Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backpacka i Vietnam

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Efter att ha följt Dick Hagberg (jordenruntresan.com, finns också en annan tråd här i forumet om hans resa) under hela hans resa har jag blivit väldigt inspirerad av att resa. Att sedan en gammal fotolärare åkte till Thailand där han efter en vecka gav sig iväg själv (åkte med två kompisar först) för att filma och fota spädde på ännu mer. Dock har jag bara varit utomlands tre gånger innan, och alla dessa tre har varit charter med all inclusive. Först tänkte jag en jorden runt resa likt Dick, men sedan tänkte jag att jag bör ta det lite lugnt och dra iväg några veckor för att "träna", och se om det verkligen är min grejj. Därför tänkte jag Thailand i några veckor med flickvännen, men hon läser på högskolan och kan därför enbart åka på sommaren, vilket blir fel med Thailand.
Dock har jag hört lite om Vietnam, som ska vara "det nya Thailand". Vad jag förstått är det inte riktigt så kraftigt exploaterat av turismen som Thailand är, och jag är ute efter det genuina, originella i varje land, så det passar mig perfekt. Jag läste lite på Vietnamportalen.se, där det stod att den varmaste perioden infaller mellan april-maj och september-oktober. Juni-oktober är den nederbördsrika perioden, vilket jag inte vill vara med om då jag enbart ska ägna mig åt att fotografera.

Jag börjar därför fundera på om man ska åka själv. Flickvännen kan ju inte följa med om jag inte väntar tills Juni, och då vill hon ändå inte vara borta så länge som en månad, och att vara själv kanske sprätter igång kreativiteten på allvar och får mig att inte tänka på min vanliga liv här hemma i Sverige, utan verkligen får smaka av på vad världen har att erbjuda.

För att komma till punkt. Är det någon som varit i Vietnam? Vad säger ni om tidpunkt att besöka landet? Vad jag förstått är det ganska billigt att leva där, någon som kan bekräfta med lite mer specifika siffror på vad man gör av med på en dag?

Jag kommer köra ren backpacking, minimalt med packning, 5D Mark II med 16-35/2,8L II USM samt möjligen ett Samyang 85/1,4 efter att ha sett Dicks otroliga bilder med 85/1,2L II. Fundera på en mini-pc, men kanske bättre med bärbar lagringsdisk?

Tanken är att vara där i alla fall en månad, sen om det blir något mer eller mindre spelar ingen roll, beroende på hur det går.

Tack på förhand!
 
Backpacking i Vietnam

Hej André

Vi har rest i asien med ryggsäck i 12 år dock inte Vietnam.

Men den 13/1 åker vi dit.

Vi har inte bestämt någon rese plan vi tar dagen som den kommer.
Återkomer med rese information när vi är hemma

Ha de gött

Mårten
 
Mitt tips är att hänga på www.intrepidtravel.com eller www.gapadventures.com som har färdiga rutter för bla backpackers i de flesta länderna i världen. Både för och nackdelar men eftersom du inte är så resvan är detta en bra början. Enklare och delat boende på de flesta resorna. Dom har både långa och korta reser så du kan ju börja eller sluta på egen hand, bra kombination.
hur skall du packa kameraprylarna, bra ryggsäck?
 
jag o en kompis körde en resa genom hela vietnam. Vi ordnade biljetter o bestämde resrutt innan. Jag var borta en månad. Vi började med att flyga till bangkok därifrån till saigon som är en riktig storstad som vaknar tidigt varje morgon med mängder med moppar o cyklar. Efter det så åkte vi på mekongfloden en utflykt vi köpte i saigon. Sedan flög vi till Nha trang en (charterort) man man väl kalla det. En del snygga tempel o rätt mycket fest vid beachen om man gillar det men jag tycker det inte var en hit där.

Efter det flög vi till danang typ mitt i vietnam o tog en taxi buss till Hoi an från flygplatsen. Hoi an var en riktig pärla dom flesta som kom dit stannade mycket längre tid än dom tänkts sig. Dom har tex en fiskmarknad som börjar tidigt varje morgon en upplevelse att se samt otroligt god mat som tex wontom o vårrullar samt vi hittade en resturang som lagade fantastiska vitlöksbröd. Hoi an är ett ställe som jag rankar på topp 3 lista jag har varit i närmare 40 länder. Efter det så åkte flög vi till till Halong bay det är typ vitenamns skärgård med massa båtar du kan åka med. Tyvärr är det väldigt mycket blåsningar där med tex taxi,mycket tjat på att köpa massor trots du bokat privat båt o undbett det, samt en del prostituerade på gatorna. Visst det är vackert där men jag skulle hoppat över det om jag vetat innan.
Efter det så åkte vi buss till Hanoi en en härlig stad med mycket franskinspiration. Ligger en vacker park mitt i staden. Finns hela gator med olika hantverk/utbud.
Efter det åkte mitt resesällskap hem o jag tog en buss upp till bergen (sapa) tog väl en 6 timmar. Där uppe lever bergsfolken o dom har fester på lördagar som dom kollar (love market) som går ut att dom stor o tuggar sockerrör o spanar in varandra, underbart att se. Jag flög sedan från Hanoi till bangkok. Så vi började längst ner o flög ut högst upp o valde 3 inrikes flyg för att hinna dit vi ville för vägar etc är inte alltid speciellt bra o slösa bort massa tid på att sitta i bussar är inte alltid kul. Vi bokade biljetterna innan visst något dyrare men då vet du att du får plats på flygplanen annars kan det ta flera dagars väntan på att komma med.
Nu är det visserligen ca 9 år sedan jag var där så mycket kan förändrats med det som jag tycker var ett måste är
saigon mycket historia stor stad med mycket liv (som bangkok)
Mekong floden ( att åka fram på floden i en båt o se alla hus runt omkring är en härlig känsla)
Hanoi ( fin vacker stad som är en gammal fransk koloni)
Hoi han ( fina stränder,god mat, fantastisk fiskmarknad o jag höll på att glömma mycket bra skräddare du kan sy upp vad du vill ta med bilder på vad du vill ha o har du lite koll på tyger så kommer du få kläder som är av riktigt bar kvalitet.
Angående packning jag körde med en ryggsäck fjällräven tror jag inte så jättestor för kläder etc kan du köpa på plats o tvätta billigt. Så tag bara med minimalt. Kameraväska så körde jag rygga men kör en så liten som möjligt annars få du tjafs om du ska få behålla den på planen (inrikes flygen). Jag körde mellanformat med 3 fasta gluggar samt x-pan hasselblad samt 80 rullar film. en 5D mark 2 räcker långt o den bör hålla jag har faktiskt bara haft en kamera som pajat på en resa genom alla år. Angående optik jag hade nog nästan klarat mig på 16-35 men hade gärna haft en bra porträtt optik oxå jag hade antingen valt en 24-70 eller kanske 85 1,8 canons som har en snygg bokeh. Ha en trevlig resa.
 
Hej André

Vi har rest i asien med ryggsäck i 12 år dock inte Vietnam.

Men den 13/1 åker vi dit.

Vi har inte bestämt någon rese plan vi tar dagen som den kommer.
Återkomer med rese information när vi är hemma

Ha de gött

Mårten

Hej Mårten!

Vad intressant! Då får du gärna berätta mer när ni kommer tillbaka! Vet du på ett ungefär hur länge ni ska vara iväg? Hur är vädret där nere nu, är det inte relativt kallt? Hur ser din budget ut?

Ha en fantastisk resa!
 
Mitt tips är att hänga på www.intrepidtravel.com eller www.gapadventures.com som har färdiga rutter för bla backpackers i de flesta länderna i världen. Både för och nackdelar men eftersom du inte är så resvan är detta en bra början. Enklare och delat boende på de flesta resorna. Dom har både långa och korta reser så du kan ju börja eller sluta på egen hand, bra kombination.
hur skall du packa kameraprylarna, bra ryggsäck?

Ska kolla in hemsidorna, tack för tipset! Packning har jag inte funderat på än, men jag får väl köpa en rejäl ryggsäck där jag får plats med allt i. Har inte tänkt ta med mig speciellt mycket mer än vad jag har på mig i klädesväg, det man behöver kan man ju köpa där nere. Ska titta på en tvådelad ryggsäck om det finns, så att man kan ha kamerautrustningen i den lilla delen och resten i den större, det bör väl finnas?
 
jag o en kompis körde en resa genom hela vietnam. Vi ordnade biljetter o bestämde resrutt innan. Jag var borta en månad. Vi började med att flyga till bangkok därifrån till saigon som är en riktig storstad som vaknar tidigt varje morgon med mängder med moppar o cyklar. Efter det så åkte vi på mekongfloden en utflykt vi köpte i saigon. Sedan flög vi till Nha trang en (charterort) man man väl kalla det. En del snygga tempel o rätt mycket fest vid beachen om man gillar det men jag tycker det inte var en hit där.

Efter det flög vi till danang typ mitt i vietnam o tog en taxi buss till Hoi an från flygplatsen. Hoi an var en riktig pärla dom flesta som kom dit stannade mycket längre tid än dom tänkts sig. Dom har tex en fiskmarknad som börjar tidigt varje morgon en upplevelse att se samt otroligt god mat som tex wontom o vårrullar samt vi hittade en resturang som lagade fantastiska vitlöksbröd. Hoi an är ett ställe som jag rankar på topp 3 lista jag har varit i närmare 40 länder. Efter det så åkte flög vi till till Halong bay det är typ vitenamns skärgård med massa båtar du kan åka med. Tyvärr är det väldigt mycket blåsningar där med tex taxi,mycket tjat på att köpa massor trots du bokat privat båt o undbett det, samt en del prostituerade på gatorna. Visst det är vackert där men jag skulle hoppat över det om jag vetat innan.
Efter det så åkte vi buss till Hanoi en en härlig stad med mycket franskinspiration. Ligger en vacker park mitt i staden. Finns hela gator med olika hantverk/utbud.
Efter det åkte mitt resesällskap hem o jag tog en buss upp till bergen (sapa) tog väl en 6 timmar. Där uppe lever bergsfolken o dom har fester på lördagar som dom kollar (love market) som går ut att dom stor o tuggar sockerrör o spanar in varandra, underbart att se. Jag flög sedan från Hanoi till bangkok. Så vi började längst ner o flög ut högst upp o valde 3 inrikes flyg för att hinna dit vi ville för vägar etc är inte alltid speciellt bra o slösa bort massa tid på att sitta i bussar är inte alltid kul. Vi bokade biljetterna innan visst något dyrare men då vet du att du får plats på flygplanen annars kan det ta flera dagars väntan på att komma med.
Nu är det visserligen ca 9 år sedan jag var där så mycket kan förändrats med det som jag tycker var ett måste är
saigon mycket historia stor stad med mycket liv (som bangkok)
Mekong floden ( att åka fram på floden i en båt o se alla hus runt omkring är en härlig känsla)
Hanoi ( fin vacker stad som är en gammal fransk koloni)
Hoi han ( fina stränder,god mat, fantastisk fiskmarknad o jag höll på att glömma mycket bra skräddare du kan sy upp vad du vill ta med bilder på vad du vill ha o har du lite koll på tyger så kommer du få kläder som är av riktigt bar kvalitet.
Angående packning jag körde med en ryggsäck fjällräven tror jag inte så jättestor för kläder etc kan du köpa på plats o tvätta billigt. Så tag bara med minimalt. Kameraväska så körde jag rygga men kör en så liten som möjligt annars få du tjafs om du ska få behålla den på planen (inrikes flygen). Jag körde mellanformat med 3 fasta gluggar samt x-pan hasselblad samt 80 rullar film. en 5D mark 2 räcker långt o den bör hålla jag har faktiskt bara haft en kamera som pajat på en resa genom alla år. Angående optik jag hade nog nästan klarat mig på 16-35 men hade gärna haft en bra porträtt optik oxå jag hade antingen valt en 24-70 eller kanske 85 1,8 canons som har en snygg bokeh. Ha en trevlig resa.

Tack för ditt utförliga svar! Även jag har funderat på att flyga till Thailand och sedan ta mig till Vietnam. Varför gjorde du detta, pga priset eller av annat skäl? Jag misstänker att det är billigare att ta sig till Thailand än till Vietnam direkt då det inte är lika poppis än.

Helst av allt skulle jag vilja slippa inrikesflyg, hellre tar jag då och skippar en del av landet för att se det mesta via fot. Att hyra en moppe i någon vecka och glida runt i ett stort område vore helfräckt! Jag vill gärna bort från turistställena och in i hjärtat av Vietnam, där turisterna inte tagit sig än. Att besöka bergsfolken verkar vara något jag verkligen ska göra, det lät ju onekligen intressant!

Hur är det med visum och dylikt? Jag vet knappt vad visum är ens. Och kommer du ihåg hur mycket pengar du gjorde av med?
 
Jag var i Vietnam för fem år sen och var då mestadels i norra delen av landet i slutet februari Hanoi - skön storstad, bergen uppe vid gränsen mot Kina var fina och det var ett avslappnat liv där, missa inte heller Ha Long Bay, nationalpark med skärgård rätt nära Hanoi.
Vi åkte då nattåg från Hanoi till La Cai för att ta oss upp i bergen.

I den delen av landet är det inte direkt tropisk värme denna årstiden, men det var trevligt att resa omkring ändå.

Den absolut största risken där är trafiken, vi råkade ut för riktigt otäcka nästan-incidenter på bergsvägarna under resan. Ta det försiktigt och välj nästa bil om du inte litar på föraren...
 
Ja just - uppe i bergen blev vi ju förevisade bergsfolk med. Det är ren och skär turistindustri och inte alls så autentiskt (OK, det ser äkta ut men inte går de i högtidsdräkter varje dag om de får välja...) . Se till att köpa lite av deras hantverk av dem själva - det är ju det de lever på.

Jag flög mellan Hanoi och Ho Chi Minh City (Saigon) och det verkade säkert och bra - kändes mycket tryggare än tveksamma tåg och bussar i det landet faktiskt. :)

Visum kan du läsa mer om på http://www.vietnamemb.se/en/service/visa.html - om du ska stanna en månad behöver du söka om sådant i förväg. Glöm inte heller vaccinationer.

Lite av mina bilder från resan finns på http://bit.ly/dUc7CQ - kvaliteten är inte den bästa då detta var mina första försök att använda ny scanner för att fånga in diabilderna.
 
Jag har gjort två (tre) halvlånga resor på egen hand; 2005 åkte jag till Kina i 6 veckor och 2008 åkte jag till Argentina och Chile i nästan 6 veckor. Dessutom var jag på Kuba i två veckor i slutet av 2005 men där mötte jag upp med en kompis efter ett litet tag. Jag hade ungefär samma reseerfarenhet som du och snackar varken kinesiska eller spanska.

Den stora fördelen med att resa själv är att man träffar så mycket folk. Är man bara lite öppen och trevlig hittar man alltid någon att hitta på något med. Reser man med sin partner är det lätt att man "isolerar" sig och bara gör saker tillsammans med varandra istället för med andra även om man bor på vandrarhem och liknande. Samma sak med dessa gruppresor, man umgås bara med gruppen och blir skjutsad hit och dit och det finns ingen flexibilitet.

Både för Kina och Argentina hade jag gjort upp en grov plan över vad jag ville se, i Kina var det att komma upp i Tibet och i Argentina var det några områden i Patagonien jag ville besöka. Jag hade dock räknat med 3-4 dagar i Lhasa men det blev 10 då jag träffade ett par andra turister och hyrde bil med dem. Samma sak i Argentina, jag hade aldrig tänkt åka över till Chile men blev övertalad av en tjej jag träffade i Calafate att följa med henne och vandra i Torres del Paine. Ångrar jag mig? Inte det minsta. Hade jag fått se något annat spektakulärt om jag hållt fast vid min plan? Ja, troligen.

Köp en Lonely Planet eller Rough Guide (min favorit och ett bra komplement till LP som de flesta andra ryggsäcksresenärer köper) och läs på nätet om vad folk rekommenderar. Tänk på att ha lite marginaler för ändrade planer och förseningar, ibland blir man stående vid en vägspärr eller en gränsstation utan att veta vad som händer näst. Packa lätt, i Vietnam behöver du knappast någon vinterjacka. Tvätta kan man alltid göra på vandrarhemmen och för fyra veckor kan du ändå inte bära med dig tillräckligt många kalsonger och tröjor för att slippa tvätta.
 
Tack för ditt utförliga svar! Även jag har funderat på att flyga till Thailand och sedan ta mig till Vietnam. Varför gjorde du detta, pga priset eller av annat skäl? Jag misstänker att det är billigare att ta sig till Thailand än till Vietnam direkt då det inte är lika poppis än.

Helst av allt skulle jag vilja slippa inrikesflyg, hellre tar jag då och skippar en del av landet för att se det mesta via fot. Att hyra en moppe i någon vecka och glida runt i ett stort område vore helfräckt! Jag vill gärna bort från turistställena och in i hjärtat av Vietnam, där turisterna inte tagit sig än. Att besöka bergsfolken verkar vara något jag verkligen ska göra, det lät ju onekligen intressant!

Hur är det med visum och dylikt? Jag vet knappt vad visum är ens. Och kommer du ihåg hur mycket pengar du gjorde av med?


Jag vet inte om det går något direktflyg till vietnam från sverige. Alla jag vet som flugit dit flög dit via bangkok. Det är långa avstånd i vietnam o åka buss etc är nog betydligt farligare än inrikesflyg. Om du ska hinna se något så är nog någon inrikes kärra ett måste. Jag har inte koll på vad det kostade eftersom jag gjorde jobb för bla restidningar. Så resan för mig gick plus. Jag hade ex antal ställen jag skulle till därför bokade jag alla flygbiljetter innan även inrikes trots att det är dyrare, men då vet du att du får plats på flyget. Nu kan visserligen mycket förändrats sedan jag var där men jag har hört från folk som nyligen varit där att Hoi an fortfarande är riktigt bra. Angående visum det är bara att kolla på nätet vad som gäller nu. På min tid så krävdes visum så jag fick göra ett besök på ambassaden i örby o ordan det.

Mitt råd är att du läser på vad du vill se o göra o sedan lägger upp en resplan. Jag vet dom som skulle tex åka buss skulle resan ta ca 4 timmar men den tog 14 timmar pga dåliga vägar. Tydligen har vitenam haft stora översvämningar i centrala delarna så sådana saker bör kollas upp innan så du inte åker in i värsta regnperioden. Eftersom jag åkte genom hela landet så skilde sig klimat mycket mellan alla städer.
Så mitt råd är läs på vad du vill göra o gör en resplan o res med lätt packning tag bara med det nödvändigaste o köp/tvätta kläder på plats. Om du ska genom hela landet så är det bra att flyga in i tex saigon o hem från andra änden hanoi.
Angående dator idag är minneskort billigt så det kanske räcker med att bara köra med det. För mig har bara minneskort krånglat en gång dom är ytterst stryktåliga. När jag kör jobb så har jag alltid en liten mac med en extern hårdisk från lacie (rugged) för att alltid ha bilderna säkrade men kör jag privat så hade jag nog bara kört minneskort.
 
Först tänkte jag en jorden runt resa likt Dick, men sedan tänkte jag att jag bör ta det lite lugnt och dra iväg några veckor för att "träna", och se om det verkligen är min grejj.

Ett par tips om du inte varit ute förut: Dela upp pengarna i två delar på två olika konton kopplade till två olika kort och håll dem sedan separerade när du reser. Även om du förlorar det ena kortet så har du du reservkortet kvar.

Se även till att du har en reserv i dollar så att du inte blir stående i en liten håla utan pengar bara för att det inte går använda kortet.

Se även till att du har telefonnummer för att spärra kortet om det försvinner och ta reda på hur du beställer ett emergency card. Troligen kommer du inte att råka ut för några problem, de flesta gör inte det, men om det händer något så ställer det till en j...a massa besvär i onödan om man inte har pengar i reserv (tro mig jag har provat).


Förvara kameran i en väska/påse/ryggsäck som du ALDRIG lägger ifrån dig eller släpper ur sikte. Det vill säga: Ingen väska under bordet när du äter. Inte ställa ner väskan bredvid dig när du handlar en bussbiljett. Ingen väska på bagagehyllan eller i bagageutrymmet i bussar utan i knäet när du sitter. Se även till att du inte lämnar något av större värde i den större väskan när du kastar upp den på ett busstak utan bara saker som kläder, hygienprodukter och liknande som är lätt att ersätta. Du vill inte komma fram till ditt resmål och märka att just din ryggäck har försvunnit efter vägen och komma på att du hade passet och dina pengar i den.

Åter igen, sannolikheten för att du skall råka ut för något är liten. Jag har själv inte fått någon väska stulen men jag har träffat tillräckligt många som på grund av dumhet (ofta kvinnor och deras handväskor) har blivit bestulna för att inte vara försiktig.


För att komma till punkt. Är det någon som varit i Vietnam? Vad säger ni om tidpunkt att besöka landet? Vad jag förstått är det ganska billigt att leva där, någon som kan bekräfta med lite mer specifika siffror på vad man gör av med på en dag?
Jag har inte varit till Vietnam men baserat på andra resor så kan jag säga att det är i stort sett omöjligt att sia om dagkostnaderna. Hur mycket du gör av med beror på hur mycket du reser runt. Vart du reser. Vilken standard du vill ha o.s.v.

Jag föreslår att du tar till i överkant så du kan åka första klass och bo på hotell med standard över absolut miniminivå. Att dela bussar med lokalbefolkningen och ett par getter är klart överskattat och det gäller även att sova i ett rivningshus fullt med ohyra och mögel där det inte går låsa in ryggsäcken.


Jag kommer köra ren backpacking, minimalt med packning, 5D Mark II med 16-35/2,8L II USM samt möjligen ett Samyang 85/1,4 efter att ha sett Dicks otroliga bilder med 85/1,2L II. Fundera på en mini-pc, men kanske bättre med bärbar lagringsdisk?
Själv använder jag billiga minneskort eftersom jag tror de är mindre känsliga än en mini-pc eller en lagringsdisk. Eftersom jag dessutom tror på lagen om alltings jävlighet så vill jag även sprida ut bilderna för att minska risken att alla försvinner samtidigt om något händer.

Ta med dig 85:an också. Även om man ofta klarar sig på vidvinkel så är det alltid trevligt att ha möjlighet till lite längre brännvidd.
 
Jag backpackade genom Vietnam i början av november förra året, tyckte det var en bra årstid att åka dit, regnperioden var över så vädret var bra hela tiden. Vi flög via Singapore till Saigon, det var billigt och dessutom var det kul att vi hann stanna ett par dagar där.

Vi köpte en "open bus ticket" som innebär att man åker genom hela landet och stannar i dom städer man vill och hoppar på nästa buss vidare när man vill. Det var lite av ett äventyr ibland med bussar som gick sönder mitt i natten mm, men det var en minnesvärd upplevelse. Jag tror att det är det bästa sättet att få se så mycket av möjligt av landet.

Vi åkte hem från Hanoi via Moskva.

Jag har några bilder från min resa upplagda här på fotosidan...

Lycka till! Jag är lite avundsjuk, det är en resa jag gärna gör om! =)
 
Själv använder jag billiga minneskort eftersom jag tror de är mindre känsliga än en mini-pc eller en lagringsdisk. Eftersom jag dessutom tror på lagen om alltings jävlighet så vill jag även sprida ut bilderna för att minska risken att alla försvinner samtidigt om något händer...

Tack för dina tips! Mycket av det du sagt har jag redan förstått men det är alltid bra med lite repetition. Ang. lagring, det verkar som om de flesta rekomenderar minneskort, och efter lite eftertanke håller jag med. Funderar dock på en lagringsdisk Också, som backup. Dator struntar jag i. Ska kolla med banken när det blir mer eventuellt, nu är det mest i dröm-fasen.

Och gott nytt år på er alla! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.