Annons

Backup till extern. Slippa tanka över allt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Sjögren

Aktiv medlem
Jag har nånstan kring 50-75 GB bilder på en hårddisk i datorn. Bilderna ligger även på en extern disk som backup. (plus en 3:dje disk i ett annat hus, för att vara brandsäker men det hör inte hit)

När jag ska göra backup så brukar jag ta dom mappar som jag vet än nya och köra över dom till externdisken. Det jobbiga är att hålla reda på alla nya mappar? Jag skulle vilja göra så att jag säger till datorn att kopiera upp endast nya filer, eller skriva över filer om det finns filer med nyare datum. Hur gör jag det enklast? Jag har Windows XP och vill helst slippa köpa nya program
 
Jag brukar göra så att jag markerar alla mapapar på källdisken och väljer att kopiera över till externa disken, då säger datorn till att vissa mappar redan finns i målmappen (externa disken) och då väljer jag Hoppa över alla och då tar den bara de nya, har funkat bra tycker jag.

Kan säkert finnas bättre sätt men denna lösning finns i systemet och kostar därför inget ;-)
 
Synctoy gör samma sak. Enkel att ställa in och lätt att lära.
För en gångs skull något riktigt bra från MS som inte kostar pengar.
Har använt det i några år och det fungerar klockrent.
 
Varför köra ett extraprogram såsom "synctoy" etc när man kan göra som nedanstående:

Jag brukar göra så att jag markerar alla mapapar
på källdisken och väljer att kopiera över till externa disken, då säger datorn till att vissa mappar redan finns i målmappen (externa disken) och då väljer jag Hoppa över alla och då tar den bara de nya, har funkat bra tycker jag.

Kan säkert finnas bättre sätt men denna lösning finns i systemet och kostar därför inget ;-)


?
 
Varför köra ett extraprogram såsom "synctoy" etc när man kan göra som nedanstående:
?

Därför att Synctoy gör det automatiskt i bakgrunden så när du måste springa till bussen för att inte komma för sent till innebandyträningen/dagiset/mataffären så tar Synctoy hand om backupen medan du är borta.

Dessutom innebär "hoppa över alla" att datorn hoppar över att kopiera mappar som redan finns på mål-disken, inte filer. Om du har varit inne och ändrat i en gammal bild så kommer den inte med i backupen på detta sätt, det gör den däremot med Synctoy.

Som tidigare nämnts är Synctoy gratis och tar ungefär 5 minuter att installera och ställa in, bara att peka på käll- och målmappar och hur ofta man vill att backupen skall köras. Däremot tror jag inte det har stöd för versionshantering, rätta mig om jag har fel.
 
För att om det ligger en ny fil i en gammal mapp så kommer den inte med eftersom den gammla mappen inte kopieras?


Edit: ja just det ja
 
Därför att Synctoy gör det automatiskt i bakgrunden så när du måste springa till bussen för att inte komma för sent till innebandyträningen/dagiset/mataffären så tar Synctoy hand om backupen medan du är borta.

Dessutom innebär "hoppa över alla" att datorn hoppar över att kopiera mappar som redan finns på mål-disken, inte filer. Om du har varit inne och ändrat i en gammal bild så kommer den inte med i backupen på detta sätt, det gör den däremot med Synctoy.

Som tidigare nämnts är Synctoy gratis och tar ungefär 5 minuter att installera och ställa in, bara att peka på käll- och målmappar och hur ofta man vill att backupen skall köras. Däremot tror jag inte det har stöd för versionshantering, rätta mig om jag har fel.

Jo Synctoy har stöd för versions hantering. Om du har ändrat en fil så kommer den ta back-up. Sedan kan man ställa in om den skall addera förändringen eller ta en ny kopia.
 
Jag testade SyncToy för något år sedan och blev lite skrämd av följande scenario:

1) Synkade från skarpa mappen till bakcup mappen. Allt OK.

2) Raderade en fil i backup-mappen, syncade igen, filen kom INTE över.

Dessutom är jag lite skeptisk till att använda synkning som backup-lösning. Ponera att du - av misstag - raderat alla bilder från bröllopet. Du märker inget, du kör en synkning. Två dagar senare upptäcker du att du saknar dina bröllopsbilder - du kommer inte hitta dem på backupen heller om du synkat...

Men jag antar att SyncToy har utvecklats och kanske kan man ställa in det så att det funkar säkert och bra?
 
Jag testade SyncToy för något år sedan och blev lite skrämd av följande scenario:

1) Synkade från skarpa mappen till bakcup mappen. Allt OK.

2) Raderade en fil i backup-mappen, syncade igen, filen kom INTE över.

Jag kör SyncToy, men jag gör aldrig någonsin några ändringar i backuppmappen.

Dessutom är jag lite skeptisk till att använda synkning som backup-lösning. Ponera att du - av misstag - raderat alla bilder från bröllopet. Du märker inget, du kör en synkning. Två dagar senare upptäcker du att du saknar dina bröllopsbilder - du kommer inte hitta dem på backupen heller om du synkat...

Men jag antar att SyncToy har utvecklats och kanske kan man ställa in det så att det funkar säkert och bra?

Undrar om man inte kan göra nån inställning för att undvika detta. Läskigt scenario annars, det håller jag med dig om.
 
Dessutom är jag lite skeptisk till att använda synkning som backup-lösning. Ponera att du - av misstag - raderat alla bilder från bröllopet. Du märker inget, du kör en synkning. Två dagar senare upptäcker du att du saknar dina bröllopsbilder - du kommer inte hitta dem på backupen heller om du synkat...
Nu använder iofs jag inte SyncToy utan SyncBack, som jag skrev ovan.
Så här är det dock jag gör:
Enligt mitt inlägg i tråden jag länkade till ovan
[.............]
2) Intern 1 (500GB)

Här har jag hela bildarkivet, med redigerade bilder och allt. Med mera.

3) Intern 2 (120GB)
Till denna disk säkerhetskopieras periodvis automatiskt (programmet SyncBack) alla bilder från det nuvarande året. Denna disken används även till annat.

[... backup av hela bildarkivet finns på andra diskar....]
, där det nuvarande året inte synkas utan "backupas", dvs. inga filer tas bort från backup-disken förrän jag manuellt bestämmer mig för att göra det via en synkning.
 
Undrar om man inte kan göra nån inställning för att undvika detta. Läskigt scenario annars, det håller jag med dig om.

Ja det gör det. Det finns tre alternativ:
1. Utför samma saker på båda, dvs uppdaterar du original så görs samma på backupen och tvärt emom.
2. Echo - om du tar bort på original så tas det bort på backup. Ingen synkning tillbaka från backup.
3. Contribute, dvs allt som sker på original görs på backup, förutom ta bort och ändring av namn etc, dvs endast uppdateringar och nya kopior skickas över.

Kan ha glömt någon detalj i konceptet men i stora hela så har du tre alternativ varav det sist förändrar aldrig backupen från originalet utan uppdaterar med de ändringar som görs från originalet (ej delete)

Peter
 
Jag kör SyncToy, men jag gör aldrig någonsin några ändringar i backuppmappen.

Nej det är väl det vanliga. Själv gör jag så att jag t ex backar upp min jobbdator till en USB-disk. Sedan har jag med mig den "ut på stan" när jag jobbar. Kan vara praktiskt om jag vill komma åt något, t ex nedladdade SP eller liknande. Om jag då, av misstag, skulle radera något bå bakupen så kommer det inte att läggas till vid nästa synkning. Jag tyckte detta var en oerhört farlig begränsning. Därför gillade jag inte SyncToy. Det är ju möjligt att det är en inställningsgrej.

Mvh
Anders
 
Kan ha glömt någon detalj i konceptet men i stora hela så har du tre alternativ varav det sist förändrar aldrig backupen från originalet utan uppdaterar med de ändringar som görs från originalet (ej delete)
Nu har jag inte kört SyncToy på ett halvår, men anledningen till att jag slutade, och det tror jag är problemet med alt. 3, är att om man felaktigt ändrar originalet så syncas den ändringen till backupen. T.ex. om jag gör tumnagel av en högupplöst bild och råkar skriva över originalet. Då fick jag för mig att högupplösta filen från backupen kommer att skrivas över av tumnageln vid nästa syncning.

Samma problem får man om en fil blir korrupt på originaldisken (och det kan hända, tro mig). Då syncas den korrupta filen nästa gång och originalet är borta.

Nån som är bra på SyncToy kan kanske berätta om alt. 3 skyddar även mot sådant?

Nu kör jag enbart SyncBack, som jag har ställt in så att alla överskrivningar av filer på backupen måste godkännas av användaren.
 
Jag har nånstan kring 50-75 GB bilder på en hårddisk i datorn. Bilderna ligger även på en extern disk som backup. (plus en 3:dje disk i ett annat hus, för att vara brandsäker men det hör inte hit)

När jag ska göra backup så brukar jag ta dom mappar som jag vet än nya och köra över dom till externdisken. Det jobbiga är att hålla reda på alla nya mappar? Jag skulle vilja göra så att jag säger till datorn att kopiera upp endast nya filer, eller skriva över filer om det finns filer med nyare datum. Hur gör jag det enklast? Jag har Windows XP och vill helst slippa köpa nya program

Hej!

Man kan göra en batfil som detta innehåll.

xcopy c:/bilder/*.* e:/backup/bilder /E /Y /D


döp filen till backup.bat.. lägg den på skrivbrdet eller
så och dubbelklicka på den när du vill göra en backup.

Man kan även schemalägga att filen exekverar en gng varje dygn eler så.

/Oscar
 
Jag använder mig också av gamla hederliga XCOPY (fast med lite fler växlar).

Nackdelen är ju att om man jobbar mycket med att döpa om, flytta och radera filer så blir backupen lite "oren" vilket kan vara lite bökigt om man måste återställa.

I Vista finns ROBOCOPY, jag har inte provat det med det verkar ju vara än mer kraftfullt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.