Annons

Bakgrunden ljusast bakom modellen

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Tänker på effekter liknande denna:
Exempel på Nelly.com

En del gör ju mer likt en stor mjuk halo i efterbehandlingen, men i exemplet är det mer en cirkulär yta tycker jag. Så är det fixat med ljussättning, eller med efterbehandling tror ni?

Tips på hur man sätter ljuset, kan man få det så med huvudljus och fyllnadsljus, eller krävs troligen ett extra effektljus på bakgrunden?
 
Ser ut som gjort med ljus, kan inte tänka mig att de sitter och efterbehandlar in det på så många bilder.

Sätt ett riktat ljus på bakgrunden som är ett eller ett par steg högre än det övriga ljuset, forma ljuset med nån reflektor, med spot eller svart folie exempelvis.
 
Jo håller med, och tyckte själv det såg mest ut som ljussättning, vilket också är den vägen som intresserar mig. :)

Här måste man ju placera blixten snett från sidan, utanför bild. Med vanlig reflektor eller snoot blir väl ljusfläcken lätt oval. Har sett speciella snedskurna reflektorer för detta ändamå t.ex. här: exempel från Kaffebrus.com

Nu har jag ofta begränsat med utrymme att tillgå mellan modell/bakgrund. Men ser ju inte ut att vara så himla långt till bakgrunden i exemplet från Nelly.com heller. Kan det funka med bakgrundsreflektor och ställa blixten typ lika långt från bakgrunden som modellen, flytta ut den åt sidan och få en vinkel på ca 45 grader mellan blixt/bakgrund?

Har nå'n ett exempel där ni gjort ungefär så blir jag glad för en länk eller bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.