskärmar finns även vita och silver. Om du plåtar i RAW format, så kan du balansera ljuset i efterhand så att du får en "lagom" färg på huden. Vissa plåtar helst de sena timmarna på aftonen just för att få lite värme i ljuset. En smaksak som så mycket annat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar