Annons

Bakfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men samtidigt borde väl skärpedjupet öka med ökat avstånd, och toleransen för vad som är i fokus ökar således lika mycket. Så det borde vara precis lika svårt, om inte svårare att se om skärpan är rätt eller ej.
Eller för att vända på det hela till praktisk användning, felfokus vid kortare avstånd borde upplevas som mer störande än vid längre, även om felet är linjärt.
Här kan jag såklart ha fel, och står gärna rättad av den som vet säkrare.



De är inga problem...

Det var ju ett fiffigt arrangemang med mjölkpaketet. Det gäller bara att var noga så att fokuspunkten håller sig på säker marginal från linjalen.

När det gäller avstånd till målet så har åtminstone de bilder jag sett på uppsättning på de professionella verkstäderna rejäla avstånd mellan kamera och mål. Flera meter.

Petter ...
 
Bakfokus? Din bild indikerar snarare frontfokus. Det faktiska fokusområdet ligger ju framför den tänkta fokuspunkten.

Men som ovanstående redan sagt, jag skulle inte oroa mig för mycket baserat på detta test.

Fel av mig.. hade inte koll på begreppet och när jag sökte var det första jag fick beskrivet på samma sätt som jag gjort. Det är självklart frontfokus.

/ Stefan
 
Tack för alla svar!
Har gjort nya tester (mjölkpaketsmodellen) och dessa visar inga som helst fel på autofokusen, den sitter perfekt varje gång och på olika avstånd. Jag förstår nu varför mina tester i tidningen inte gav några tillförlitliga resultat.
Har även testat hur långt utanför den markerade fokuspunkten den faktist hittar fokus och jag finner det förvånansvärt långt.

/Stefan
 
Har gjort nya tester (mjölkpaketsmodellen) och dessa visar inga som helst fel på autofokusen, den sitter perfekt varje gång och på olika avstånd.

Grattis!
Äntligen ett lyckligt slut på ett testa-objektivets/kamerans-autofokus-äventyr.
Min upplevelse är att när jag väl börjar testa brukar jag oftast hitta fel jag tidigare inte upptäckt i praktiskt bruk. Så bannar jag mig varför jag nödvändigtvis skulle testa i första läget.
 
Tack för alla svar!
Har gjort nya tester (mjölkpaketsmodellen) och dessa visar inga som helst fel på autofokusen, den sitter perfekt varje gång och på olika avstånd. Jag förstår nu varför mina tester i tidningen inte gav några tillförlitliga resultat.
Har även testat hur långt utanför den markerade fokuspunkten den faktist hittar fokus och jag finner det förvånansvärt långt.

/Stefan

Grattis!

Nu kan du lita på din utrustning och koncentrera dig på att ta bra bilder.

Ibland kommer dock AF att misslyckas när du försöker. Men det beror på hur tekniken fungerar.
Bifogad bild (100% crop) visar ett exempel där jag trodde jag fokuserade bäret, men AF hittade bättre kontrast i bladet bakom bäret (af-ramen i rött)


Petter ...
 

Bilagor

  • AF.JPG
    AF.JPG
    17.1 KB · Visningar: 183
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.