Annons

Backup till K10d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Punkk

Avslutat medlemskap
Inte för jag behöver ett, men såg att Expert säljer ut Samsung GX-1L (*istDL?) inkl. 18-55 för 4799 kr!.

Dessutom har dom Samsungs variant på 50-200 för 995 kr vilket känns som rena fyndet jämfört med priset på Pentax "original"
 
Punkk skrev:
Inte för jag behöver ett, men såg att Expert säljer ut Samsung GX-1L (*istDL?) inkl. 18-55 för 4799 kr!.

Dessutom har dom Samsungs variant på 50-200 för 995 kr vilket känns som rena fyndet jämfört med priset på Pentax "original"
Kameran är nog i princip samma, för objektivet tror jag antirefelxbehandlingen skiljer sig åt. Pentax har ju sitt SMC, tror inte de låter någon annan använda det, men jag kan ha fel. Objektivet är ju grymt prisvärt för 2000 så 1000 spänn är ju nästan gratis, även om det skulle vara aningens aningens sämre.
 
Det är lite sjukt det här med varumärken nu förtiden!
Samsung levererar optik som dom hyrt/köpt/lånat namnet Schneider Kreuznach till men som egentligen är producerat av Pentax.... :)
 
Re: Re: Backup till K10d?

quarc skrev:
Kameran är nog i princip samma, för objektivet tror jag antirefelxbehandlingen skiljer sig åt. Pentax har ju sitt SMC, tror inte de låter någon annan använda det, men jag kan ha fel. Objektivet är ju grymt prisvärt för 2000 så 1000 spänn är ju nästan gratis, även om det skulle vara aningens aningens sämre.
Ja, och Ford kallar sina bilar Volvo. Och posten har blivit en godisbutik, eller egentligen tvärtom.
 
Re: Re: Backup till K10d?

quarc skrev:
Kameran är nog i princip samma, för objektivet tror jag antirefelxbehandlingen skiljer sig åt. Pentax har ju sitt SMC, tror inte de låter någon annan använda det, men jag kan ha fel. Objektivet är ju grymt prisvärt för 2000 så 1000 spänn är ju nästan gratis, även om det skulle vara aningens aningens sämre.
Samarbetet Pentax Samsung handlar om att ge och ta, så optiskt tror jag inte det skiljer något.
 
Re: Re: Re: Backup till K10d?

Bofoto2 skrev:
Samarbetet Pentax Samsung handlar om att ge och ta, så optiskt tror jag inte det skiljer något.

Hoppas samarbetet kan bli lite mer givande för kund också. Gemensam bajonett men att Samsung utvecklar egna hus och Schneider egen optik, det vore trevligt!
 
Schneider

Punkk skrev:
Hoppas samarbetet kan bli lite mer givande för kund också. Gemensam bajonett men att Samsung utvecklar egna hus och Schneider egen optik, det vore trevligt!
Om Samsung tänker utveckla själva vet vi inte men Schneider är ingen firma (åtminstone inte med tillverkning)längre bara ett varumärke med prestige som Samsung och Kodak skriver på sina objektiv.
Samsung kanske kommer med egna systemkameror i framtiden men knappast några objektiv. Den utveckling jag tror på är att Pentax gör kamerorna och objektiven medans Samsung gör elektroniken och sensorerna. På så sätt gör respektive firma vad dom är bra på samt att det är mera kostnadseffektivt.
Sony tillverkar nog sensorerna ett tag till till Samsung/Pentax.
Trådskaparen Punkk skrev: "Dessutom har dom Samsungs variant på 50-200 för 995 kr vilket känns som rena fyndet jämfört med priset på Pentax "original"
Ni som inte har....köp!!! medans erbjudandet finns kvar (internetpris).
 
Tack för tipset!

Har varit "ute" och letat efter just Samsungs 50-200 utan att hitta det och så såg jag den här tråden :) Har nu köpt ett ex hos expert..
 
Re: Re: Backup till K10d?

quarc skrev:
Kameran är nog i princip samma, för objektivet tror jag antirefelxbehandlingen skiljer sig åt. Pentax har ju sitt SMC, tror inte de låter någon annan använda det, men jag kan ha fel.

Samsung varianten av Pentax DA 50-200 har identisk optik och antireflexbehandling som Pentax eget, de tillverkas i samma fabrik och optiken genomgår samma antireflexbehandling. Ja, Samsung varianten har SMC - fast det står inte någonstans på objektivet.

How come? Jo, självfallet vill inte Pentax skylta med att Samsung har SMC, så därför talar de inte om det på objektivet, men att Samsung varianten har SMC beror på att det är helt enkelt för dyrt och komplicerat att bygga upp en egen produktionsdel i fabriken för att applicera en enklare antireflexbehandling för de Samsung betecknade varianterna. Det är mycket mer ekonomiskt att låta alla linselement genomgå samma process än att bygga upp en helt egen separat del med egna maskiner och material.

Hälsar
R
 
Re: Re: Re: Backup till K10d?

Roland Mabo skrev:
Samsung varianten av Pentax DA 50-200 har identisk optik och antireflexbehandling som Pentax eget, de tillverkas i samma fabrik och optiken genomgår samma antireflexbehandling. Ja, Samsung varianten har SMC - fast det står inte någonstans på objektivet.

How come? Jo, självfallet vill inte Pentax skylta med att Samsung har SMC, så därför talar de inte om det på objektivet, men att Samsung varianten har SMC beror på att det är helt enkelt för dyrt och komplicerat att bygga upp en egen produktionsdel i fabriken för att applicera en enklare antireflexbehandling för de Samsung betecknade varianterna. Det är mycket mer ekonomiskt att låta alla linselement genomgå samma process än att bygga upp en helt egen separat del med egna maskiner och material.

Hälsar
R
Tack för den informationen. Synd att jag redan köpt mig en 50-200 dock, men mycket bra att veta för framtiden om det skulle komma fler specialerbjudanden.
 
Re: Re: Re: Backup till K10d?

Roland Mabo skrev:
Samsung varianten av Pentax DA 50-200 har identisk optik och antireflexbehandling som Pentax eget, de tillverkas i samma fabrik och optiken genomgår samma antireflexbehandling. Ja, Samsung varianten har SMC - fast det står inte någonstans på objektivet.

How come? Jo, självfallet vill inte Pentax skylta med att Samsung har SMC, så därför talar de inte om det på objektivet, men att Samsung varianten har SMC beror på att det är helt enkelt för dyrt och komplicerat att bygga upp en egen produktionsdel i fabriken för att applicera en enklare antireflexbehandling för de Samsung betecknade varianterna. Det är mycket mer ekonomiskt att låta alla linselement genomgå samma process än att bygga upp en helt egen separat del med egna maskiner och material.

Hälsar
R

Bra info, rätt rejäl prisskillnad för samma produkt måste jag säga :)
 
Re: Re: Re: Backup till K10d?

Roland Mabo skrev:
Samsung varianten av Pentax DA 50-200 har identisk optik och antireflexbehandling som Pentax eget, de tillverkas i samma fabrik och optiken genomgår samma antireflexbehandling. Ja, Samsung varianten har SMC - fast det står inte någonstans på objektivet.

How come? Jo, självfallet vill inte Pentax skylta med att Samsung har SMC, så därför talar de inte om det på objektivet, men att Samsung varianten har SMC beror på att det är helt enkelt för dyrt och komplicerat att bygga upp en egen produktionsdel i fabriken för att applicera en enklare antireflexbehandling för de Samsung betecknade varianterna. Det är mycket mer ekonomiskt att låta alla linselement genomgå samma process än att bygga upp en helt egen separat del med egna maskiner och material.

Hälsar
R
Ja nog är dom lika...köpte ett idag på Expert...verkar som dom blandat ihop motljusskydden...står Pentax på mitt
Ps. köpte en K10a igår....har aldrig känt mig så säker efter Phil tester....Janne
 
Re: Re: Re: Re: Backup till K10d?

jekans skrev:
Ja nog är dom lika...köpte ett idag på Expert...verkar som dom blandat ihop motljusskydden...står Pentax på mitt....../B]

Kan man få K10D med Pentax på framsidan och Samsung på baksidan? Något för frimärkssammlare?
 
Verkar ju prisvärt om det är samma som Pentax 50-200 som Roland skriver.
Tar de samma pris i butik? Siten är lite tvetydig på den punkten.

Det kanske blir ett till hårt paket till mig. :)
 
oskard skrev:
Verkar ju prisvärt om det är samma som Pentax 50-200 som Roland skriver.
Tar de samma pris i butik? Siten är lite tvetydig på den punkten.

Det kanske blir ett till hårt paket till mig. :)

Jag hämtade, för en halvtimme sedan, ut min Samsung D-XENON 50-200 från Expert Stormarknad.
Betalade 849:- med ett par rabattkuponger. Får såklart MedMera-poäng för detta inköp oxå.
Klart klipp känns det som.
Jag lade in beställningen på stormarknaden för ca 1 vecka sedan.

Slå till!!!
 
Min prisfundering var pga deras formuering:

Internetpris 995:-
(Stormarkn.pris 995:)


Och jag vet inte om jag vill/orkar åka till någon av deras stormarknader. Å andra sidan var det ju inte speciellt många butiker den fanns i lager i. Får väl gå till nån av dem och bjuda 995 för den och se vad de säger. Klart opedagogisk prissättning på siten...
 
alltså:

du får köpa den för 995:- hos en Expertbutik eller hos Expert Stormarknad. Om de inte har den inne så beställer de den åt dig och du lägger en handpenning på 100kr och betalar resterande när du hämtar den.

Det lustiga är att du också kan lägga en beställning på www.expert.se och välja postorder med tilläggsavgifter ELLER (här kommer det lustiga) så kan du välja LEVERANS till valfri Expert-butik vilket kostar 19 eller 29 kronor extra !!!

Billigast: Be dem beställa in den till dig och lägg ut en hundring i förväg.

Bekvämast: Gör en internetbeställning och välj leverans efter önskemål.
 
OK. Jag fick intrycket från siten att priset inte gällde i deras "vanliga" butiker, bara på "stormarknader" eller på nätet.

Sen finns ju ett tredje alternativ; jag kilar iväg till en butik som har i lager så får jag den direkt.:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.