Jag körde en test med CCC och det tog drygt 15 timmar att backa upp min bilddisk. Nu kör jag Get Backup och har backat upp samma disk till ca 30% på mindre än en timma så CCC verkar onekligen väldigt tidskrävande. Har tittat lite på Silverkeeper också men de var väldigt tydliga med att den kommer inte att utvecklas eller uppdateras mer. Det blir nog Time Machine och Get Backup tillsvidare för min del.
Hej, Jag kör med CCC också, vet inte om du har kommit på det under tiden men det finns egentligen ingen anledning till att ha en "manuell startknapp" i form av länk i dock eller liknande tycker jag, om man sätter den att köra en automatisk backup typ "varje onsdag och lördag". Första gången kan det ju ta lite tid så klart, men när jag kör mot ett NAS kopplat via Gigabyte Ethernet kör den nu mera endast det som är nytt eller har ändrats istället för dom ca. 900 GB bildmaterial från första gången. Sedan kommer det ett mail som talar om att allt är klart (exempel se nedan). Backup ska ju vara "set & forget", annars blir det oftast inte av nån gång när det gäller.
Du kanske vet detta redan, kan ju göra nytta för någon annan. CCC är ju inte längre gratis, men fritt i 30 dagar och sedan kostar det inte så mycket för vad det kan & är värt pengarna tycker jag.
Lycka till med backupen,
Jonas
Exempel på CCC mail:
Begin forwarded message:
From: Jonas
Subject: CCC: Backup Finished Successfully: 2012 Photobackup to Qnap
Date: 5. December 2012 14:28:00 GMT+1
To: jonas
Source volume: RAPID-RAID
Mount point: /Volumes/RAPID-RAID
Filesystem: hfs
Capacity: 1.92 TB
Used: 1.26 TB
Available: 454.48 GB
Mac OS X version: Mac OS not installed
Destination volume: 2012-Photobackup
Mount point: /Volumes/2012-Photobackup
Filesystem: afpfs
Capacity: 9.84 TB
Used: 4.08 TB
Available: 4754.78 GB
Mac OS X version: Mac OS not installed
Task settings:
CCC will copy the selected items from "RAPID-RAID" to the network volume "2012-Photobackup". If you have backed up to this destination in the past, only items that have been modified since the last backup task will be copied.
• Files and folders unique to the destination will be left alone.
• Files on the destination will be updated only if they are newer on the source.
• Older versions of updated files will not be archived.
Time elapsed: 02:57:47
Data copied: 24.70 GB
Total data in file set: 955.19 GB
Regular files copied: 2477