Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompers

Medlem
Ska investera i en hyffsad kompaktkamera, för tillfällen när man inte orkar släpa på sin Systemkamera.

Efter mycket om och men har jag kommit fram till 2 intressanta modeller i prisklassen 2-3000 kr ca...

Samsung EX1 eller Olympus XZ-1.

XZ-1 har flera positiva egenskaper än EX1, frågan är bara om den är värd den extra pengen, vilket är ca 800 kr i dagsläget.

Tips,tankar, funderingar, inklusive egna erfarenheter av dessa modeller?

Mvh, Tom

Riktigt bra priser på de här bägge kamerorna.
Den relativt stora 1/1.7" CCD-sensorn parat med bra optik, gör att du får bra bilder från bägge.

Jag har mest efarenhet av XZ-1, vilken har riktigt bra autofokus, kameran är riktigt rapp och det spelar ingen roll om du bara kör JPEG eller JPEG&RAW samtidigt. Exponerar riktigt bra med bra dynamik i bilderna.

Samsung vilken har kört med okomprimerade RAW-filer, blir segare i läget att spara råfiler. Men för det priset den säljs till, så är det mycket kamera för pengarna.

Riktigt bra priser på de här bägge kamerorna.
Den relativt stora 1/1.7" CCD-sensorn parat med bra optik, gör att du får bra bilder från bägge.

Jag har mest efarenhet av XZ-1, vilken har riktigt bra autofokus, kameran är riktigt rapp och det spelar ingen roll om du bara kör JPEG eller JPEG&RAW samtidigt. Exponerar riktigt bra med bra dynamik i bilderna.

Samsung vilken har kört med okomprimerade RAW-filer, blir segare i läget att spara råfiler. Men för det priset den säljs till, så är det mycket kamera för pengarna.

Tack för tipset!

Det blev en XZ-1 och jag är mycket nöjd! Gränsfall stor, men man kan inte få allt....

// Tom

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar