ANNONS
Annons

Bakfokus på Sigma 18-50 2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag köpte ett Sigma 18-50 2,8 och jag tycker jag får oskarpa bilder med det.
Jag har testat mot ett testark, och när jag är nära närgränsen ligger fokus perfekt. Se bilden nedan.
När jag går lite längre ifrån så blir det kraftig bakfokus. Har testat många exponeringar.
Är det bara att lämna in eller? Vart då? Skicka någonstans eller lämna in i affären där jag köpte det, i en annan stad tyvärr.
Jag väntar på en sprillans ny 20D, jag ska se vad som händer med den med denna gluggen.
 

Bilagor

  • 18-50-4.jpg
    18-50-4.jpg
    35.3 KB · Visningar: 1,251
Lemonshark skrev:
Jag köpte nyligen ett Sigma 18-50 2.8 EX och alla bilder tagna med 18mm och 2.8 är rejält oskarpa.

Vid 18mm och f/2.8 så är bilderna alltid en aning oskarpare än vanligt med detta objektiv. Men jag upplever inte mitt exemplar som något jätte oskarp vid dessa lägen.

Har heller aldrig upplevt bak- eller frontfokus med det.
 
Andreas_H skrev:
En bit ifrån:


Jag tycker att det är lite svårt att avgöra om det är för mycket backfokus på denna bild.

Man ska tänka på att det är alltid marigt att fokusera på lutande plan. Bl.a annat för att man vet inte exakt var AF-sensorerna mäter (på vilken punkt av motivet)

Det finns många trådar om backfokus i forumen. Du kan söka i gamla trådar och läsa om detta "problem". Ganska ofta handlar det om handhavande i stället för fel på objektiv och kamera.
 
Jag mäter med centrumpunkten.
Ska se vad som händer när jag skruvar på det på min nya 20D som kanske skramlar ner i postlådan i morgon.
Men det är lite konstigt, canonobjektiven ligger perfekt i fokus när jag testar dem.
 
Men dina andra gluggar funkar bra? Vad har du för kamera? Vart lämnade du in det? Mitt 70-200 2,8 frontfokuserar, och 18-50 har bakfokus..
Nu ska jag åka och titta om mitt paket har kommit.. Hoppas Hoppas..
 
Testade ett sigma 18-50 2.8 på Scandinavian photo häromdagen.
Fokuseringen ändrades väldigt ofta ett litet hack varje gång jag tryckte ned avtryckaren till hälften, även om den redan ställt fokus och gett tecken att det var klart. Fokus hoppade fram och tillbaka liksom. Tog flera serier bilder med fokus omställt vid varje knapptryckning utan att röra kameran i övrigt. Många bilder blev ur fokus.
Trist.
Testade på 350d, 20d, och 5d.
Har beställt ett dock. När fokus var rätt var objektivet skarpare än 17-40 4L.
 
Andreas_H skrev:
Men dina andra gluggar funkar bra? Vad har du för kamera? Vart lämnade du in det? Mitt 70-200 2,8 frontfokuserar, och 18-50 har bakfokus..
Nu ska jag åka och titta om mitt paket har kommit.. Hoppas Hoppas..
Jag köpte en D5D för några veckor sedan. Hade först ett Sigma 18-50/3.5-5.6 men bytte till 18-50/2.8. Det ljussvagare Sigmat fungerade bra och fokus låg rätt. Lämnade in 2.8:an till Expert och de lovade att jag ska få tillbaka det i början av nästa vecka. Jag är nybörjare på DSLR och hade det inte varit så att jag först provade 3.5-5.6:an så hade jag nog trott att felet låg hos mig som fotograf. Bilderna vid 18 mm och 2.8 var alla ur fokus.
 
Jag köpte ett 18-50mm f/2.8 EX DC för några månader sen. Upplevde att vissa bilder blev oskarpa trots att de inte borde blivit det så gluggen hamnade i väskan utan att användas.

Fick lite strötid över häromdan och kollade med ett vanligt måttband i vinkel och gluggen hade rejäl framfokus (runt 2cm fel nästan rakt igenom på ca 40 cm avstånd). Upplever också att det är oskarpt trots manuell fokusering och mitt EF-S 10-22 är bättre och den är ju inte direkt känd för att vara knivskarp. Mot ett 17-40 f/4L är sigmat pinsamt oskarpt.

Har lämnat in gluggen hos Zieger Teknik i Linköping (http://www.zieger.se/) då de har hand om all service på Sigma. Får förhoppningsvis tillbaka den nästa vecka och hoppas för fullt att den nu ska vara både skarp och fukusera rätt.
 
Har också problem med mitt Sigma 18-50 2.8. Enligt Scandinavian Photo så är det mycket problem med Sigma och Canon.

Har haft min kamera med Sigmat på service i över 3 månader. Först till Stockholm Centralservice med allting i över en och en halv månad då de justerade kamerahuset lite, sen till Zieger för justering av objektivet i några veckor, där de konstaterade att objektivet var rätt kallibrerat och fungerar med deras 350D, och nu slutligen hos Canon i Mölndal där det legat i över två veckor fast det skulle tas omgående.

Kan ju säga att min förtroende för Canon inte är värt särskillt mycket längre.
 
Jag får också tveksamma resultat med måttband när jag testar. Mitt är köpt på zebramedia. Måste man skicka in det för att få det kollat eller tror ni man kan knalla ned till scandinavia och be dom testa? Och om det inte fokuserar som det skall, kan dom göra nått åt det?
 
Efter lite mer testande kna jag konstatera att det gärna felfokuserar på lutande plan men inte på platta ytor. Använder en tumstock. Mina bilder blir skarpa över allt utom några få gånger i vidvinkelläget. Fokusen verkar dock en smula förvirrad och hoppar lite fram och tillbaka. Objektivet är dock grymt skarpt...
 
Kan i alla fall berätta att jag fått tillbaka kameran från Canon i Mölndal och nu känns Sigmat hur skarpt som hellst och fokus sitter där den ska.
Tycker dock fortfarande att det har tagit onödigt lång tid som det inte hade behövt ta om bara Central Service hade gjort jobbet ordentligt på en gång.
 
dum fråga men kan någon förklara för mig vad bakfokus o framfokus är för nåt?

har själv en 350D som sällan används
har laddat batteriet 1gång sen jag köpte den för ca3mån sen
har 1st kitobjektiv o 1st sigma 18-200
köpte 18-200 för att ha den som allround
har märkt själv att fokusen hoppar varje gång jag trycker ner knappen
sen får man suddiga bilder när jag har den på den vita pricken "28mm"

var små sugen på att byta ut min 18-200 mot en
18-50/2,8 men när man läser så vill så vågar man inte byta
 
18-50 2,8 är en bra glugg, om den fokuserar riktigt. Front/back-fokus är när kameran lägger fokus framför/bakom det du siktar på, som då kommer utanför fokus. Sigma+Canon verkar inte vara en perfekt kombination tyvärr. Jag väntar fortfarande på att få tillbaka min 20D och 18-50 2,8 och 70-200 2,8 från Zieger, där de varit på garantijustering.
 
Hmmm nu blev jag väldans osäker på om man vågar köpa ett 18-50 på ebay...
Någon som vet hur Zieger ställer sig till optik köpt "utomlands"?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.