Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakvänd nikon 50 mm 1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

tordistehag

Medlem
Hej!

Jag har en Nikon D90 och bl.a. ett nikkor 50mm 1,8.
Nu undrar jag om nå´n har erfarenhet av att vända på objektivet för att köra extrem makrofotografering. Är det överhuvudtaget nå´t att fundera på. Eller blir det helt omöjligt att arbeta med en sådan utrustning.Jag har hört en del säga att det blir löjligt kort skärpedjup om man vänder på objektivet. Nästa fråga är, finns det sådan utrustning till en 50mm/1.8 och var köper man det.

Hälsn Tord

PS Jag har ett Sigma 150mm makro som jag är mkt nöjd med men jag antar att det inte går att vända på DS
 
Eller blir det helt omöjligt att arbeta med en sådan utrustning.Jag har hört en del säga att det blir löjligt kort skärpedjup om man vänder på objektivet. Nästa fråga är, finns det sådan utrustning till en 50mm/1.8 och var köper man det.

Prova själv, du har ju en 50:a, väl? Det är bara att hålla objektivet mot kamerahuset när du provar.

Ställ kameran i M-läge och ställ in någon lämplig tid. Variera bländaren på objektivet.

Tycker du att det verkar funka, kan du köpa en omvändningsring hos någon handlare. Ex: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1556999

Per.
 

Bilagor

  • Knapp.jpg
    Knapp.jpg
    6.8 KB · Visningar: 969
OK, det verkar ju häftigt. Ska absolut köpa en sådan, men behövs det inget skydd för den den "nya" frontlinsen (jag menar den sidan av gluggen som normalt sitter i kameran?

Jag har kört med D90 och omvändningsring. Det är jättekul. Skärpedjupet blir kort men det fungerar bra. Manuellt läge, stativ är bra liksom extra belysning.

Bilden visar en knapp på bankens koddosa, en av de första testen jag gjorde med ringen. Dålig belysning och vitbalans, men förstoringsgraden är ju rolig...

Ringen finns också här;

http://www.fotofyndet.se/product_info.php?products_id=5272&osCsid=6c7cffa5ee866d190cf62dd5e4f92c52
 
OK, det verkar ju häftigt. Ska absolut köpa en sådan, men behövs det inget skydd för den den "nya" frontlinsen (jag menar den sidan av gluggen som normalt sitter i kameran?

Den sitter normalt inte på så länge att något skydd behövs. Det är ju liksom inte en kombination man brukar åka till badstranden med...

Per.
 
Att vända ett 50mm direkt på kameran kommer inte att ge så himla mycket mer förstoring än du får med ditt sigma. Vill du ha större förstoringar ska du sätta det bakvänt framför sigmat, tex. Då kommer du att nå ca 3:1 i förstoring. Sen vet jag inte om just denna kombination funkar utan vinjettering och så, men det är ju bara att testa. Man kan hålla objektivet framför eller sätta fast det med tejp, provisoriskt.
 
Den sitter normalt inte på så länge att något skydd behövs. Det är ju liksom inte en kombination man brukar åka till badstranden med...

Per.

Men man kan fixa sig en br-3 också...Br-2+Br-3 sitter på mitt 50/1,4 som standard (fungerar som ett superbt motljuskydd när jag plåtar normalt). Dessutom kan ju dessa båda skruvas ihop till en mellanring (20mm) när man önskar en inte så extrem förstoring.
 
Samma sak gör man med en kikare om man behöver ett förstoringsglas ute i skogen. Vänd på kikaren och håll nära, mycket nära. Hmm vad hade nu detta med det här att göra;-)
JB
 
Tur att de inte är större - myrorna alltså...

Hej fotovänner!

Att vända objektiv är både enkelt och roligt. Två objektiv i ett.
Själv har jag vänt på mitt Canon EF 50mm f/1.8 II objektiv och hållt det mot kamerahuset (EOS 400D). Så här blir det när jag fotograferar i befintligt ljus utan stativ. Det går i alla fall att räkna tänderna på myrorna...

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=253732
Alla bilder i mitt album utom gafflarna är tagna på detta sätt

/Martin
 
jag testade lite snabbt att sätta en 18-105 med en bakvänd 35a på det blir jätte mycket svart runt om och endast ett liten cirkel i mitten som man ser igenom typ som att använda ett dx objektiv på en fx kamera ska det bli så eller är det min kombo av objektiv som inte passar sig ?
 
jag testade lite snabbt att sätta en 18-105 med en bakvänd 35a på det blir jätte mycket svart runt om och endast ett liten cirkel i mitten som man ser igenom typ som att använda ett dx objektiv på en fx kamera ska det bli så eller är det min kombo av objektiv som inte passar sig ?

Jag gissar att du har haft den på vidvinkel-inställning...testa zooma in lite först så kommer det nog lösa sig.
Men det är möjligt att just dessa två inte lämpar sig också.
 
Jag gissar att du har haft den på vidvinkel-inställning...testa zooma in lite först så kommer det nog lösa sig.
Men det är möjligt att just dessa två inte lämpar sig också.

jag testade det ingen skillnad men med ett 70-300 funkar det bättre ... lite skumt kan tyckas.

hur räknar man förstorings skalan när man gör sånt här ?
 
Om man inte ska ta hänsyn till att det rättvända objektivet kan fokusera närmare än oändligt så är det rättvända objektivets brännvidd/bakvända objektivets brännvidd. En bakvänd 35:a på 300mm ger således 8.5:1 (och ett vansinnigt kort skärpedjup).

Appråpå vinjetteringen: Har du öppnat upp bländaren på det bakvända objektivet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.