Annons

Bakgrund och porträtt, gå ihop

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad141202

Avslutat medlemskap
Om jag har en vanlig porträttbild, klipper ut själva porträttet och lägger en svartbakgrund, hur får jag porträttet och bakgrunden att smälta samman?

En "vanlig" porträtt bild kan ju se ut på 10000 olika sätt, så det gr inte att ge et exakt svar för just din.

En vanlig variant är att göra kanterna på friläggningen suddiga så de släpper igenom lite av bakgrunden, eller måla lite mökrt på kanterna. Men det beror helt på hur din bild ser ut. Om det kommer ljus bakifrån på porträttet kan det ju se konstigt ut med svart bakgrund, eller inte. I studio lägger man ofta en blixt bakifrån som effektljus eller hårljus. Så det beror helt på.

Här är en bra video om grunderna med friläggning.
Finns massa andra bra videos på denna sidan me för den delen.

http://www.moderskeppet.se/video/show/frilaggning-for-proffs

Hejsan! Tack för era svar, har en bild i mina gaillerier som heter "Jenny" som är en sådan bild som jag menar. Där har jag bara penslat på runt om för att få ett "snyggt" och något så när resultatet jag strävade efter. Men som sagt är jag fortfarande inte riktigt nöjd, men då kanske ni ser vad jag är ute efter? Titta gärna!

Resultatet blir tvärtom, alltså inte som en friläggning. Det blir svart som ligger ovanpå fotot, som en vignettering.

Om du har Photoshop CS5 så finns där nya Refine Edge som är bra på att frilägga saker. I tidigare versioner finns Extract Tool.

Eller kolla på youTube, finns massor av videos om friläggning. ( tex http://www.youtube.com/results?search_query=extract+model+photoshop&aq=f ).

Ja men de är ju så jag vill ha resultatet, som på bilden - fast bättre. De där känns målat. jag vill ha bättre kvalité. Jag vill inte plocka fram kanterna.

Då kan du använda en lagermask och göra porträttlagret mer eller mindre genomskinligt mot ett svart bakgrundslager, med en pensel målar du in en mjuk övergång till svart.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto