Annons

Bakgrund på bästa sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

digitalframtid

Ny medlem
Sitter och funderar på att antagligen måla en del av väggen eller nita upp ett lakan, vet inte riktigt som är att rekommendera!..

Ett lakan skulle ju vara det absolut lättaste, men jag är osäker på vilken färg som är bäst lämpad antar att vitt är att rekommendera om man tar vanliga poträtt och att blått förmodligen är det bästa om man ska editera in en annan bakgrund i datorn..

Så frågan är vilken erfarenhet har ni av bakgrunder?

Om väggen målas exempelivs vitt så bör det väl inte vara blank utan så matt vit som möjligt så inte blixten refexterar allt för mycket på fotot..

jag köpte bakgrundspapp på rulle och tejpade upp...senare visade det sig att tejpen fäste lite väl bra i tapeten...men i övrigt funkade det toppen!

Exempel finns här.

färgen på bakgrunden måste du ju bestämma själv. det är du som är fotografen, vi ska väl inte berätta för dig hur dina bilder ska se ut.

personligen tycker jag en intressant utomhus miljö blir en mycket bättre bakgrund än ett skrynkligt lakan.
varför vill du editera in andra bakgrunder i datorn? leta upp dessa bakgrunder på en gång istället och plåta modellen där på direkten.

Lakan tycker jag personligen är dåligt eftersom det ofta får en billig känsla över sig då det alltid blir skynkligt. Dessutom är det otympligt att förvara på ett bra sätt.

Pappersbakgrunder i olika färger är alldeles utmärkt - lätt att arbeta med och skrynklar sig inte. Ska du införa en digital bakgrund är chroma-key (blå) bakgrund att föredra framför annat.

Ska du måla använder du matt färg eftersom blank avger för mycket reflexer.

//Freddie

Jag skulle nog kosta på mig en pappersbakgrund om jag var dig. De kostar 640 kr för 11 meter och är man lite rädd om rullen kan den räcka länge. Det ger det absolut bästa resultatet. Samtidigt kan modellen både stå, sitta och ligga på bakgrunden utan att det blir några fula skarvar någonstans.

(måste släng in en bifråga efter som jag har tänkt på det där med bakgrund själv.)

var får man tag i bakgrunderna billigast? och finns det ngn butik i göteborg eller i närheten? som säljer billiga?

btw, någon som har ngt bildexempel med en hemms studio med vitbakgrund...

Datura skrev:
färgen på bakgrunden måste du ju bestämma själv. det är du som är fotografen, vi ska väl inte berätta för dig hur dina bilder ska se ut.

personligen tycker jag en intressant utomhus miljö blir en mycket bättre bakgrund än ett skrynkligt lakan.
varför vill du editera in andra bakgrunder i datorn? leta upp dessa bakgrunder på en gång istället och plåta modellen där på direkten.

Givetvis är det att föredra att ha ett riktigt vacker bakgrund men eftersom ekomiskt inte är det billigaste att ta med kompisen ner till kinesiska myren och likande så föredrar jag att leka med photoshop... :)

Personligen tycker jag att en vit bakgrund är att föredra om du har ont om pengar. En vit bakgrund kan man få att bli allt från vit till olika gråa nyanser beroende på hur man ljussätter den. Men man kan också använda färgat ljus för att få roligare resultat. Dessutom funkar vitt mycket bra till både färg och svartvitt.

Varför inte köpa ett vitt, relativt tjockt tyg som du sedan hänger upp i en vanlig gardinstång framför ett fönster? Visserligen bör man ha en rullgardin eller något annat som täcker fönstret så man inte får ett fult bakljus på tyget. Men eftersom vi är på väg in i en mörk årstid kan man ju annars vänta tills det blir mörkt. Eller också spänner du helt enkelt upp det framför en lagom stor vägg.

Men det är klart, har du råd ska du definitivt köpa en pappersbakgrund. De är lättare att hålla släta och går att dra ut på golvet.

/Joakim

Vaxduk

En vit vaxduk från Jysk är inte speciellt dyrt och funkar jätte bra för porträttbilder. Med vaxduk kan du dessutom välja om du vill använda en matt eller blank sida.
Du beöver inte fästa med tejp eller ngt annat utan bara hänga upp den på tex en gardinstång.

En tillfällig liten bakgrund att plocka fram vid behov kan vara en diaprojektorduk som fungerar utmärkt!

Larsa

Re: Vaxduk

jojo skrev:
En vit vaxduk från Jysk är inte speciellt dyrt och funkar jätte bra för porträttbilder. Med vaxduk kan du dessutom välja om du vill använda en matt eller blank sida.
Du beöver inte fästa med tejp eller ngt annat utan bara hänga upp den på tex en gardinstång.

Låter trevligt och Billigt (inte för jag vet vad den kostar än, men det låter billigt), räcker den till för helkroppsfoton? eller ja hur stor är den?

Det är nog att föredra att köpa en pappersbakgrund ändå. Det är nog svårt att få en vaxduk att räcka till för helkroppsfoto. En pappersbakgrund har bredden 2,75 m och det är väl det minsta som behövs för att få ut bra helkroppsbilder. Dessutom blir det dyrt i längden att använda halvmessyrer. Jag köpte tyg på IKEA för några hundralappar men har aldrig varit nöjd med det som bakgrund. Nu fick jag tag på en bakgrund för samma pengar i stort sett. Då har det kostat mig mer i längden.
Det är också vissa kvalitetsskillnader i en vit pappersbakgrund och en vaxduk men det kan ni kanske komma på själva.

I stockholm är det kameradoktorn som gäller, bland andra. Fast du bor ju inte i stockholm så det hjälper kanske inte dig, men andra i din situation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar