Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bajonettfattning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har blivit erbjuden att köpa några äldre teleobjektiv för en ringa summa. Saken är den att det är bajonettfattning på dem (enligt säljaren - jag kan nada om det där). Alltså passar de inte på min EOS5:a. Slänger därför iväg ett långskott och undrar om någon vet om inte Canon har kommit på ett sätt att konvertera och anpassa fattningarna.
Det är grymma objektiv och jag skulle gärna se dem i min ägo!

I princip alla någorlunda moderna systemkameror har bajonettfattning. Har kameran inte bajonett så är det gängfattning (där det finns 2 vanligare varianter, 39mm Leica och 42 mm Praktica / Pentax)
Till exempel Minolta införde bajonett redan 1959! Problemet är att det flesta har en egen variant av bajonett.
Det du behöver göra är att kontrollera till vilken kamera objektiven är. Har du tur kan det vara objektiv med utbytbar bajonett. Vanliga typer av sådana är T2, TX, YS, Adaptall.

Detta blev ett kortfattat svar på ett stort ämne :). Det du behöver göra är att samla mer fakta, och återkomma med frågan när du vet lite mer.

Det borde gå med någon slags adapter. EOS-fattningen är bred och djupet till filmplanet är stort, därför är det möjligt att bygga adapters.

T. ex finns det adapter från Leica R, Nikon, Zeiss till EOS, men inte från Leica R till Pentax, snyft...

ANNONS
Götaplatsens Foto