Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup av lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

felldin

Aktiv medlem
Håller på och lär mig lightroom och undrar nu vad man bör ta backup på och var man hittar filerna man bör ta backup på?

Det jag tycker borde säkerhetskopieras är:
- Alla foton (raw och jpeg).
- Databasen som innehåller alla justeringar av bilder, metadata m.m. Men frågan är var jag hittar den databasen och vad den heter?
- Inställningar i programmet. Går det att ta backup på dessa och i så fall hur?

Det vore bra om någon insatt kunde svara var jag finner dessa filer och om det är något mer man bör ta backup på?
 
Du bör ta backup (kopiera till annan hårddisk) på hela den mapp som skapats under mina dokument\mina bilder som heter Lightroom. Då har du en backup på databasen med din prewievs och dina förändringar. Själva bildfilerna måste du ta backup på separat.
 
Ett tillägg: vill du ta backup på alla dina presets så ligger de under:

C: Documents and settings / <user> / Application Data / Adobe / Lightroom
 
Har kikat lite och .lrdb filen verkar inte användas av lightroom. Kan det vara så att LR efter uppgradering använder sig av en fil som heter "Lightroom Database.lrcat" istället? Är det denna fil jag ska ta backup på om jag vill behålla alla ändringar i bilder m.m?
 
felldin skrev:
Har kikat lite och .lrdb filen verkar inte användas av lightroom. Kan det vara så att LR efter uppgradering använder sig av en fil som heter "Lightroom Database.lrcat" istället? Är det denna fil jag ska ta backup på om jag vill behålla alla ändringar i bilder m.m?

Stämmer!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.