Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakgrundsfärgen här på sidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Pixel

Avslutat medlemskap
När jag själv lägger upp bilder eller kommenterar andra bilder så har jag iaktagit följande.

En ljus bild kan ha en tendens att flyta ut i den ljusa bakgrunden här på sidan. I mina egna program arbetar jag som regel med svart bakgrund och tänker därför inte alltid på detta. Fenomenet är ju detsamma med en mörk bild som kan flyta ut på likartat sätt i en mörk bakgrund.

Är det svårt för adm att lägga in en "ljusskala" där man själv ställer in bakgrunden vid betraktning av en bild här på sidan, dvs en "skala" som går från vitt till svart.

Jag vet att "en" (no name) norsk site har enbart svart bakgrund och "en" dansk har just denna ljusskala som jag tycker är ett fantastiskt instrument vid betraktning av bilder.

japp, det skulle inte vara dumt!
har lagt en svart ram runt 2 av mina bilder för att undvika det, men det skulle klart vara bättre om man slapp använda ramar! :cool:

Jag föredrar den här bakgrundsfärgen framför de mörka alternativen, men så kör jag ju oftast med vit passepartout också. Skulle jag ha bilder som gör sig bättre mot svart så skulle jag lägga en svart ram runt dem.

Håller med dig Jim och jag föredrar också denna ljusa bakgrund istället för en mörk.

Men min tanke var att man skulle själv som betraktare av en bild ha möjlighet att välja bakgrundston precis som det fungerar på ex.den danska sajten. Behovet uppstår när bilden saknar ram vilket många gör.

Aha, du menar alltså att man som bildbetraktare skulle kunna ändra bakgrunden själv? Jag det vore ingen dum funktion, speciellt om man kan göra det on-the-fly så det ändras utan att man behöver ladda om sidan. Då har man möjlighet att betrakta en bild mot flera bakgrunder och det kan ju göra rätt stor skillnad ibland.

Det verkar vara en vettig funktion med många fördelar, att man dessutom kan förstora bilden med hjälp av verktygen är ju ett + i kanten.

Jag är både positiv och negativ till idén.

Som jag ser det så påverkar bakgrunden bilden en hel del. En färg mot tex en vit bakgrund kan få en annan nyans mot en svart bakgrund. Precis som att ett föremål får olika färg vid olika typer av ljus. Det innebär att jag som fotograf inte riktigt har kontroll på hur bilden kommer att visas. Det tycker jag inte är bra.

Bra är det dock att man kan slippa problemet som ni har nämnt med bilder som "flyter ut". Det är jättebra eftersom en hel del bilder saknar ram.

Men..jag skulle nog önska att jag som fotograf hade möjlighet att i så fall välja bakgrund som jag tycker gör min bild rättvisa. Den skulle sedan ligga som en fast bakgrund så att andra som betraktar bilden bedömmer den utifrån det. Annars skulle man ju kunna tänka sig att betraktarna också hade möjligheten att justera/mixtra med själva bilden tills han/hon blev nöjd med resultatet,,,

/JP

Maximal otur Jim, det är klart att du troligen fick fatt i en bild som redan hade en tjock och ful ram och då kan det bli ett dåligt resultat. Försök en gång till med en bild som har en smal ram eller helst ingen ram alls.

Jonas, grundfärgen skulle vara som i dag, dvs vit. Men tanken är att det också skulle vara möjligt och ändra till en något mörkare nyans vid betraktning av bilden. Tycker inte det påverkar bilden som så om betraktaren själv väljer en ton på bakgrunden. Fotografen har ju valt att lägga upp bilden mot grundfärgen vit.

Att manipulera med bilder är någonting helt annat som inte alls är nämnt i detta inlägg.

Pixel skrev:
Maximal otur Jim, det är klart att du troligen fick fatt i en bild som redan hade en tjock och ful ram och då kan det bli ett dåligt resultat. Försök en gång till med en bild som har en smal ram eller helst ingen ram alls.
Nu kollade jag in ett tiotal bilder och alla hade fula ramar. Ingen var iofs så ful som de första som faktiskt ändrade färg i takt med att jag vred på bakgrundsfärgreglaget! Men det spelar ju ingen roll, jag förstår ju vad du menar och håller med om att det vore en intressant finess, även om den kanske inte står högst på listan över vad jag tycker borde göras.

Som det är nu har man inte valt att lägga upp sin bild mot en vit bakgrund. Med andra alternativa färger på bakgrunden så hade man kanske också gjort ett annat val.

Om denna valmöjlighet med att välja bakgrundsfärg fanns och fotografen fortfarande har sina bilder mot en vit bakgrund så kan det bero på två saker:

1. Att fotografen tycker att sin bild gör sig mest rättvisa mot denna färg/ton.

2. Att fotografen helt enkelt inte har tänkt på bakgrunden och då fått grundfärgen/tonen vit.

Jag tycker alltså bara att det är upp till mig som fotograf och upphovsman till bilden att själv få bestämma hur denna ska presenteras. Om jag väljer att lägga upp en bild mot en helt vit bakgrund så är det för att jag vill att min bild ska presenteras precis så för personer som tittar på den. Om då en betraktare ändrar bakgrundstonen till svart så innebär det att min bild kommer att presenteras på ett sätt som jag inte har tänkt mig. Tonen i den bild som plötsligt fått en svart bakgrund kommer alltså upplevas som ljusare än vad vad jag som upphovsman hade tänkt mig med en vit bakgrund.

Jag menade inte i min ironi att man som betraktare skulle manipulera bilderna. Men det kanske skulle vara möjligt för betraktarna att även där ha en "tonskala" för att korrigera tex kontrast. Tycker man att bilden är alldeles för ljus/mörk så skulle man kunna tänka sig att man som betraktare hade möjlighet att ändra detta. Problemet är ju förstås då att fotografens intention med bilden och hur han/hon vill att den ska presenteras suddas ut något. Effekten blir alltså liknande den om man som betraktare har möjlighet att ändra bakgrundston..fast då mer framträdande förstås.

Men..jag kan ha fel. Jag har inte haft förmånen att få testa funktionen så mycket ännu..utan det som jag skrivit ovan är vad jag TROR att det kan leda till. Och som fotograf vill jag inte att själva bilden ska "förändras" beroende på vilken bakgrundston den har. Jag vill ju att alla som ser den ska betrakta den från samma utgångspunkt.

Men jag ska ta och titta in lite mer på den danska sidan för att kanske fullt ut låta mig övertygas om idén. :)

Mvh
Jonas

mitt grafikkort har finessen att ställa in kontraster och liknande vilket jag skulle kunna göra för att manipulera fotot.. detta ändrar ju dock inte hur fotografen har valt att presentera fotot men kan däremot ge betraktaren möjlighet att ge kritik basrad på annat än känsla vilket bara är bra.

/oscar

Jag har varit inne nu och kollat ett 10-tal foton på den danska sidan. Jag måste säga att det är skillnad för mig hur jag tycker bilden är, beroende på vit eller svart bakgrund. Men det kanske bara är jag som tycker så!?

Men visst vill jag som betraktare ha denna möjlighet. Absolut! Det är ju kul att kunna ändra bakgrundsfärg för att få ett annat intryck av bilden. Helt klart. Men som upphovsman vill jag att bakgrunden ska vara så som jag lagt ut den. Det håller jag fast vid.

Tanken tycker jag ändå är god eftersom en hel del bilder saknar ram. Detta skulle man slippa och på så sätt kunna hålla ihop bilden bättre.

Man kanske vid bilduppladdningen skulle kunna få möjlighet att välja om man vill eller inte vill att betraktaren ska kunna ändra bakgrundsfärg?

Det skulle ge sådana som mig :D möjlighet att ha en fast bakgrund. Bilder till vilka man inte själv har valt någon bakgrundsfärg skulle automatiskt få en vit bakgrund. Dessa tillsammans med dem bilder som man INTE har valt att ha en fast bakgrund till är möjliga för betraktarna att själva ha kontroll över och då kunna ändra till vilken bakgrundston man nu känner för. På så sätt blir alla nöjda och glada... :p

/JP

Hm.. Intressant funktion. Fungerar inge vidare i Netscape dock. Men det är kanske ngt att överväga.

Hur många besökare använder sig av Netscape då? Är det ens värt att ta dessa besökare i beaktande då det oftast brukar röra sig om bråkdelar av 1% av besökarna som använder sig av denna webläsare?

Att kunna ändra bakgrundsfärgen som besökare vore kanonbra, ta bara hur en mörk bild presenteras med vit bakgrund. Man ser knappt motivet, detaljerna suddas ut och man ser bara något diffust mörkt. Skuggar man däremot de ljusa partierna runt bilden med händerna så framträder helt plötsligt en detaljerad, nyanserad och kanske vacker bild. Men det ser man inte därför att den vita bakgrunden lyser i förhållande till den mörka bilden.

Och särskilt då för oss med dåliga skärmar (nej, jag tänkte inte köpa en ny skärm just nu, sådana kostar pengar)...

BengtGrönbeck skrev:
Hur många besökare använder sig av Netscape då? Är det ens värt att ta dessa besökare i beaktande då det oftast brukar röra sig om bråkdelar av 1% av besökarna som använder sig av denna webläsare?

Öka Microsofts monopolsituation ytterligare mao? Låter inte som någon allt för genomtänkt idé.

martinl skrev:
Öka Microsofts monopolsituation ytterligare mao? Låter inte som någon allt för genomtänkt idé.
Skulle det vara ogenomtänkt menar du att ha funktioner på en välbesökt websida som kan utnyttjas av det stora flertalet? Andelen Internet Explorer-användare brukar ligga omkring 97-98% någonstans på välbesökta sidor, övriga är en blandning av Mozilla, Opera och nämnda Netscape (som för övrigt intar sistaplatsen bland dessa "stora" webläsare).

Tror, eller hoppas rättare sagt, att Fotosidan inte tar sina beslut beroende på vilket företag som råkar tillverka de populäraste webläsarna utan mer beroende på hur verkligheten ser ut. Är det så att en så förkrossande majoritet av besökarna har möjlighet att använda en viss funktion beroende på deras webläsare så borde man rimligtvis inte ha några andra tekniska invändningar mot att införa efterfrågade funktioner.

Det finns för den delen inga giltiga argument vad gäller webläsarkompatibilitet för att inte införa en sådan här funktion då det går alldeles utmärkt att scripta detta för samtliga dessa "stora" webläsare. Oavsett om det gäller IE, Netscape, Opera eller Mozilla...

BengtGrönbeck skrev:
Skulle det vara ogenomtänkt menar du att ha funktioner på en välbesökt websida som kan utnyttjas av det stora flertalet?

Ja, om det innebär att frångå rätt allmänt accepterade webbstandarder och begränsa sidans tillgänglighet till den majoritet som råkar använda en viss webbläsare istället för att implementera funtionerna så de har stöd i standarder som gör sidan tillgänglig för alla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar