Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakfokus på Sigma 18-50 2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det ska vara typ 1/3 framför och 2/3 bakom eller tvärt om. minns inte så noga, leta i andra bakfokustrådar.
 
Om man behöver justera fokuseringen på sitt Sigma EX 18-50 f2.8, är det något som går på garantin, eller måste man betala för det?

Jag köpte mitt begagnat med garanti i ytterligare minst ett halvår, men har inte testat om det felfokuserar ännu.

Tänkte att det kan vara bra att veta om det går på garantin.
 
Mitt Sigma 18-50/2,8 fokuserade inte rätt. Kraftig backfokus. Lämande in kamera (D5D) och objektivet till Expert som skickade det vidare till Zieger. Fick tillbaka kameran och objektivet i torsdags tillsammans med hälsning att Zieger inte kan kaliberera ihop en D5D och ett Sigma 18-50/2,8 pga att de saknar de rätta verktygen. Lämnade tillbaka objektivet och köpte ett begagnat Minolta 70-210/4. Autofokusen fungerar klockrent på det objektivet. Ska nu köpa ett Minolta 24-105 - köper inte Sigma igen.
 
Välj i butik.

Hej,

Testade tre olika Sigma objektiv i en Expert butik när jag köpte mitt exemplar. De två första, ett nytt och ett demo fokuserade fel. Det tredje fungerade väldigt bra med min EOS 350D. Tycker det är en rejäl höjning jämfört med Kit objektivet och känner mig mycket nöjd för vad det kostade. Vid 2.8 är det dock inte riktigt lika skarpt men det är betydligt bättre än Kit objektivet som många påpekat.
Kit objektivet fokuserade fel samt även mitt Sigma 70-300 APO som är inlämnat på service. Har även provat med ett EF-S 60mm makro samt ett EF-S 10-22 som fokuserade rätt med en gång.

Mvh

Andreas
 
Jag har nu fått lösniningen på mitt problem. Heter 17-40 f/4l och nu fungerar allt som det ska! ;o)

Köpte mitt 18-50 i september i år. Märkte att det fokuserade fel. Testade lite snabbt och kom fram till att det var ca 20mm bakfokus på 40cm avstånd. Lämnade in objektivet till Zieger och de kom fram till att det fokuserade 18mm fel men att det var inom Sigmas tolerenser så de gjorde ingenting åt det (18mm på 60cm avstånd). Påpekade att jag tyckte det var fel med så mycket felfokus så de skulle kolla om man kunde justerade det ändå. De kom snabbt fram till att jag hade serienummer under 10.000 och att det inte gick att justera på de under ca 10.000 i serienummer. Fel kretskort i. Tack å ajö från Zieger, de kunde inget göra åt gluggen trots att de hade bra service och försökte.

Åkte hem och testade lite mer och grundligare. Kom fram till att jag har både fram- och bakfokus på mer än 20mm i vissa fall lite beroende på vilken brännvidd jag väljer. Fast ibland så blev det faktiskt rätt!! Berodde lite på vad jag fotograferade. Vände mig då till köpstället och de lovade att själva titta på gluggen trots att Zieger sagt att det var okey enligt Sigma. Efter ca 2 veckor hörde de av sig och erbjöd pengaran tillbaka då de inte hade någon ny glugg på lager. De hade också kommit fram till att det fokuserade lite konstigt och att det sällan blev rätt.

Sigma 18-50 f/2.8 är en mycket bra och väldigt skarp glugg. Manuellt fokuserat är det en dröm att fota med. Tyvärr så verkar det som om elektroniken inte är helt okey på de gluggar som har serienummer under ca 10.000 då de har en icke justerbar elektronik.

Nu tog jag mina återvunna pengar och köpte ett 17-40 f/4L istället. Fokuserar precis som det ska och är skarpt så det räcker. Synd bara att det inte är en 2.8'a!

/Micke
 
ni som testar fokus på lutande plan -- gör inte det!

mkt bättre att rada upp en massa saker och fokusera på ngt som är i mitten (tex ställ upp 10 batterier eller tändsticksaskar). det är mkt lättare att fokusera rätt på ngt som är vinkelrätt mot filmplanet.
 
mill skrev:
ni som testar fokus på lutande plan -- gör inte det!

mkt bättre att rada upp en massa saker och fokusera på ngt som är i mitten (tex ställ upp 10 batterier eller tändsticksaskar). det är mkt lättare att fokusera rätt på ngt som är vinkelrätt mot filmplanet.

Dra ett streck på ett vitt papper, och fundera sedan på hur kameran skulle kunna veta vilken vinkel du håller pappret i!

Poängen med testarken är ju just att du vet exakt var kameran fokuserar, eftersom det inte skall finnas något annat inom autofokusens område (låst till mittsensorn givetvis). Men jag håller med om att man, för att se den praktiska skillnaden gärna kan testa din metod oxå!

/Per
 
Per skrev:
Dra ett streck på ett papper, och fundera sedan på hur kameran skulle kunna veta vilken vinkel du håller pappret i!

Poängen med testarken är ju just att du vet vad kameran fokuserar på, eftersom det inte skall finnas något annat inom autofokusens område (låst till mittsensorn givetvis). Men jag håller med om att man för att se den praktiska skillnaden gärna kan testa din metod oxå!

/Per

Ja, ETT streck borde fungera bra. På min kamera får man dock in flera streck i fokusrutan om man lutar på pappret (tex det som det länkas till ovan) och jag är inte övertygad om att kameran fokuserar helt hundra procent rätt då. :)
 
mill skrev:
Ja, ETT streck borde fungera bra. På min kamera får man dock in flera streck i fokusrutan om man lutar på pappret (tex det som det länkas till ovan) och jag är inte övertygad om att kameran fokuserar helt hundra procent rätt då. :)

Absolut - får du in flera streck så faller hela idén med testet. Gå närmare, eller anväd ett annat ark.

-eller strunta i allt ihop och gå ut och fota istället - en strålande dag idag ju! ;)
 
Per skrev:
Absolut - får du in flera streck så faller hela idén med testet. Gå närmare, eller anväd ett annat ark.

-eller strunta i allt ihop och gå ut och fota istället - en strålande dag idag ju! ;)

inte jag som testar fokus :) tyckte mest att de som gjorde fokustest borde testa med att fokusera på ett vinkelrätt plan istället (om de nu tyckte att det fokuserade fel) :)
 
Jag fick exakt samma resultat på felfokus med lutande plan och testark som med böckerna i bokhyllan förskutna med ca 1mm/bok. Lutande eller vertikalt plan spelade ingen roll.

/Micke


mill skrev:
ni som testar fokus på lutande plan -- gör inte det!

mkt bättre att rada upp en massa saker och fokusera på ngt som är i mitten (tex ställ upp 10 batterier eller tändsticksaskar). det är mkt lättare att fokusera rätt på ngt som är vinkelrätt mot filmplanet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.