Annons

Bakvänd optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Justus

Avslutat medlemskap
Ok, namnet säger ganska så mycket men jag förstår inte riktigt principen.. Kollat på en del bilder som tagits med 50 glugg bakvänt... !??? Någon som kan ta sig tid att förklara för en stackars idiot?

förstoring

Jag har inte heller så stor koll, men det gäller iallafall förstoring.

Det finns speciella mellanringar som gör att man kan klämma på sitt objektiv bakofram, och då använda det för att komma väldigt nära och göra väldiga förstoringar. Nu minns jag inte om man bara vände ett, eller satte ett bakvänt på ett annat, rättvänt. Ser dumt ut, men är tydligen användbart.

PRincipen är den att vänder du på din 50mm så får den en högre förstoringsgrad och fungerar alltså som ett makroobjektiv, vilket innebär att du kan ta bilder på väldigt små avstånd och med stor förstoring. För detta behövs en speciell adapterring. Man kan också ha ett objektiv monterat som vanligt och sedan sätta ett "bakvänt" på det. Sök på makro i forumet så får du massor med tips och förklaringar.
MVH Erik Å

Ett objektiv är alltid optimerat för en viss avbildningsskala (utom vissa som har flytande element och kan vara optimerade för flera avstånd).

När man använder optiken med mycket utdrag för makro så hamnar man utanför det optimerade området.

Vid en viss skala, olika med olika objektiv, blir kvaliteten bättre om man vänder objektivet. Det är helt enkelt för att man då hamnar närmare de avstånd optiken är konstruerad för, fast man har bytt plats mellan film och motiv.

Ja, mellanringar är en lite annan grej. Med de sitter optiken åt rätt håll men bara en bit bort.Det blir dock ungefär samma effekt. Ett set med sådana ringar kostar kanske 600kr finns på tex. http://www.photax.se
Det du använder för att vända på optiken brukar kallas reversalring och kan nog också finnas på Photax.

Just det..man kan använda mellanringar OCH vända på optken samtidigt också kom jag på..rörigt det här..

Ok, skulle man med ett mellanrings-set och en 50 mm (1,8) glugg kunna få fram "bra" skarpa bilder på, säg en insekt?

Ja. Ett treringskit på totalt 50 mm utdrag ger dig avbildningsskala 1:1 med ett 50 mm-objektiv, dvs att en insekt som är 36 mm lång går från kant till kant i filmrutan. Och kvaliteten blir bra. Arbetsavståndet kan dock vara lite kort, om det är en vaksam insekt.

Jag tror inte att det är någon större vits att vända optiken vid 1:1, det är nog främst aktuellt vid större avbildningsskalor än så.

Nej, ditt objektiv är fortfarande ett 50 mm-objektiv. Det är med telekonverter du förlänger brännvidden, inte med mellanringar.

Mellanringar flyttar bara objektivet längre från filmen så du kan fokusera närmare.

Telekonverter är också ett bra makrotillbehör till ett 50 mm förresten. Gärna tillsammans med mellanringar. Då får man stor flexibilitet och bättre arbetsavstånd. Ett 50/1.8, ett mellanringskit och en 2x-konverter så kommer man rätt långt.

Justus
Ser att du är 15 år.
Har du något 50 mm objektiv.?
Har du Nikonkamera.
Har ett Nikon 50mm 1:1,4 som du kan få låna.
Skulle laga det men fick aldrig ihop det sen.
Olja på bländarsegmenten är det.
Bländaren funkar inte. och alla delar finns kvar.
Repar du upp det så får du det.
Går väl använda till experiment och bakvänt Mackro i annat fall.
Och även om du lånar det så behöver du inte vara rädd om det.
-Anders

Senast ändrad:
Mm, 15 långa år :) Jag har en canon-kamera, men tack för erbjudandet. Det är skönt att se att folk vill hjälpa både teoretiskt och praktiskt.

För att vända ett objektiv back-och-fram, spelar inte fattningen någon roll. Du sätter filterfattningen mot kameran och fattningen kommer mot objektet som du vill fotografera.

Det enda som du behöver är en anpassningsring, där ena sidan har den filterdiameter som objektivet har (eller att du använder en step-down/step-up ring) och på den andra sidan den objektivfattning som du har.

Du kan även testa med att bara hålla objektivets frontlins mot kamerahuset för att testa och se effekten. Var dock försiktig så att du inte får några repor på frontlisen.

-- Nicke

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto