Annons

Bakfokus på da*16-50 på en K200D

Produkter
(logga in för att koppla)

Telemark

Ny medlem
Bakfokus med da*16-50 på en K200D

Har just inhandlat ett da*16-50 från Cyberphoto trots alla väldigt varierande omdömen beträffande denna optik.
Tyvärr verkar det som mitt exemplar lider av väldigt noterbar bakfokus mellan 16-35 mm och något mindre vid 35-50 mm (detta gäller bländare 2.8-5.0, 5,6). Klart märkbart vid provfotografering av diverse testkartor samt något hundratal bilder i verkliga situationer (allt från blommor till hundnosar).

Har självklat testat mot mina övriga objektiv med liknande bländare bla. FA35/2, DA40/2.4 Limited och DA 21/3,2 Limited (kanske något tuff konkurrens men ändå) och dessa ligger helt klart bättre till fokusmässigt.

För övrigt verkar skärpan bra och jämn över hela bilden och SDM:en surrar på utan trassel.

Det största problemet är ju att det inte går att justera autofokusen individuellt för flera oblektiv...

Behöver råd om hur jag ska gå till väga för att få ordning på det hela. Satsa på en ny från Cyber och hoppas att den är bättre eller skicka in hela kalaset på nån form av kalibrering med huset?

Tacksam för svar av nån med erfarenhet av detta problem!

/Thomas
 
Senast ändrad:
Ring Cyber. De kommer att lösa problemet åt dig. Kalibrering borde göra susen.

/ Jonas
 
Det blir retur

Har pratat med Cyber och ska skicka tillbaka objektivet och få ett nytt. Fungerar inte det så blir det väl justering.

/T
 
Vad kostar det att få en kamera kalibrerad med 2 objektiv?
På en del närbilder jag tagit med minsta bländare ligger fokus inte riktigt där jag haft fokus, utan lite bakom.
 
Tråkigt att höra, men du är inte ensam, har precis konstaterat att mitt tamron 17-50 som jag köpte från cyberphoto felfokuserar i området runt 20-30mm brännvidd, vid 17 och 35-50mm så ligger fokus så när som perfekt. Har kontaktat cyber och de skall skicka en returfraktsedel, optiken skall in på justering, vi får väl se hur lång tid det kan ta, själv har jag en K20 som ger möjlighet till AF adjustment, men vad hjälper det när felet inte är konstant över hela zoomen.
Hoppas det löser sig.
/Mvh Tobias
 
Andra försöket...

Har nu fått ett nytt exemplar att leka med (äldre serienummer till råga på allt) och det verkar bättre än det första fokusmässigt. Ska göra fler "vetenskapliga" tester snarast för att vara säker.

/T
 
Kostnad

Vad kostar det att få en kamera kalibrerad med 2 objektiv?
På en del närbilder jag tagit med minsta bländare ligger fokus inte riktigt där jag haft fokus, utan lite bakom.
Jag skickade mina två fasta objektiv AF 50mm och AF 35mm till http://www.kameraservice.se/
för sensorrengöring, kalibrering och översyn. Kameraservice ringde, mitt 50mm hade i det närmaste skurit ihop och behövde plockas ner och åtgärdas. Kalibrering två objektiv, reparation av mitt 50mm, rengöring och översyn kamera kostade 1800 kronor med frakt. En bättre investering kunde inte gjorts, aldrig har jag upplevt den skärpan med objektiven tidigare. Jag kommer att fortsättningsvis låta kameraservice sköta översynen av min Pentaxkamera. Trevlig personal och underbar support(de ringde och förklarade allt, gav slutpris och begärde godkännande för att utföra service).
 
Jag skickade mina två fasta objektiv AF 50mm och AF 35mm till http://www.kameraservice.se/
för sensorrengöring, kalibrering och översyn. Kameraservice ringde, mitt 50mm hade i det närmaste skurit ihop och behövde plockas ner och åtgärdas. Kalibrering två objektiv, reparation av mitt 50mm, rengöring och översyn kamera kostade 1800 kronor med frakt. En bättre investering kunde inte gjorts, aldrig har jag upplevt den skärpan med objektiven tidigare. Jag kommer att fortsättningsvis låta kameraservice sköta översynen av min Pentaxkamera. Trevlig personal och underbar support(de ringde och förklarade allt, gav slutpris och begärde godkännande för att utföra service).

Tack för det tipset!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.